Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 29 oktober 2008

Rijksbijdrage Traverse Dieren - Update vanuit de provincie

De statenfractie van D66 heeft vandaag vragen gesteld over de geruchten omtrent de korting/intrekking/overheveling van de rijksbijdrage voor Hart van Dieren.

D66-fractievoorzitter Martijn Leisink mailt hierover (vandaag 13:52 uur):

---------------------------
De gedeputeerde heeft zojuist geantwoord. Ze zegt het gerucht te kennen, dat het gerucht zeer hardnekkig is, maar zegt ook dat het Ministerie wil bevestigen noch ontkennen dat dat aan de orde is.

Van belang is natuurlijk dat het Ministerie dit ook niet wil ontkennen.

De gedeputeerde zegt dat ze de directeur-generaal gebeld heeft en hem gezegd heeft
dat zo lang ze geen concreet subsidiebedrag te horen krijgt, doorgaat met de plannen alsof de volledige subsidie nog ter beschikking staat.

Ze zei overigens ook nog nadrukkelijk dat wat er dinsdag in de krant stond, klopt.

Ikzelf heb inmiddels uit vier verschillende bronnen bevestiging gekregen dat het onderwerp op het Ministerie inderdaad speelt.

Voor de goede orde: er is zeker nog niets besloten.

Provinciale Staten nemen vandaag nog een motie aan waarin ze uitspreken
dat de volledige rijkssubsidie voor Dieren behouden moet blijven.
------------------------
Noot TKO: Deze motie, waarin bij het rijk wordt aangedrongen om niet op de rijksbijdrage (53 miljoen euro) voor de Traverse te korten en volledig ter beschikking van het Dierense project te stellen, is inmiddels unaniem door provinciale staten aangenomen.

Zie ook het streeknieuws op de website van M-FM Radio

Kuiper - "overheveling rijksbijdrage naar Arnhem is gerucht"

Volgens wethouder Kuiper berust het bericht dat de rijksbijdrage voor Hart van Dieren wordt overgeheveld naar Arnhem Centraal op geruchten. Een dergelijk besluit is bij hem niet bekend.

Wel is een overleg dat gisteren met het ministerie van VROM zou plaatsvinden door VROM geannuleerd en uitgesteld naar een datum vóór medio november. De redenen voor dat uitstel zijn onbekend. Kuiper heeft na consultatie van vertegenwoordigers van verschillende departementen de indruk dat de informatie die door de gemeente is aangeleverd voldoet aan de vraag om nadere informatie.

Zowel bij VROM als bij de provincie wordt het bericht betreurd en niet bevestigd. Het zijn geruchten en daar wordt niet op gereageerd. Het project in Dieren en het project in Arnhem zijn afzonderlijke projecten die ieder op hun eigen merites worden beoordeeld. Problematiek, geschiedenis en doeleinden van beide projecten hebben niets met elkaar te maken en het zou niet van realiteitszin, rechtvaardig en evenwichtig beleid getuigen om deze projecten in een potje te gooien en te zeggen: bekijk het maar, de provincie krijgt geld en mag het het naar eigen goeddunken verdelen.

Provincie en gemeente zitten op één lijn vwb de wenselijkheid en financiële uitvoerbaarheid van de voorgestelde variant 3a. Vandaag is naar elkaar toe nog eens bevestigd dat wij (provincie en gemeente) voor dat model gaan. En aan het ministerie van VROM, dat als coördinator optreedt voor de de betrokken ministeries van LNV, V&W en VROM, wordt gevraagd zich over dát voorstel uit te spreken.

Voor alle duidelijkheid. In het eerstkomende gesprek met VROM wordt geen besluit genomen over beschikbaarstelling van het budget maar wordt de gegeven toelichting besproken en worden eventuele onduidelijkheden verhelderd. De beslissing wordt genomen door de minister. Naar verwachting nog in 2008.

