Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 12 december 2007

De gedeputeerde en het geheime gat

De heer Adriaan Dolk vervolgt zijn analyse over de wijze waarop de overheid omgaat met Hart van Dieren.

De hypocrisie van het college van B&W en gedeputeerde van Haaren over de geheimhouding.

De "bezorgdheid" van de gemeenteraad over de bewoners van Dieren die hun huizen moeten verlaten. En als er door deze bewoners vervolgens aandacht voor hun situatie wordt gevraagd dan doen of hun neus bloedt.

De Gedeputeerde en het Geheime Gat
De laatste tijd is het wat zorgelijk gesteld met de websites van het Hart van Dieren. Er is nogal verouderde informatie over het projekt te vinden en er is (recent?) een mogelijkheid geopend tot het ventileren van een eigen mening op een “Wat vindt u forum”. Maar daar heeft, om wat voor redenen dan ook, nog geen enkele burger gebruik van gemaakt. Een gouden kans voor het door de gemeente bevoorrechte comité “Er zit muziek in het Hart van Dieren”. Kunnen ze eens wat meer over zichzelf vertellen.

Op het weblog van Theo Kooijmans echter (voorheen raadslid Leefbaar Rheden) is meer te beleven. Zo is er een brief te lezen aan de gemeenteraad, waarin enige bewoners van de Noorder Parallelweg aandacht vragenvoor de woonsituatie waarin zij zijn verzeild als gevolg van het plan HvD. Die brief is op 9 oktober dit jaar verzonden; stond op 27 november op de agenda van de raad en is toen niet behandeld. Alvast fijne feestdagen toegewenst. Het maatwerk voor hulp aan hen die door het projekt HvD in de problemen zijn gekomen, waarvan bij een meerderheid van de raad op 25 september dit jaar de mond van overliep, is kennelijk verdampt en nu ver te zoeken.

Maar er is ook een brief van 13 november te vinden waarin B en W Rheden aan Theo Kooijmans duidelijk maken dat hij (ondanks schending van de geheimhouding door de stuurgroep) gehouden is om diezelfde geheimhouding te eerbiedigen. De formulering liegt er niet om: “Indien u tot openbaarmaking van informatie uit de Businesscase 2005 overgaat, riskeert u strafvervolging op grond van art. 272 Wetboek van Strafrecht.” Dat is niet mis, want dat betekent bij een veroordeling een gevangenisstraf van maximaal een jaar of een geldboete van maximaal € 16.750. En ook al is het vonnis mild; een functie in het openbaar bestuur kun je dan wel vergeten.

Vervolgens is het interessant te lezen met welke woorden de gedeputeerde mevrouw Van Haaren reageerde in een PS vergadering op 28 november jl. Daar sprak D66 haar ongenoegen uit over de schending van de geheimhouding door de stuurgroep. De gedeputeerde voerde tot haar verdediging aan: "U heeft helemaal gelijk wat u zegt, want zo staat het in de wet, dat klopt, maar dat betekent dat je dan ook helemaal niks meer naar buiten kunt communiceren, terwijl dat ongelooflijk lastig is om uit te leggen dat je doet wat je doet." Einde citaat.

MvH maakt hier haar excuus dat zij zich niet aan de wet heeft gehouden. Toch wat pijnlijk voor een gedeputeerde, maar wél een verzachtende omstandigheid. Willem H. heb ik nog niet zo gehoord. Het is mij een troost dat vrouwe Justitia geblinddoekt is en wij allen voor haar gelijk zijn.

Adriaan Dolk, Dieren

D66: Interne audit Hart van Dieren weinig verrassend

Het persbericht dat D66 naar aanleiding van de conclusies van de interne audit heeft opgesteld. Misschien wil een andere partij ook eens reageren.
---------------------------------------------
Interne audit Hart van Dieren weinig verrassend

Vandaag, drie maanden nadat het miljoenentekort bij Hart van Dieren bekend gemaakt werd, verspreidt de stuurgroep een persbericht met de kop: Te weinig inzicht in financiële risico's Hart van Dieren

Voor D66 Gelderland is dat geen verrassing. Wij hebben die conclusie drie maanden geleden al getrokken, maar vonden daarvoor toen weinig gehoor.

Direct nadat het tekort ons vertrouwelijk was medegedeeld, heeft D66 Gelderland onderzoeksbureau Metrum gevraagd met spoed nader onderzoek naar dit tekort te doen.

Een van hun conclusies luidde toen als volgt: "In de business case 2005 is een aantal risico.s benoemd. Onduidelijk is echter in hoeverre aandacht is besteed aan risicomanagement en beheersing. Nu lijken alle ontstane risico's vertaald te zijn naar het resultaat, waarmee de indruk wordt gewekt dat onvoldoende risicobuffer is opgenomen."

D66 heeft indertijd een interpellatiedebat aangevraagd. Een aantal partijen wilde toen eerst het interne onderzoek afwachten, alvorens met hun oordeel te komen.

