Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 10 april 2007

Velpse buurt ziet school niet zitten

Door THEO KOOIJMANS
Ik begrijp de eerste reflex van de omwonenden op de komst van de Radar in het voormalige Vitensgebouw. Als je hoort dat een instelling als de Radar in de buurt wordt gevestigd dan komen al snel gevoelens van onveiligheid en angst voor overlast naar boven. Die vrees is in dit geval mijns inziens onterecht.


Ik ken de vestigingen van de Radar aan de Bakenbergseweg (voorheen de Huifkar) en de Vijverlaan goed. Ik heb nooit gehoord dat leerlingen in de directe omgeving van deze scholen ernstige overlast hebben veroorzaakt. De meeste leerlingen worden gehaald en gebracht door ouders of taxi’s of ze komen met de bus. Ze zwerven voor of na schooltijd zeker niet rond in de buurt. Laat staan dat ze voor ernstige overlast zorgen. De leerlingen worden intensief en professioneel begeleid door leerkrachten en andere begeleiders. Ook buiten schooltijd is er veel aandacht voor deze leerlingen en er wordt op toegezien dat ze zich in de omgeving van de school gedragen. Van een aanzuigende werking op andere jongeren is mij ook nog nooit iets gebleken.

Druk op de leefbaarheid in de buurt lijkt mij een nogal gezocht argument. Er zullen hooguit extra verkeersbewegingen zijn bij het brengen en halen van de leerlingen. Dat is nog altijd veel minder dan de verkeersbewegingen die werden veroorzaakt door de kantoormedewerkers van het inmiddels vertrokken Vitens. Als het gebouw opnieuw gebruikt gaat worden voor de vestiging van een bedrijf dan zal dat meer verkeersoverlast opleveren dan de Radar nu zal doen. En ik denk dat de buurt nu meer last heeft van baldadige jongeren die in het weekeinde terugkeren van een avondje stappen op de Korenmarkt.

De “grootstedelijke problemen” (als die al aan de orde zijn) houden zeker niet op bij de grens van Arnhem. Ook in Velp en de overige dorpen van gemeente Rheden wonen jongeren die de Radar bezoeken en baat hebben bij het onderwijs en de begeleiding door deze school. In Dieren hebben we overigens de Tender waar onderwijs wordt gegeven aan jongeren met vergelijkbare problematiek. Ook daar heb ik nooit gehoord van ernstige overlast.

De Radar is een school voor jongeren die om verschillende redenen elders buiten de boot dreigen te vallen. Een gewone school kan vaak te weinig aandacht geven omdat er teveel leerlingen in de klas zitten, omdat de juiste hulpmiddelen ontbreken of omdat de school niet genoeg weet over de problematiek. Een school als de Radar beschikt juist wel over de ruimte en de middelen om dergelijke kinderen optimaal te onderwijzen en begeleiden. Degelijke scholen voorzien in een grote maatschappelijke behoefte en we moeten ze zeker niet wegstoppen naar de randen van onze maatschappij. Het kan ook úw kind zijn die deze hulp nodig heeft. En dan is het maar wat fijn als er zo’n school in de buurt is.

Hoezeer ik ook begrip heb voor de buurtbewoners, het lijkt me echt koudwatervrees. Ik zou geen bezwaar hebben tegen een dergelijke school in mijn buurt. Een goed gesprek tussen bewoners, schoolbestuur en gemeente lijkt me zoals aangekondigd op zijn plaats. En als de gemeente zegt dat de vestiging maximaal vijf jaar wordt gedoogd dan dient zij deze garantie zwart op wit vast te leggen en zich daar aan te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten