Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 20 juli 2008

Financiële verantwoording Hart van Dieren (1)

Eindelijk is er (een deel van) de financiële afrekening van Hart van Dieren.

Voorzover ik uit het verhaal kan opmaken bedraagt het totaal nog te verrekenen bedrag aan projectkosten € 6.850.673,-- waarvan de gemeente de helft moet betalen.

Daarnaast heeft de gemeente intern ook kosten gemaakt ten bedrage van € 455.109,--. Ook hier moet de gemeente de helft bekostigen.

Dat wordt dan (€ 6.850.673,-- + € 455.109,--)/ 2 = € 3.652.891,--

Daar komen nog andere (gemeentelijke) kosten bovenop.
In de periode 2002-2005 een bedrag van € 787.601,-- en in de periode 2006-juni 2008 een bedrag van € 152.439,--.
Dat maakt samen € 940.040.--

In totaal komen we dan uit op € 3.652.891,- + € 940.040.- = € 4.592.931,- alleen al voor de gemeente.

Let wel: het betreft hier de projectkosten. De kosten voor aankoop van onroerend goed zijn hier buiten beschouwing gelaten. Ook is niet duidelijk of er nog andere kosten met de afrekening zijn gemoeid.

Zoals verwacht blinkt het voorstel, zoals vrijwel alle financiële stukken van de gemeente, niet uit in helderheid. Zo staat er:
Afhankelijk van de uitkomsten van het overleg met de (rijks)subsidieverstrekkers dient de eventuele bijdrage bekostigd te worden uit de Reserve Hart van Dieren. Per 1 januari 2008 bedroeg deze € 11.864.865,--.
Verwijst die laatste zin nou naar de "Reserve" of naar de "eventuele bijdrage"?

Ik heb de in het voorstel genoemde documenten opgevraagd bij de gemeente. Na ontvangst kan ik een completer beeld vormen.

Ronduit belachelijk is dat de afrekening wordt gebruikt om de opheffing van de geheimhouding van de Businesscase 2005 te motiveren.

Dat is er met de haren bijgesleept. De motivering voor de geheimhouding was immers de bescherming van de ramingssystematiek van ProRail.

De nu gegeven motivering wordt dan ook als risico aangegeven.
Gelijk hebben ze. Het is immers kolder!

Net zo goed als het kolder was om de Businesscase geheim te houden vanwege de ramingssystematiek van ProRail. Dat kon immers niet waar zijn.

De Businesscase wordt vrijgegeven omdat anders waarschijnlijk moties van wantrouwen zouden worden uitgedeeld in provinciale staten. Omdat duidelijk was dat de provincie (i.c. de gedeputeerde als voorzitter van de stuurgroep en in haar kielzog de leden van de stuurgroep)) onjuiste informatie had verstrekt.


Onderstaand het raadsvoorstel
---------------------------------
Financiele verantwoording en afrekening Hart van Dieren t/m 2007 en begroting 2008.

INHOUD VOORSTEL
In verband met de beëindiging van Hart van Dieren, (8- variant) wordt aan het College
voorgesteld om;
• In te stemmen met de financiële afrekening tot en met 2007 en kennis te nemen van de begrote uitgaven voor 2008, zoals aangegeven in bijgaande notitie van de Stuurgroep , Afronding en afrekening van het project Hart van Dieren;
• kennis te nemen van de notitie van de Stuurgroep Vastgoedportefeuille;
• de Raad hierover te informeren.
• Vervolgens de Raad voorstellen om over te gaan tot opheffing van de geheimhouding van de Businesscase 2005 conform bijgevoegd raadsvoorstel-en besluit

1 Wat is de aanleiding?
Nu gebleken is dat de 8- variant financieel niet haalbaar was heeft de Stuurgroep Hart van Dieren aan de projectorganisatie opdracht gegeven het project financieel af te ronden en over te dragen aan provincie en gemeente. In bijgaande notities van de Stuurgroep wordt een overzicht gegeven over de opgebouwde vastgoedportefeuille en projectkosten gedurende de periode 2002-2007 en de periode vanaf 2008. Deze beide notities zijn vastgesteld door de Stuurgroep en worden vervolgens ter instemming voorgelegd aan de colleges van GS en B&W.

Nu er ingestemd kan worden met de afrekening van het project Hart van Dieren tot en met kalenderjaar 2007 is het niet langer noodzakelijk om de Businesscase 2005 geheim te houden. Ook de provincie en Prorail zijn deze mening toegedaan.