Een motie waarin we samen met VVD en SP uitspraken dat "de bestuurlijke controle op de financiën onvoldoende was geweest", haalde om die reden geen meerderheid.

Martijn Leisink, fractievoorzitter van D66 Gelderland: "Ik ben benieuwd of de politiek nu eindelijk die onvoldoende durven te geven. Door alleen te applaudiseren, maak je je als controlerend orgaan volstrekt ongeloofwaardig."

Vnadaag (12 dec.) vergadert de commissie Mobiliteit van de provincie Gelderland over Hart van Dieren.

Voor meer informatie:
Martijn Leisink, fractievoorzitter D66 Gelderland, 06 53 316 459

Onderstaand een korte vergelijking tussen conclusies in het persbericht van de stuurgroep en die van onderzoeksbureau Metrum.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

N.B. Het volledige rapport van onderzoeksbureau Metrum kan op verzoek worden
toegezonden.

Persbericht Intern onderzoek Stuurgroep

Bijgaand, zonder verder commentaar, het persbericht over het interne onderzoek van de stuurgroep naar de oorzaken van het debacle van Dieren.

De komende dagen heb ik vanwege andere verplichtingen geen tijd om in de voorstellen van Verdaas of de uitkomsten van deze audit te duiken.

Daarna kom ik er op terug.
---------------------------------------------------------

Te weinig inzicht in financiële risico’s Hart van Dieren

Op 10 december heeft de stuurgroep Hart van Dieren het rapport van de audit in ontvangst genomen. Onder leiding van Ruud Berndsen van Berenschot hebben onderzoekers van de Provincie, de gemeente Rheden en ProRail de afgelopen drie maanden onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de administratieve, financiële en bestuurlijke aspecten bij het project Hart van Dieren.

De aanleiding hiervoor was het geraamde begrotingstekort van ruim 40 miljoen euro. het onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op het verkrijgen van inzicht in de oorzaken van het tekort.

De belangrijkste conclusie in het rapport is dat er de afgelopen jaren te weinig inzicht is geweest in de financiële en andere risico’s en dat er onvoldoende op deze risico’s is gestuurd.

Externe omstandigheden oorzaak grootste deel tekort
Het grootste deel (80%) van het geraamde tekort is volgens de onderzoekers veroorzaakt door externe omstandigheden, zoals prijsstijgingen, inflatie, rentestijgingen, verbeterde marktomstandigheden en een te positieve inschatting van de aanbestedingsvoordelen voor de infrastructuur.

De onderzoekers vinden echter dat deze ontwikkelingen voorzien hadden kunnen worden en dat hiermee ten onrechte geen rekening is gehouden in de Businesscase 2005.

Andere aspecten
Voor de gebiedsontwikkeling constateert het onderzoeksteam dat de ramingen in de
Businesscase 2005 beperkt onderbouwd en gedateerd zijn.

Er is onvoldoende marktonderzoek gedaan en een adequate risico-inventarisatie is niet bij de Businesscase van 2005 gevoegd.

Bij de infrastructuur zijn de aanbestedingsvoordelen te positief ingeschat en de posten onvoorzien zijn onvolledig opgenomen. Volgens de onderzoekers is de projectorganisatie er onvoldoende in geslaagd om goede en betrouwbare informatie over het project te verschaffen aan de stuurgroep.

Draagvlak niet voldoende
Ook blijkt uit het onderzoek dat er onvoldoende aandacht is besteed aan het managen van draagvlak voor het project onder de inwoners van Dieren en dat er onvoldoende oog is geweest voor de mogelijke effecten die dat op het proces had.

Vertragingen
De gemeentelijke verkiezingen in 2006 en de vorming van een nieuw college hebben
de plannen vertraagd. Volgens het onderzoeksteam zijn dit echter geen onbekende verschijnselen en had men hiermee rekening kunnen houden. Bestuurlijk en maatschappelijke ontwikkelingen beschouwt het onderzoeksteam niet als een projectrisico.

Extra vertraging vormde de nieuwe interactieve start van de gebiedsontwikkeling die het gemeentebestuur startte na de verkiezingen in 2006. Deze vertraging was door geen van de betrokkenen van tevoren voorzien, concluderen de onderzoekers.

Samenwerking niet optimaal
De dagelijkse aansturing en leiding van de gebiedsontwikkeling door de gemeente in
de relatie tot de integrale eindverantwoordelijkheid van het totale project, inclusief de gebiedsontwikkeling die bij de stuurgroep en de projectorganisatie bleef, zette de verhoudingen met de partijen onder spanning en stelde de samenwerking op de proef.

Enerzijds was er de behoefte van de gemeente om dit proces zorgvuldig te voeren en anderzijds wilde de stuurgroep vanwege de voortgang tempo in het project.

Reactie stuurgroep
De stuurgroep constateert dat zij niet voldoende inzicht heeft gekregen en gevraagd
in de financiële en andere risico’s van het project.

In een reactie op het rapport verklaart de stuurgroep dat zij de aanbevelingen uit het onderzoek ter harte neemt.

