Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 30 oktober 2008

Toelichting Traverse Dieren - Station en spoorovergangen

In de laatste paragraaf van de toelichting ten behoeve van VROM komen we tot de kern van de zaak: het stationsgebeid, de verdiepte ligging van de Burg. de Bruinstraat, de "kanaaltunnel" en de verkeersafwikkeling.

Overigens moet me nog iets van het hart. In de documenten over de Traverse wordt voortdurend gesproken over bundeling van weg en spoor bij de Hof te Dieren. In de tekeningen van de Traverse zie ik dat echter niet zo gauw terug. Heeft men zelf al twijfels over die operatie?

De door mij bijgevoegde kaartjes (aangemaakt via Google Maps) tonen de huidige situatie. De spoorovergangen en de verkeerslichtinstallaties heb ik daarop aangegeven. Conform de bijlage die bij de toelichting was gevoegd (niet digitaal beschikbaar).

Stationsgebied, openbaar vervoer en spoorovergangen

Het gebied rond het station van Dieren gaat flink op de schop. In de Structuurvisie Dieren 2008 is een doorkijk gegeven naar de toekomstige inrichting van het gebied. Hieruit is af te leiden hoe het gebied eruit kan komen te zien.

Het stationsgebied is een van de belangrijkste projecten voor Dieren binnen de uitwerking van de Traverse Dieren. Zonder de verbetering van dit gebied zal de Traverse zijn doel niet bereiken. Het stationsgebied is de knoop waar Dieren aansluiting vindt tussen Dieren-noord en Dieren-zuid. Hier kan het dorp zijn karakter van een groen dorp tussen Veluwe en Ijssel hervinden.

De bestaande kwaliteiten van het station zijn het monumentale stationsgebouw en de halte van de VSM-stoomtrein in de zomermaanden. De problemen nu zitten vooral in de ontsluiting/ bereikbaarheid van het stationsgebied en parkeerdruk/ overlast.
Daarnaast zal door herinrichting van het stationsgebied het openbaarvervoer kunnen worden verbeterd. Voor Dieren samen met het verbeteren van de spoorwegovergangen belangrijke speerpunten in het plan.

Door de N348 verdiept aan te leggen en deze op drie strategische plaatsen te overkluizen ontstaan een verbetering van de Traverse in de lengterichting en een verbetering van de verbinding tussen het dorpshelften haaks op de Traverse.
De N348 heeft door zijn verdiepte ligging geen last meer van opstoppingen door verkeerslichten, die nu veel in het gebied aanwezig zijn en geen last van de sluiting van de spoorweg-overgangen bij haltering van de treinen op het station. Gevolg is dat het regionale verkeer goed kan doorstromen en voor minder overlast zorgt.

Het stationsgebied aan de zuidzijde van het spoor is het overgangsgebied tussen Dieren-Noord en Dieren-Zuid. Het is de afronding van Dieren-Zuid met haar monumentale villa’s door de vormgeving en het gebruik van de mooie lanen voor gebruik van zowel langzaam als snelverkeer
De overkluizing bij het station geeft door de strategische keuze van de ligging de mogelijkheid een mooi stationsplein aan te leggen aan de zuidzijde van het spoor. Dit stationsplein geeft weer structuur aan het stationsgebied. Er is weer ruimte voor o.a. een duidelijke bushalte, een taxistandplaats, kiss en park en kiss & ride plaatsen (ca. 40 st), fietsenstalling al dan niet overdekt (ca.75 st.). De entree tot het perron wordt weer zichtbaar en - niet onbelangrijk - gemakkelijk bereikbaar. De verkeersintensiteit op het stationsplein kan worden teruggebracht naar een dorpsniveau, waardoor het plein door alle verkeergebruikers, langzaam en snel, veilig gebruikt kan worden.

Aan de noordzijde van het spoor wordt door sloop en ontwikkeling van bebouwing ruimte gecreëerd voor een goede inpassing van ca. 200 parkeerplaatsen (mogelijk half verdiept wanneer dit nodig blijkt te zijn) en fietsenstalling zonder de schaal van het dorp uit het oog te verliezen. Inpassing van de ankerplaatsen is belangrijk omdat er een bepaald aantal nodig is voor het behoud van de intercity halteplaats in Dieren.

De overkluizing bij het knooppunt Wilhelminaweg wordt geplaatst op de dorps-as, de hoofdverbinding tussen noord en zuid. Door zijn inrichting kan dit kruispunt een ontmoetingsplek (plein) worden en een mooie verbindingsweg worden gekleed in het groen. Een veilige en ontspannen oversteek van noord naar zuid. Eén van de parels aan het snoer van een as met culturele en economische ontwikkelingen. Hiermee wordt aangesloten bij de ontwikkelingen van Winkelcentrum Calluna en de Molenwegdriehoek.

Naast de ontwikkelingen in de directe omgeving van het station zal het aantal spoorwegovergangen met vier verminderd worden (twee in Dieren-West en twee aan weerszijden van de Kanaalweg). De Dierenaren zullen bij de overgangen over het spoor aan de Harderwijkerweg, Wilhelminaweg en Enkweg veel minder lang hoeven te wachten voor dichte spoorbomen. Het regionale en lokale verkeer wordt immers gescheiden bij de entrees van Dieren (voor de spoorwegovergangen staat dan voornamelijk lokaal verkeer). Ook is hierbij van belang dat de huidige verkeerslichten op de N348 voor afslaand verkeer naar de spoorwegovergangen gaan vervallen. Bij de Kanaalweg is een tunnel onder het spoor geprojecteerd voor een snelle verkeersafwikkeling. Het doorgaand verkeer wordt hierdoor gestimuleerd de Kanaalweg (N786) te kiezen in plaats van een route door de bebouwde kom van Dieren.





Zie ook:
Toelichting Traverse Dieren - Historie (27 oktober 2008)
Toelichting Traverse Dieren - Landschappelijke aspecten (28 oktober 2008)
Toelichting Traverse Dieren - Gebiedsontwikkeling (29 oktober 2008)