Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 9 juni 2008

Nagekomen - gefundeerde kritiek

Bijgaand nog 'n brief. De brief is van 'n paar weken geleden maar nog steeds actueel.

De heer F. van Daalen geeft haarfijn aan dat de gemeente niets doet met de voorstellen die in de Tafel van 10 worden aangeboden. Hij geeft gefundeerde kritiek op de plannen met de Dorpsas en het ontbreken van een tunnel. Die kritiek heeft zijn weg niet gevonden in de gemeenteplannen.

Provincie en gemeente hebben allang bedacht en besloten dat de "oplossingen" die zij zelf bedenken de enige zijn. Aan andersdenkenden hebben ze geen boodschap.

De brief noemt bijvoorbeeld de koude kruising Wilhelminaweg-Spoorstraat. Over dergelijke koude aansluitingen heb ik al eerder geschreven in mijn artikel Stuurgroep, het Atelier en de adviezen: inconsistent van 1 maart. Dat is een gelijkvloerse kruising waarbij niet afgeslagen mag worden. Dus verkeer vanaf Wilhelminaweg, Spoorstraat, mag dan niet afslaan naar de Burgemeester de Bruinstraat. Ook andersom, vanaf de Burg. de Bruinstraat naar een van deze wegen mag niet worden afgeslagen.

Ervaringen elders leren echter dat dat toch gebeurt.
Op deze koude aansluitingen kruisen totaal anderssoortige verkeersstromen. Snelverkeer op de Burg. De Bruinstraat kruist met voetgangers, fietsers, optrekkende auto’s etc. op de andere wegen.

Een koude aansluiting is dan ook uiterst gevaarlijk.
Overal elders in het land worden deze koude aansluitingen juist geëlimineerd. Daar zoekt men oplossingen in rotondes, verkeerslichten en tunnels en soms wordt een koude aansluiting gewoon gesloten. Dat laatste is hier overigens geen oplossing.

Enfin, onderstaand de brief aan de Gemeenteraad:
---------------------------------------------------------
Leden van de gemeenteraad gemeente Rheden

Onderwerp: Tafel van Tien (TvT); verkeersaspecten.

Dieren, 16-05-08

Geachte leden van de gemeenteraad,

Graag uw aandacht voor het volgende.

Ook uit de tot nu toe gehouden bijeenkomsten van de TvT, komt naar voren dat het College onverkort lijkt vast te houden aan haar al eerder ingenomen standpunt met betrekking tot de Dorpsvisie. Daarin vervult de zogeheten Dorpsas niet alleen een cruciale rol in deze visie maar - wellicht ongewild - ook in de verkeersafwikkeling!

k heb nog eens terug gelezen wat daarover in ‘De Gelderlander’ van 20 maart l.l. werd geschreven: “College Rheden kiest in ‘dorpsvisie’ vaak voor behoud”.

Voorts staat in het verslag van de bijeenkomst van de TvT van 29 april bij punt 4 onder ‘Wat zijn de randvoorwaarden voor de oplossingen?’ vermeld:
“De gemeente heeft aangegeven wat de kaders zijn binnen de dorpsvisie”.
Daarin wordt uitgegaan van het verkeersarm zijn van de Wilhelminaweg (W’weg).

Met alle kritiek, voorstellen, alternatieven en presentaties van derden om de verkeerscirculatie in en om Dieren te verbeteren, is (tot nu toe) niets gedaan.
En, het moet gezegd, de indruk is ook niet gewekt dat men dit zou doen. Met name de presentaties zijn dan ook te kwalificeren als ‘virtuele achterhoedegevechten’.

In de agenda van de TvT van a.s. dinsdag 20 mei staat vermeld dat de heer Reijnders oplossingsrichtingen betreffende knelpunten in de verkeerscirculatie zal toelichten. Gegeven ook het antwoord van de heer Reijnders op een vraag in de eerste bijeenkomst van de TvT, kan niet anders worden aangenomen dat dit op basis van een ongewijzigde Dorpsvisie zal zijn.

