Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 1 april 2008

Niks rapport!

Ja, ook ik, goedgelovig als ik ben, ben in ‘t ootje te nemen. Niks geen Lysias-rapport.

Da’s geleend za’k maar zeggen. Het hangt in de lucht maar waar is nog effe niet te zien.

We wachten in lijdzaamheid af.

Tijdelijke Aftakking Katastrofaal

Hart van Dieren mag de spoorlijn in de rest van de gemeente niet ondersneeuwen. Ook de overige dorpen hebben te maken met spoorproblemen.

De Noord-Oostelijke Verbinding zou eerst door de Achterhoek gaan lopen maar de minister zag de kans om kosten te besparen wel zitten door de goederentreinen over bestaand spoor te leiden. Nu zitten de gemeenten langs de lijn Arnhem-Zutphen met de problemen die daar het gevolg van zijn.

Diverse belangengroeperingen hebben zich verenigd in TAK (Tijdelijke Aftakking Katastrofaal). Dit platform bestaat uit vertegenwoordigers van belangengroepen tussen Velp en Zutphen die zich met de gevolgen van de komst van de goederentreinen bezighouden. Zowel de regulier (dorps/wijk)belangenverenigingen als specifiek op het spoor gerichte groeperingen als Geen Noordtak Velp en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA).

De benaming Tijdelijke Aftakking Katastrofaal lijkt me nogal optimistisch. Gelooft TAK nog steeds in een nieuwe definitieve noord-oostelijke verbinding van de Betuwelijn (Noordtak) die niet over ons spoor zal lopen? Of is het juist cynisch bedoeld? Duidt daar het woord Katastrofaal op?

’n Jaar of tien geleden wilden gemeentelijke bestuurders en politici op de rails gaan liggen om de Noordtak tegen te houden. Nu zijn ze niet meer zo activistisch maar de goederentreinen zijn nog steeds actueel. En dan komen we uit op vraagstukken als bereikbaarheid, trillingshinder, lawaaihinder, luchtvervuiling, vervoer van gevaarlijke stoffen en ruimtelijke ordening.

De treinen rijden dwars door de dorpskommen van Velp en Dieren waardoor de lokale bereikbaarheid onder druk staat. Ook in Rheden en De Steeg zorgt het spoor voor problemen. Bewoners moeten voortdurend op hun hoede zijn voor dreigende sluiting van spoorwegovergangen. In Velp wordt al jaren gesproken over sluiting van overgangen in ruil voor, als mijn geheugen me niet bedriegt, 13 miljoen subsidie voor het aanpassen van andere overgangen. Het blijft echter oorverdovend stil.

Ook op de andere aandachtsgebieden gebeurt nog steeds niets. Tijdens mijn raadsperiode heb ik steevast bij de jaarlijkse begrotingsvergadering een motie ingediend voor meer aandacht voor de spoorlijn buiten Dieren. Ook tussentijds heb ik regelmatig aangedrongen op aandacht voor dit onderwerp. De motie van november 2005 voor een spoorlijnnota werd zelfs unaniem door de gemeenteraad aangenomen maar is tot op heden nog steeds niet uitgevoerd.

TAK heeft aan het gemeentebestuur gevraagd om deze motie nu eens eindelijk tot uitvoering te brengen. Dat heeft TAK goed gedaan. Het wordt de hoogste tijd dat college en raad nu ook eens echt aandacht gaan schenken aan de spoorlijn.

KOMT ER NOG WAT VAN?

Oh ja voor ik 't vergeet. De stichting Geen Noordtak Velp zoekt bestuursleden die actief een rol willen vervullen. Neem eens een kijkje op de GNV-website.