Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 20 september 2008

Gelderlander - Spoornota

Dagblad "de Gelderlander" heeft inmiddels aandacht aan de Spoornota geschonken geschonken.

Het artikel is geschreven naar aanleiding van de brief "Spoornota of Spooknota?" die Geen Noordtak Velp onlangs aan de pers had gezonden.

Hopelijk volgen de lokale media ook nog zodat de bewoners zich een helder beeld kunnen vormen. Publieke aandacht helpt. De Spoornota is broodnodig.

Klik op de afbeelding om deze vergroot weer te geven.


Spoornota of Spooknota?

Geen Noordtak Velp pleit voor het opstellen van de reeds langverwachte en meermalen beloofde Nota Spoor. Deze beleidsnota dreigt te worden wegbezuinigd. Al eerder heeft GNV daarover bij het college van B&W, de gemeenteraad (klik "Geen Noordtak Velp trekt aan de bel bij het gemeentebestuur")) én ook nog eens apart bij de raadsfracties van de politieke partijen (zie"Geen Noordtak Velp vraagt steun Rhedense raadsfracties") geklaagd. Bijgaande brief is naar de pers verstuurd. De Gelderlander heeft inmiddels aandacht aan de problematiek geschonken.
------------------------
Geen Noordtak Velp heeft enkele weken geleden in een brief aan de gemeenteraad en het college van B&W haar zorgen geuit over de gevolgen van de aangekondigde bezuiniging van € 100.000 op het project “Weg en Spoor”. Die zorgen zijn door recente uitspraken van de verantwoordelijk wethouder verder versterkt.

Iedereen die enigszins met de materie bekend is spreekt al jaren over de langverwachte Spoornota of de Nota Spoor. De term “project Weg en Spoor” is naar ons weten nooit eerder gebruikt. Kennelijk is de aangekondigde bezuiniging en het effect daarvan op de Nota Spoor aan de aandacht van de Rhedense gemeenteraad is ontsnapt.

De ontwikkeling van een Nota Spoor is in 2005 via een unaniem door de gemeenteraad aangenomen motie aan het college van B&W opgedragen. We leven nu in de tweede helft van 2008 maar er is nog steeds geen nota. Laat staan samenhangend beleid.

Integendeel! het college van B&W wil onder die nota uit. Laat de gemeenteraad dit zonder slag of stoot passeren en heeft zij geen boodschap aan de uitdrukkelijke wens van de vorige gemeenteraad? Terwijl zes van de zeven partijen ook in die periode (2002-2006) in die raad waren vertegenwoordigd waren. Dat zou van weinig consistentie getuigen en het vertrouwen in het gemeentebestuur ernstig aantasten.

Wij werden op de mogelijke gevolgen van de voorgenomen bezuiniging getattendeerd door de heer Derks, voorzitter van RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking), die in juli zijn zorgen over de Spoornota met de gemeenteraad deelde. Naar aanleiding van vragen die de ChristenUnie daarop stelde, deelde het college van B&W toen mee dat na het zomerreces de gemeenteraad nader zou worden geïnformeerd over de Spoornota/Nota Spoor in relatie tot het project Weg en Spoor.

Tijdens de raadsvergadering van 2 september werd door de fractie van Gemeentebelangen opnieuw gevraagd naar de stand van zaken met betrekking tot de Spoornota. Daarop antwoordde de wethouder dat de gemeente in overleg is met ProRail en dat het eerderbedoelde memo daarna naar de gemeenteraad zou uitgaan. Het antwoord van de wethouder wekte sterk de indruk dat de boot wordt afgehouden. Er kwam in ieder geval geen nadere toezegging van het college voor de ontwikkeling van de Nota Spoor.

In de gemeente Rheden staan meer dan 350 woningen op minder dan 25 meter van het spoor, nog eens 300 woningen staan binnen een afstand van 50 meter, meer dan 630 woningen binnen de 100 meter en een dikke 1000 woningen bevinden zich op een afstand van nog geen 200 meter. De laatste jaren worden er bovendien voortdurend nieuwe woningen in de nabijheid van het spoor bijgebouwd. De spoorlijn en de passerende (goederen)treinen beinvloeden de leefbaarheid van duizenden Rhedenaren, ook van degenen die wat verder van het spoor wonen.

Onze vereniging heeft alleen al in Velp meer dan 130 leden. Mensen die zich zorgen maken over de gezondheid en veiligheid van hun gezin. Mensen die hinder hebben van van stof, geluid en trillingen, die zich afvragen hoe het zit met het vervoer van gevaarlijke stoffen, die willen weten of en wanneer hun huis aan de beurt komt voor geluidsisolatie, die binnen acceptabele tijden het spoor willen passeren. Kortom, mensen die af willen van onzekerheid en ad-hoc oplossingen, die van de lokale overheid verwachten dat die zich volledig inzet voor de belangen van haar inwoners maar die keer op keer door diezelfde overheid worden teleurgesteld.

Het wordt de hoogste tijd voor samenhangend beleid. Voor anticiperen inplaats van afwachten. Voor overleg! Niet alleen met ProRail maar juist ook met de mensen die het direct aangaat, de inwoners.

Intussen stapelen de problemen zich op. Overgangen worden gesloten, er dreigen meer goederentreinen te komen dan de 21 die waren afgesproken, er is geen zicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen, de mogelijkheden voor geluiddemping worden niet benut, beleid ten aanzien van stof- en trillingshinder is er niet en mogelijkheden voor verbetering van de situatie worden niet of onvoldoende benut. Laat staan dat de gemeente zicht heeft en houdt op toekomstige ontwikkelingen.

Het is onacceptabel als die beleidsnota Spoor er niet komt.

Tal van burgers zijn bereid om hun steentje bij te dragen. In onze eerdere brief hebben wij daarvoor al zeer concrete en constructieve voorstellen gedaan. Mensen met veel ervaring en expertise uit organisaties als Geen Noordtak Velp, het platform TAK (Tijdelijke Aftakking Katastrofaal), RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) en algemene belangenverenigingen zijn voluit bereid aan de totstandkoming van die Spoornota mee te werken. Daarnaast kunnen de ervaringen van andere gemeenten als Voorst en Wijchen, beide zeer actief op dit gebied, als input voor de Spoornota dienen. Projectplan en ontwikkeling van de nota kunnen voor een groot deel in samenspraak tussen de gemeente en de betrokken organisaties worden opgesteld. Met andere woorden, genoemde organisaties zijn bereid hoofd en handen in dienst van de Nota Spoor te stellen. Hierdoor kunnen de kosten van (inhuur van) ambtelijke capaciteit voor het maken van die beleidsnota aanzienlijk gedrukt worden.

In hun verkiezingsprogramma’s besteden de politieke partijen vrijwel alle aandacht aan het spoor en wekken zij de indruk het belang van samenhangend beleid in te zien.

Maak dat aub waar! Wij doen een beroep op consistent beleid, op consistente politiek.

En vooral: een appèl op betrouwbaarheid.

Laat de spoornota geen spooknota worden!

Geen Noordtak Velp, G. de Kuijper, voorzitter

Als u het met ons eens bent meldt u zich dan aan als lid van onze vereniging. Het contactadres staat op onze website www.geennoordtakvelp.nl Dat geldt niet alleen voor mensen uit Velp. Ook mensen die in een van de andere dorpen in onze gemeente wonen zijn van harte welkom.