Punt is nu of deze Dorpsvisie wel een goede oplossing biedt voor de noodzakelijke verbetering van de verkeerscirculatie in en om Dieren en van de bereikbaarheid van het Calluna winkelcentrum in het bijzonder.

In het onlangs gepresenteerde MKB rapport worden nogal ernstige zaken met betrekking tot het behoud en het noodzakelijke versterken van dit centrum naar voren gebracht!
Uit het MKB-rapport blijkt klip en klaar dat dit centrum weinig meer kan hebben en binnenkort een grote stap voorwaarts zal moeten zetten om te kunnen overleven!!

Wat betreft het versterken is niet alleen een concentratie van de winkels binnen het wegencarré rond dit centrum een must maar geldt dit ook voor een veel betere verkeerscirculatie naar, rond en binnen dit winkelcentrum.

Mijn conclusie maar ook die van veel anderen is, dat een verkeersarme Dorpsas juist een negatief effect betreffende deze noodzakelijke versterking zal bewerkstelligen.

Straks zal de Dorpsvisie dan wel het daarop gebaseerde Masterplan aan het rijk worden gepresenteerd dat moet beoordelen of dit nog waard is er 53 miljoen euro in te blijven steken.

De vraag daarbij lijkt mij hoe het rijk deze visie, c.q. dit plan zal toetsen?

Doet zij dit alleen aan de hand van de uitgangspunten die de gemeente en de provincie aanreiken of gebruikt zij ook haar eigen toetsingscriteria?!

Zeker in het laatste geval komt het mij voor dat u zich meer dan ernstige zorgen dient te maken of het plan deze toets zal doorstaan en daarmee komt dan 53 miljoen euro op de tocht te staan!

Wat is het probleem (behalve afwijzing van de Dorpsvisie, c.q. het Masterplan door het rijk)? Dat zijn er vele:
De Dorpsas kruist de Burg. de Bruinstraat met een zogenoemde ‘koude kruising’.
Dat betekent dat het verkeer van en naar de zijwegen hier niet kan aantakken.

Wellicht heeft de gemeente zich door de provincie laten bepraten dat dit voor het functioneren van de Dorpsas heilzaam zou zijn, maar is het dat ook? En waarom wil de provincie dit?

Duidelijk is in ieder geval dat dit de doorstroming op de N348 maximaliseert, terwijl aan een kruisingsvrije oplossing aldaar niet meer wordt ‘gedacht’.

Bij de presentatie op 17 december 2007 van de uitkomsten van het rapport Commissie Verdaas, meldde de heer Verdaas ‘dat er geen tunnel in de N348 zou moeten komen omdat dit te duur is en dit de lucht bij de tunnelmonden te veel zou vervuilen’. Over een filterinstallatie op de tunnelmond voor het schoonmaken van deze lucht werd niet gerept!

Niet onvermeld dient te blijven dat de indruk bestaat dat al voor deze presentatie, provincie en gemeente de gelederen hebben gesloten, gegeven de problemen met Hart van Dieren. Daarbij lijkt de gemeente in de provinciale val te zijn ‘getrapt’ door zich op voorhand te committeren met de uitkomsten van het rapport van de Commissie Verdaas.

Ter toelichting van deze stellingname het volgende:

Essentieel in dat rapport was de opstelling van de commissie dat er geen verkeersprobleem in Dieren is (naar zeggen van commissielid Korf).

Kenmerkend voor de presentatie op 17 december was de beantwoording van een vraag uit het publiek 'wanneer er wel sprake van een verkeersprobleem in Dieren zou zijn?’

Na enige aarzeling werd door commissielid Korf als antwoord gegeven: 'bij 35.000 motorvoertuigen per dag’.

Op de reactie van de vragensteller dat ‘dit dan reeds in 2011 het geval zou zijn’, greep de burgemeester geschrokken in en gaf snel het woord aan een volgende vragensteller, wat meer dan te denken geeft.