Op een vraag van Ronald Haverkamp (VVD) of de “hogere”overheid i.c. het Haagse ambtenarenapparaat gaat beslissen kwam het besliste antwoord dat niet de ambtenaren maar minister Cramer de beslissing neemt. Dat besluit zal de minister aan de provinciale gedeputeerde (Van Haaren), de schatkistbewaarder van het project, kenbaar maken. En er wordt niet geaccepteerd dat de projecten in Dieren en Arnhem in een potje worden gegooid. Als dat het geval blijkt te zijn dan wordt actie ondernomen.

Bert Kiljan (PvdA) vroeg een verklaring voor de reactie van gedeputeerde Van Haaren in de krant en of wethouder Kuiper al van het gerucht wist. Volgens Kuiper is Van Haaren wel naar een reactie gevraagd maar heeft ze gezegd dat het geruchten zijn, een mededeling zonder status, en dat er niet op wordt gereageerd. Kuiper wist zelf van niets. Hij las het bericht vanmorgen in de krant.

Nou. Wat moeten we hiermee? Is de overheveling van de rijksbijdrage voor Dieren naar het Arnhemse stationsproject inderdaad een gerucht of heeft het bericht een stevige basis? En is gedeputeerde Van Haaren dan onjuist of op een misleidende manier door de journalist geciteerd? Zijn uitspraken van Van Haaren in een verkeerde context geplaatst? Ik vind dat het bericht in de krant een uiterst besliste indruk wekt? Ik zie niets in het bericht staan dat er op duidt dat Van Haaren niet inhoudelijk op het bericht heeft gereageerd zoals door wethouder Kuiper wordt beweerd.

Als Kuiper inderdaad en zonder iets te verbergen de waarheid spreekt dan is er iets anders aan de hand. De Gelderlander staat bekend om zijn prudente en zorgvuldige berichtgeving. Het artikel staat ook niet voor niets op de voorpagina van de krant. Bovendien is het hoofredactioneel commentaar ook aan dit bericht gewijd. De journalist en de redactie van de Gelderlander moeten dus overtuigd zijn van de juistheid van het bericht. Is de krant dan misschien misleid? Hebben ambtenaren bij VROM of de provincie proefballonnetjes opgelaten? Komt het bericht misschien zelfs uit Arnhemse koker? Om “Den Haag” op ideeën te brengen en te manipuleren? Ik zou dat graag van de betrokken journalist en de krant willen horen.

Als het bericht niet klopt en als Van Haaren verkeerd zou zijn geciteerd of als uitspraken van Van Haaren in een verkeerde context zijn geplaatst dan zou zij daar minstens over in gesprek moeten gaan met de redactie van de Arnhemse editie van de Gelderlander. Of de kans krijgen om via een ingezonden stuk de zaak recht te zetten.

Aan de andere kant: De reactie van wethouder Kuiper lijkt op die van de voorzitter van een voetbalclub die zegt dat er niets aan de hand is en achter zijn trainer blijft staan. Een paar dagen later lees je dan dat de trainer wordt ontslagen. Dat zou niet de eerste keer zijn. Het ontbreken van een verklaring voor de annulering van het overleg met VROM helpt trouwens ook niet om de geruchten te ontzenuwen.

Dagblad De Gelderlander: verklaar u nader!
Gedeputeerde Van Haaren: reageer!

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Toelichting Traverse Dieren - Gebiedsontwikkeling

In het derde hoofdstuk van de Toelichting Traverse Dieren die naar het mninsterie van VROM is gezonden wordt ingezoomd op de Gebiedsontwikkeling. Ook hier weer fraaie staaltjes proza. Ik zal er eentje uitlichten, de alinea Spoorovergangen

“Door een verdiepte aanleg van de N348 in de kern van Dieren zijn de spoorweg- overgangen niet meer van invloed op door de doorstroming van de N348 en zodra daarnaast de spoorwegovergang ter plaatse van de Kanaalweg wordt ondertunneld zal het oponthoud voor de spoorwegovergangen voor de Traverse Dieren tot het verleden behoren. Daarnaast wordt door deze aanpak het kruisende verkeer met het spoor verminderd waardoor het aantal gelijkvloerse overgangen In Dieren van 8 naar 4 kan worden teruggebracht.”

