Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 25 juli 2007

Duurzame A12

De Stichting Duurzame A12 was goed op weg. Zij had de steun verworven van de gemeenten Rheden, Rozendaal en Arnhem, de provincie en de Regio Arnhem-Nijmegen, voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor de overkapping van de A12. Na een daartoe strekkende motie in de Tweede Kamer leek ook de minister over de streep.

Verschillende ontwikkelingen in het politieke krachtenveld gooiden echter roet in het eten en genoemde overheden trokken hun steun voor de haalbaarheidsstudie in. De overheid brak dus haar woord en de Stichting Duurzame A12 is weer terug bij af.

De overheid liet zich de argumenten aanreiken door het Gelders Genootschap en Rijkswaterstaat.

Het Gelders Genootschap presenteerde dit voorjaar de ruimtelijke visie pArk12 over het traject van de A12 tussen de Waterberg en Velperbroek. Belangrijk onderdeel van deze studie is het omvormen van de A12 van een barrière naar een verbindingsschakel in de ruimtelijke structuur van de gemeenten Rozendaal, Rheden en Arnhem. De Stichting Duurzame A12 had ook haar medewerking verleend.

In de studie lag de nadruk vooral op de ruimtelijke structuur en de visuele aspecten en minder op zaken als geluidshinder en luchtkwaliteit. Daardoor kwamen enkele voordelen van de ideeën van de Stichting Duurzame A12 niet goed uit de verf. De studie pArk12 is daarmee een politiek wapen geworden in handen van de overheid. Het gaf de betrokken overheden het argument om op grond van landschappelijke/ruimtelijke structuur overwegingen af te zien van verdere ondersteuning voor de overkapping van de A12. Het vuiltje van de luchtkwaliteit en de geluidshinder was echter nog niet van tafel.

Rijkswaterstaat heeft in het voorjaar het ontwerp tracébesluit (OTB) voor de verbreding van de A12 afgerond. Deze staat in het najaar op de politieke agenda. De A12 wordt verbreed naar 2x3 volledige rijstroken. Kosten: ongeveer € 84 miljoen. Rijkswaterstaat zegt daarbij dat zij binnen de normen voor luchtkwaliteit en geluidshinder zal blijven.

Hiermee hadden de betrokken overheden genoeg argumenten om hun steun aan de haalbaarheidsstudie in te trekken. Dat deden zij dan ook prompt.

Rijkswaterstaat wordt ondersteund door de capriolen die de rijksoverheid uithaalt met de wetgeving en besluiten rond luchtkwaliteit. De daarin aangegeven meetmethoden en normen voor luchtvervuiling zijn zodanig geconstrueerd dat bijvoorbeeld Rijkswaterstaat inderdaad binnen de normen kan blijven.

Algemeen beeld is dat niet de luchtkwaliteit en de volksgezondheid het uitgangspunt voor deze regelgeving is maar het wegnemen van blokkades voor bouwprojecten. De gezondheid schiet er niets mee op. Juist in de buurt van snelwegen wordt de kans op versterkte vervuiling vergroot. (Over deze wet- en regelgeving heb ik het al eerder gehad in het artikel de Hoge Hoed dd 19 juli. Ik ben er nog wat verder ingedoken en zal er binnenkort extra aandacht aan schenken).

Als het OTB wordt geaccordeerd en wordt gepromoveerd tot een Tracébesluit (TB) dan zitten we voor de komende decennia vast aan een weg waar niet veel meer aan gedaan kan worden. Aanvullende maatregelen tegen luchtvervuiling zijn dan uiterst moeilijk te realiseren.

De techniek schrijdt voort. Een ingenieursbureau heeft voor de snelweg een glazen kap ontworpen die een aantal voordelen combineert. Het is visueel aantrekkelijk uitgevoerd, het zorgt op een vernuftige manier voor het afvangen van schadelijke stoffen en is een uitstekend middel tegen geluidshinder. Daarnaast heeft het ook economisch aantrekkelijke aspecten. (Ook hier zal ik in een volgend artikel uitgebreid op ingaan).

Schoonheid van landschap, een visueel aantrekkelijke inpassing van de overkapping van de weg en schone lucht kunnen best worden gecombineerd. Door de ideeën van pArk12 en de laatste technische inzichten samen te voegen hebben Nederland en deze regio de kans zich om zich met een voortrekkersrol internationaal op de kaart te plaatsen.

En onze kinderen lopen minder risico.

Daarvoor dient de lokale en regionale politiek haar rol te pakken. Zij kan samen met de Stichting Duurzame A12 fungeren als aanjager. Begin eens met het uitnodigen van de Stichting voor meer informatie over de mogelijkheden voor overkapping en over de regelgeving voor luchtkwaliteit. Steek je politieke licht op bij organisaties die kritiek hebben op de manier waarmee de overheid omgaat met luchtkwaliteit. En neem de conclusies van Rijkswaterstaat niet klakkeloos over. Neem nou eens niet de makkelijkste weg.

Lokale en regionale overheid: Laat deze kans niet lopen! Bepaal uw eigen standpunten en baseer u daarbij op de belangen van de inwoners van onze gemeente en onze regio!