2 Wat is het bestaand beleid c.q. kader?
Grondslag vormt de Samenwerkingsovereenkomst 2005 tussen provincie en gemeente.

3 Wat willen we bereiken?
Met de instemming van de notitie Afronding en afrekening zijn door de Stuurgroep de gemaakte kosten tot en met 2007 definitief vastgesteld. Voor 2008 geldt dat dit nog voorlopig geraamde bedragen zijn. Met instemming van beide notities zijn de gemaakte kosten tot en met 2007 definitief vastgesteld en kan vervolgens aan de Raad voorgesteld worden om de geheimhouding van de Businesscase 2005 op te heffen.

4 Wat gaan we ervoor doen?

Afronding en afrekening
Met de kassier van het project zijn afspraken gemaakt over een tussentijdse afrekening per 1 mei 2008 over de aankopen en aankoopkosten in 2008, het betreft hier een bedrag van ca. 1,4 miljoen. Nog twee resterende eigendomsoverdrachten vinden plaats in het najaar van 2008.

Vastgoedportefeuille
Door de Stuurgroep is ervoor gekozen het beheer van de woningen bij de gemeente te laten. Er wordt nog geen voorkeur uitgesproken over de te hanteren scenario zoals die zijn aangegeven in de notitie vastgoedportefeuille.

De gemeente voert het beheer over de aangekochte woningen. De beheerskosten en huurinkomsten worden aan het eind van 2008 afgerekend.

In de bijgevoegde gebiedskaart vindt u het overzicht van alle aangekochte woningen in het plangebied.

5 Wat gaat het kosten?

te verrekenen kosten
In aanvulling op de notitie Afronding en afrekening dienen nog een aantal aanvullende kosten te worden opgenomen. Dit is een gevolg van:
• Vanuit Prorail volgt nog een afrekening aan gemaakte kosten van per saldo ca. € 77.000,--;
• Zoals vermeld op pagina 3 van de notitie dient nog een bedrag van ca. € 73.000,-- te worden opgenomen in verband met een aantal btw correcties.

In totaal derhalve een bedrag ca. € 150.000,--. Hiermee komt het totaal nog te verrekenen projectkosten op ca. € 6.850.673,-- , (deze waren € 6.700.743,--).

Overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomst komt 50% voor rekening van de gemeente Rheden. Na aftrek van reeds betaalde kosten komt de bijdrage in de projectkosten voor Rheden uit op € 2.468.402,--, (was € 2.393.402,--,zie pagina 4)).

Afhankelijk van de uitkomsten van het overleg met de (rijks) subsidieverstrekkers dient de eventuele bijdrage bekostigd te worden uit de Reserve Hart van Dieren. Per 1 januari 2008 bedroeg deze € 11.864.865,--.

Kosten gemeentelijke medewerkers
In de afrekening van de Stuurgroep tot en met 2007 zijn de kosten van de gemeentelijke medewerkers bepaalt op € 455.109,-- . De gemeente heeft hiertoe in de jaarrekeningen 2006 en 2007 een bedrag van € 310.192,-- als nog te vorderen opgenomen.

Op basis van de Samenwerkingsovereenkomst blijft 50% voor rekening van de gemeente.

Het verschil, ad € 82.638,-- zal ten laste worden gebracht van de Reserve Hart van Dieren.

Overige gemaakte kosten 2000- 2005
In de haalbaarheidsfase heeft de gemeente conform afspraken met de Provincie 50% van de gemaakte kosten voor haar rekening genomen. Deze kosten zijn gedekt uit de reserve Hart van Dieren.

Het betreft hier gemaakte kosten ten behoeve van (verkeers)-onderzoeken;
inhuur voor a.. de Alternatievenstudie; advieskosten loonkosten van de intern projectleider en overige kleinere uitgaven. In totaal € 787.601,--.

Ten behoeve van het project zijn er door het College diverse kosten gemaakt welke buiten de projectkosten op grond van de samenwerkingsovereenkomst vielen.

. Het betreft hier hoofdzakelijk kosten gemaakt ter ondersteuning van het college;
. kosten van de eigen gemeentelijke projectleider ter ondersteuning van de ambtelijke medewerkers;
. onderzoekskosten ten behoeve van de haalbaarheid van de gewenste parkeergarage;
. loonkosten van de interne procescoördinator;
. kosten van de interne audit en diverse overige kleinere uitgaven.
In totaal t/m juni 2008 € 152.439,--

6 Wat zijn de risico’s?
Het voorstel tot opheffing van de geheimhoudingsplicht kan negatieve reacties oproepen, omdat er meermalen verzocht is om openbaarmaking en hieraan geen gevolg gegeven is.

7 Wat is het draagvlak voor dit voorstel?
N.v.t.

8 Hoe en met wie wordt er gecommuniceerd?
N.v.t.

9 Wordt er een evaluatie uitgevoerd?
N.v.t.