Verderop in de toelichting blijkt het te gaan om twee overgangen op de Hof te Dieren en de huidige spoorovergangen bij de Kanaalweg en de Kanaaldijk (aan de oostkant van het kanaal).

Dus door de aanpak, de verdiepte ligging van de Burg. de Bruinstraat en de ondertunneling van het spoor bij de Kanaalweg, kan het aantal spoorwegovergangen worden verminderd van 8 naar 4.
Twee van de spoorwegovergangen die gesloten zouden kunnen worden liggen op het terrein van Hof te Dieren. Daar gaat zeer, zeer weinig verkeer overheen en al helemaal geen doorgaand verkeer. Sluiting van deze overgangen heeft helemaal niks te maken met de verdiepte ligging van de Burg. de Bruinstraat of de ondertunneling van het spoor bij de Kanaalweg. Een andere spoorovergang die moet verdwijnen, de spoorovergang van de Kanaaldijk, wordt ook al niet gebruikt voor doorgaand verkeer. Zowiezo niet in variant 3a. Kletskoek dus. Deze drie overgangen worden gewoon opgeofferd. De enige overgang die verdwijnt én er in dit verhaal toe doet is de Kanaalweg zelf.

Onderstaand het betreffende hoofdstuk:
---------------
Gebiedsontwikkelingen

Doordat de N348 dwars door het dorp loopt, heeft de inpassing en verbetering van de Traverse Dieren veel invloed op de ontwikkelingen in het dorp. De veranderingen aan de N348 moeten bijdragen aan een verbeterde structuur van het dorp Dieren waarbij de kloof tussen Dieren-Noord, Dieren-Zuid en het stationsgebied wordt geslecht zonder de identiteit van de gebieden te ontkennen.

Direct aan de N348 grenzend en van invloed op en opgenomen in oplossingsrichting 3a zijn de ontwikkelingen in het stationgebied, zowel aan de noord als zuidzijde. Verder van de weg af maar wel van invloed op de ontwikkeling en keuze voor de inrichting van de Traverse Dieren en visa versa zijn o.m. het winkelcentrum Calluna, het Du Commerce gebied en de Kanaalzone.
Deze gebiedsontwikkelingen zijn ook weergegeven op de kaart die is opgenomen in de Structuurvisie Dieren 2008. Directe aanleiding voor het opstellen van deze structuurvisie is het project Traverse Dieren.

Het gaat hier om gebieden met allemaal een eigen karakter binnen de bebouwde kom. Door het optimaliseren van het ruimtegebruik van deze gebieden probeert Dieren zoveel mogelijk van haar buitengebied te behouden als landbouwgronden en groengebied. Een belangrijk deel van het imago van Dieren.

In de 8-min variant van 2007 waren de gebiedsontwikkelingen deel van het project. Gerekend werd toen met een aanzienlijke financiële bijdrage vanuit de gebiedsontwikkelingen aan het project. In de praktijk is gebleken dat het aankopen van onroerend goed, het vervolgens slopen van de gebouwen op de aangekochte percelen en het daarna ontwikkelen van die percelen, in de meeste gevallen geen rendement oplevert. Om die reden is zijn de gebiedsontwikkelingen geen deel meer van oplossingsrichting 3a, die provincie en gemeente op 1 juli jongstleden aan het ministerie van VROM hebben gepresenteerd. De gemeente heeft op zich genomen de gebiedsontwikkelingen voor haar rekening en risico te zullen uitvoeren in samenhang met het project Traverse Dieren.

De deelprojecten direct grenzend aan de Traverse kunnen niet los van elkaar worden gezien in de zin dat ze veel invloed op elkaar hebben.