Voorts is te voorzien dat het verkeer van en naar Dieren Zuid in de problemen komt aan de zuidzijde van deze kruising. Het verkeer vanuit noord naar de Spoorstraat dient dan het verkeer, komend vanaf de Prinsenstraat-Stationsplein naar de Wilhelminaweg, te kruisen. Dit zal ter plaatse tot verwikkelingen leiden. Ook de opstelruimte op het Stationsplein voor deze kruising zal een probleem geven. Hierbij zei opgemerkt dat ook de aansluiting van de Prinsenstraat op de Burg. de Bruinstraat zal komen te vervallen. Daarmee wordt tevens de bereikbaarheid van het station verminderd.

Een volgend punt is de verkeersintensiteit op de Wilhelminaweg. Deze bedraagt volgens het laatste VCP ruim 5000 motorvoertuigen per dag terwijl voor de nabije toekomst nog een forse toename daarvan wordt voorzien. Verreweg het grootste deel van dat verkeer dient, in geval van het verkeersluw maken van deze weg, uit te wijken naar de Harderwijkerweg en voor een deel ook naar de Kanaalweg.

Mede om de hoeveelheid verkeer op de Harderwijkerweg toch wat te beperken zal het voornemen daarin rotondes aan te leggen, hooguit een druppel op de gloeiende plaat blijken te zijn.

Veel eerder heeft de gemeente het standpunt ingenomen dat de Harderwijkerweg juist minder verkeer dient te gaan verwerken!

Vanaf deze twee wegen dient het verkeer dan haar weg naar De Gazelle en andere bedrijven alsmede Winkelcentrum Calluna te vinden. De effecten daarvan zijn groot:
De bereikbaarheid van Calluna voor bevoorrading en bewinkeling, komen daarmee onder druk te staan. Maar ook de WOONstraten ter weerszijden van de Wilhelminaweg zullen meer verkeer te verwerken krijgen.

Dit laatste is niet alleen in tegenspraak met het vastgestelde gemeentelijk uitgangspunt deze straten te vrijwaren van oneigenlijk verkeer maar ook met het bevorderen van de verkeersveiligheid in woonbuurten.

Niet al dit verkeer - en met name het retourverkeer vanaf Calluna - zal namelijk haar weg vinden via een (beter aan te sluiten) Noorder Parallelweg op de Harderwijkerweg alsmede de Piersonstraat en de Spankerenseweg. Deze laatste weg, vooral woonstraat zijnde, staat nu al onder druk.

Er zal sprake zijn van (nog meer) sluipverkeer via woonstraten omdat de automobilist altijd de kortste route zoekt. Dit ondanks 30 kilometerborden en drempels. U hoeft maar te gaan kijken in de straten waar dit nu al is ingevoerd.

Samenvatting.

. Het uitgangspunt van het verbeteren van de verkeersrelatie Dieren Noord - Zuid wordt met een koude kruising in de Wilhelminaweg-Spoorstraat juist tegen gewerkt.

. Het niet aanleggen van een (gedeeltelijke) tunnel in de Burg. de Bruinstraat vermindert de leefbaarheid ter weerszijden van deze weg, de bereikbaarheid van het station en de relatie Dieren Noord - Zuid.


. Het handhaven van een verkeersluwe Dorpsas zal een ernstige aanslag op een goed functioneren van Winkelcentrum Calluna betekenen.

. Het handhaven van een verkeersluwe Dorpsas zal ook economische gevolgen hebben voor De Gazelle en wellicht een vervroegd einde daarvan inluiden.

. Het handhaven van een verkeerluwe Dorpsas zal veel oneigenlijk verkeer in de woonstraten ter weerzijden daarvan tot gevolg hebben met een negatief effect op de leefbaarheid van de betreffende woonbuurten en de verkeersveiligheid daarvan.
Dit is in tegenspraak met vastgesteld gemeentelijk beleid.

. Het handhaven van een verkeersluwe Dorpsas zal veel meer verkeer te zien geven op de Harderwijkerweg. Dit is in tegenspraak met een eerder gemeentelijk uitgangspunt.

. Met het handhaven van een verkeersluwe Dorpsas en de dientengevolge sterk verslechterende verkeerscirculatie, valt te voorzien dat de toegezegde rijksbijdrage van 53 miljoen geen gestand zal worden gedaan.

Hoogachtend,
F.van Daalen