Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 11 augustus 2008

Prijzen benzine en diesel ontrafeld

De belasting op diesel en benzine bestaat uit drie componenten:

1. Accijns. Een vast bedrag per 1000 liter. Dit stijgt en daalt dus niet mee met de prijzen van olie op de wereldmarkt maar wordt vastgesteld door het kabinet. Deze accijns is per 1 juli voor diesel met 30 euro per 1000 liter (3 cent per liter) verhoogd.

2. Voorraadheffing. Eveneens een vast bedrag dat onderdeel uitmaakt van de accijns. Deze heffing wordt gebruikt voor het onderhouden van een strategische voorraad olieproducten. Hiervoor verantwoordelijk is de stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA). Daarom wordt deze heffing ook wel COVA-heffing genoemd.

3. BTW. Op dit moment , augustus 2008, bedraagt de BTW 19%. Dit wordt geheven over het bedrag inclusief accijnzen. De opbrengsten stijgen en dalen dus wel mee met de brandstofprijzen.

In onderstaand tabelletje ziet u de heffingen voor brandstof op een rijtje (bron: Ministerie van Financiƫn)



Eind juni / begin juli waren de prijzen voor benzine en diesel op een hoogtepunt. Volgens het Oil Bulletin van de Europese Commissie (peildatum 30 juni 2008) waren de kale brandstofstofprijzen in Nederland, de prijzen zonder accijnzen en belastingen, voor benzine en diesel de hoogste binnen de Europese Unie.

Zie onderstaande tabel.
Op grond van die kale prijzen zouden wij voor benzine 1,716 euro moeten betalen en de dieselprijs zou uitkomen op 1,493 euro per liter.

Maar toen kwam de politiek in het geweer die zich afvroeg waarom de brandstofprijzen in Nederland zo hoog waren terwijl de raffinaderijen in Rotterdam zo dichtbij waren zodat de transportkosten juist laag moesten zijn. Zij vroegen om een onderzoek door de Nederlandse Mededingings Autoritie (NMA). De oliemaatschappijen sputterden wat tegen en tegelijkertijd ging de prijs van ruwe olie ook omlaag. Of het nou komt door de politieke druk, de dalende prijs voor ruwe olie of een combinatie van beide weet ik niet maar die kale brandstofprijs moet behoorlijk gezakt zijn.

De kale prijs voor benzine zakte van 74,8 cent naar 65,9 cent per liter en de diesel zakte van 84,4 cent naar 77,6 cent per liter. Alles teruggerekend vanuit de benzine en dieselprijzen (aan de pomp) per 28 juli (volgens het oliebulletin van de Europese Commissie).

Onderstaand de verkoopprijzen voor benzine en diesel in Europa per 28 juli 2008. Klik op een van de afbeeldingen om te vergroten. (Bron: Oil Bulletin Europese Commissie)


De Gelderlander heeft afgelopen week onderzocht hoe het met de prijzen voor autobrandstof in Arnhem en omgeving zat. De laagste prijs voor bezine kwam op 1,499 euro en de laagste prijs voor diesel op 1,269 euro. Daaruit blijkt dat de oliemaatschappijen nog marge genoeg hebben. En Wouter Bos, minister van Financiƫn, heeft ook niet te klagen.

Onderstaand ziet u tot op 6 cijfers achter de komma hoeveel ieder aan de benzine en diesel overhoudt. De overheid pakt zo'n 93 cent per liter als u benzine tankt en "maar" een schamele 61 cent per liter diesel.
Mag u raden waar straks de grootste accijnsverhogingen op terecht komen. Allemaal vanwege het millieu natuurlijk.