De spoorweg-overgangen
Door een verdiepte aanleg van de N348 in de kern van Dieren zijn de spoorweg- overgangen niet meer van invloed op door de doorstroming van de N348 en zodra daarnaast de spoorwegovergang ter plaatse van de Kanaalweg wordt ondertunneld zal het oponthoud voor de spoorwegovergangen voor de Traverse Dieren tot het verleden behoren. Daarnaast wordt door deze aanpak het kruisende verkeer met het spoor verminderd waardoor het aantal gelijkvloerse overgangen In Dieren van 8 naar 4 kan worden teruggebracht.

Oversteek Molenweg/ Enkweg
In de huidige situatie kruist de N348 de Molenweg gelijkvloers. Het is echter geen gelijkvloerse kruising. Hier kan namelijk alleen de N348 worden overgestoken. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties vlak naast de school aan de Molenweg. Door de N348 ter plaatse iets verhoogd aan te leggen ontstaat de mogelijkheid voor de aanleg van een verkeersvriendelijke fiets- en voetgangerstunnel. Hierdoor wordt de doorstroming op de Traverse nog meer verbeterd en de verbinding tussen noord en zuid minder gevaarlijk. Aangrenzend aan de noordzijde van de Traverse en de onderdoorgang grenzen aan beide zijden gebieden die door de aanleg van de Travers een nieuwe impuls kunnen krijgen. Links ligt de Molenwegdriehoek. Deze strekt zich uit tot aan het knooppunt bij de Wilhelminaweg en de aansluiting met de dorpas. De gemeente heeft reeds ongeveer de helft van de huizen in dit gebied in haar bezit. In het gebied wordt nu nog gewoond maar zal in de toekomst kunnen worden gebruikt voor kantoren en kleine bedrijven. Aan de andere zijde van de Molenweg/Enkweg ligt een bedrijventerrein Rinaldostraat. Deze is op dit moment met de rug naar de N348 gekeerd, wat zorgt voor een rommelige uitstraling langs de Traverse. De gemeente ambieert de gebieden zo te ontwikkkelen dat zij een representatieve wand gaan worden langs de Traverse.

Rondweg Dieren-Noord
Met de verbetering van de N348 zal de verkeerscirulatie van Dieren ook veranderen.
De gemeente is bezig met het ontwerp van aanvullende maatregelen in het dorp zelf die het effect van de verbetering kunnen versterken. Zoals bijvoorbeeld een rondweg in Dieren-Noord.

Winkelcentrum Calluna
Iets verder van de N348 ligt de ontwikkeling rondom het winkelcentrum Calluna. Door haar ligging aan de dorp-as van belang voor de inrichting van de overkluizing van de N348 bij de Wilhelmina weg.
Calluna is het hoofdwinkelcentrum van Dieren en is nodig aan een opknapbeurt toe. SAB en MKB Reva hebben in 2007 gedegen onderzoek gedaan en hebben concrete aanbevelingen op papier gezet. De gemeente ondersteunt de ontwikkeling.

Het Du Commerce-gebied
Ten westen van de Kanaalweg en het spoor Arnhem-Zutphen ligt het Du Commerce-gebied. Hier loopt het spoor voor het VSM-stoomtrein en hier is een deel van de binnenring van Dieren-noord geprojecteerd. Een ontwikkeling in de recreatieve sfeer ligt voordehand, eventueel in combinatie met een kleinschalig bedrijventerrein.

Kanaalzone
Aan weerszijden van het Apeldoorns Kanaal liggen terreinen waar herontwikkeling gewenst is. Royal Haskoning en stedenbouwkundig bureau BVR hebben in 2007 een plan hiervoor opgesteld. Er wordt gestreefd naar de ontwikkeling van vitale, moderne bedrijfsterreinen met een mix van functies en gebruik van bestaande kwaliteiten. Door de Traverse Dieren zal dit gebied beter worden ontsloten en daardoor een aantrekkelijker vestigingsplaats worden.

Zie ook:
Toelichting Traverse Dieren - Historie (27 oktober 2008)
Toelichting Traverse Dieren - Landschappelijke aspecten (28 oktober 2008)