Zij ziet mogelijkheden de uitkomsten van het onderzoek te betrekken bij de
uitkomsten van Atelier Verdaas.

Persbericht Atelier Verdaas

Bijgaand, zonder verder commentaar, het persbericht van Atelier Verdaas.
De komende dagen heb ik vanwege andere verplichtingen geen tijd om in de voorstellen van Verdaas of de uitkomsten van de audit te duiken.
Daarna kom ik er op terug. Uiteraard zal er wel een dagelijks artikel worden gepubliceerd.
Als u ook uw mening wilt geven dan verneem ik die natuurlijk zeer graag.
Stuur een mailtje of reageer op een van de bijdragen.

-------------------------------------------------------------------
Atelier adviseert: geen tunnel en geen spoorbak

Volgens de onafhankelijke deskundigen van het Atelier is het verkeersvraagstuk van Dieren oplosbaar zonder ondertunneling van de Burgemeester de Bruinstraat en zonder verdiepte ligging van het spoor. Zij adviseren om het bestemmings- en doorgaand verkeer al buiten het dorp te scheiden. Het bestemmingsverkeer moet zo vroeg mogelijk Dieren in worden geleid. Zo kan het bestemmingsverkeer gebruik maken van de Harderwijkerweg. De Kanaalweg kan worden gebruikt voor zowel doorgaand- als bestemmingsverkeer. De Burgemeester de Bruinstraat is dan alleen bestemd voor doorgaand verkeer. Het Atelier adviseert om een nieuw verkeerscirculatieplan voor Dieren en omgeving te maken en het gebied ten oosten van het
kanaal daarbij te betrekken.

De deskundigen hebben in opdracht van de stuurgroep Hart van Dieren de bestaande plannen bekeken. De aanleiding hiervoor was het berekende tekort van 40 miljoen euro.

Het Atelier constateert dat de stuurgroep Hart van Dieren teveel vanuit een verkeersoplossing heeft gedacht en te weinig vanuit een visie op de ruimtelijke ordening. Verder merken zij op dat het stedenbouwkundig streefbeeld (de ruimtelijke invulling van het gebied) niet past bij het dorpse karakter van Dieren.

Door de plannen af te stemmen op de infrabundel (autotunnel en spoorbak) is er een te ambitieus streefbeeld ontstaan. Volgens het Atelier ontbreekt er een totaalvisie op Dieren die nodig is voor dergelijke plannen. Het is daarbij van belang om rekening te houden met maatschappelijke wensen.

Deze constateringen vormen volgens de deskundigen de basis van de problematiek.
Zij zijn van mening dat gekeken moet worden vanuit een stedenbouwkundige opgave in plaats vanuit een verkeerskundig vraagstuk.

Hierbij moet de ontwikkeling van de Burgemeester de Bruinstraat -de provinciale weg N348- en de spoorlijn binnen Dieren in een breder stedenbouwkundig kader worden gezien.

Identiteit en visie

De toekomst van Dieren is volgens het Atelier niet stedelijk maar dorps.

Daar passen geen megastructuren bij voor auto- en spoorwegen.

Wat wel past bij Dieren is het bestaande station uit 1856 en de karakteristieke woonhuizen in Dieren zuid.

Het beeld van de Middachter Allee hoort bij de toekomst van Dieren, met loodrecht daarop de Wilhelminaweg zonder autoverkeer en het prachtige, beeldbepalende pand van Gazelle.

De Wilhelminaweg moet een mooie centrale leeflijn voor Dieren gaan vormen.

De toekomstvisie voor Dieren is gebaseerd op wat Dieren op termijn kan betekenen voor haar huidige en toekomstige bewoners. De verbindingen tussen Veluwe en IJssel, bossen en uiterwaarden, moeten weer hersteld worden.

Masterplan en organisatie
Het Atelier adviseert de gemeente Rheden een Masterplan op te stellen voor het gebied. Het moet een visie op heel Dieren worden ten aanzien van wonen, werken, winkelen en recreëren.

Dit Masterplan (Dorpsvisie) en het nieuwe verkeerscirculatieplan vormen dan samen de basis voor de stedenbouwkundige plannen en de.verkeerskundige maatregelen.

In deze Masterplanfase zal in nauwe samenspraak met de bevolking een beeld gevormd gaan worden over de manier waarop het dorp Dieren zich de komende jaren moet ontwikkelen.

Het Atelier stelt ook voor om het gebied van Dieren west met Hof te Dieren onder te brengen bij hetproject Havikerpoort. Tot slot constateert het Atelier dat veel van de ingezonden ideeën waarnaar Atelier Verdaas de bevolking had gevraagd, in dezelfde richting wijzen als hun adviezen.

Reactie stuurgroep
In een eerste reactie geeft de stuurgroep aan dat zij met de ideeën van het Atelier alle oorspronkelijke doelstellingen van Hart van Dieren denkt te kunnen realiseren.

Zij zal een richtinggevend advies richting de colleges van GS en B&W opstellen. Het is vervolgens aan de colleges om het advies verder uit te werken.