Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 10 november 2008

CDA boos op B&W

Gedonder in Rheden.

Het CDA is boos over de communicatie van het college van B&W naar de Tweede Kamer.

Het CDA heeft dat zelf nog niet (maandag 10 nov. 15:00 uur) op haar website gemeld. Daarom doe ik dat vast maar even.

Vorige week stuurde het college van B&W een brief aan enkele kamercommissies over de "Traverse Dieren".

Daarin werd de motie van de gemeenteraad over het behoud van de rijksmiddelen niet gememoreerd.

Dat is natuurlijk wel merkwaardig.

De initiatiefnemer van die motie, de CDA-fractie, was daar niet van gecharmeerd en trekt het college hierover dan ook aan zijn jasje.

In het antwoord blijft het college vaag. De gemeenteraad is voor het college slechts één van de pionnen in het Traverse-spel. Als het aan het college uitkomt dan zal zij aan de motie refereren.

Wie is er nu de baas in Rheden? Het college of de raad?
-------------------------------------------------------------------------------
Bijgaand de opmerkingen van het CDA en het antwoord daarop van het college.
-------------------------------------------------------------------------------
Aan het College van B&W van Rheden

Geacht College,

Met bevreemding heeft de CDA-fractie kennis genomen van uw brief aan de Tweede Kamerleden en het persbericht van heden inzake de Traverse Dieren, aangezien daarin met geen woord wordt gerept over de raadsbreed aanvaarde motie over dit onderwerp op 4 november j.l.

Doordat in het persbericht wel de reacties van andere instanties worden gememoreerd, wekt u de onjuiste indruk dat uitgerekend de Raad van Rheden hier in gebreke is gebleven.

Bovendien heeft u hiermee geen gevolg gegeven aan het raadsbesluit om de inhoud van de motie ter kennis te brengen van (ondermeer) de leden van de Staten Generaal.
De CDA-fractie verzoekt u uit te leggen, waarom u hebt besloten in uw brief aan de Tweede Kamerleden en in het persbericht aan deze motie van de Raad voorbij te gaan.

Ten tweede verzoekt de fractie mede te delen hoe u op korte termijn deze omissie gaat herstellen.

Hoogachtend,
namens de CDA-raadsfractie
Chr.L. van Gulyk (secretaris)

----------------------------------------------------------------------------
En het antwoord van B&W aan de CDA-fractie
----------------------------------------------------------------------------

Aan de CDA-fractie,

De Traverse Dieren is een onderwerp waarbij op diverse borden tegelijk geschaakt dient te worden. Gemeente, provincie en ProRail dienen een gezamenlijke lijn te trekken en intensief samen te werken bij de voorbereiding van de plannen.

Belangengroeperingen worden nauw bij dit proces betrokken, onder meer door middel van de Tafel van Tien. Maar ook is een intensief lobby-traject voorzien. Daarbij spelen raad, provinciale staten, de colleges van gedeputeerde staten en burgemeester en wethouders, bevolking, belangengroeperingen e.d. een rol.

Doel hiervan in deze fase is om het rijk er van te overtuigen dat het voor het oplossen van de verkeers- en leefbaarheidsproblemen die het spoor en de N348 in de kern van Dieren veroorzaken absoluut noodzakelijk is de rijksbijdrage te handhaven op het eerder toegezegde bedrag van € 53,- miljoen.

In dat kader worden verschillende acties vorbereid en uitgevoerd. Een gefaseerde aanpak staat ons daarbij voor ogen. De mening van de raad is reeds meermalen verwoord in brieven en notities. Dit zal ook in de toekomst worden benadrukt, waarbij onder meer verwezen zal worden naar de motie die afgelopen dinsdag daarover is aangenomen. Wij letten nadrukkelijk op de dosering.

Naar verwachting eind deze week is er een vervolgoverleg op het ministerie. Aansluitend daaraan zullen, afhankelijk van het resultaat uiteraard, alle registers open getrokken worden om het maximale resultaat te bereiken.

Burgemeester en wethouders van Rheden

-----------------------------------------------------------------------------------
Onderstaand de motie waar het CDA op doelt. Deze motie is unaniem door de Rhedense raad aanvaard.
-----------------------------------------------------------------------------------
Motie Rijksmiddelen Traverse Dieren

De raad van de gemeente Rheden, in vergadering bijeen op 4 november 2008, sprekende over de Begroting 2009,

constaterende dat,

- het Rijk mede naar aanleiding van het besluit om af te zien van de aanleg van een noordelijke aftakking van de Betuwelijn, aan het project ‘Hart van Dieren’ een bijdrage van € 53 miljoen heeft verleend om de verkeers- en leefbaarheidsproblemen die het spoor en de N348 in de kern van Dieren veroorzaken, op te lossen;

- het oorspronkelijke project ‘Hart van Dieren’ om financiële redenen niet langer haalbaar is gebleken, maar dat het doel van het huidige project ‘Traverse Dieren’ onveranderd is gebleven, nl. het bieden van oplossingen voor de verkeers- en leefbaarheidsproblemen als gevolg van de doorsnijding van de kern van Dieren door spoor en weg;

- door het eventueel wegvallen van de rijksbijdrage (of een deel daarvan) het gehele project op losse schroeven komt te staan;

- gemeente en provincie thans eendrachtig en met spoed werken aan een nieuw plan dat past binnen de middelen die thans voorzien mogen worden;

- er signalen zijn dat rijksmiddelen die bestemd zijn voor de oplossing van de verkeersproblemen in Dieren mogelijk overgeheveld worden naar andere projecten waarbij nieuwbouw van het station Arnhem genoemd wordt;

besluit,

- uit te spreken dat de doelstellingen van het oorspronkelijke project ‘Hart van Dieren’ om een einde te maken aan de verkeersoverlast, verkeersonveiligheid en aantasting van het leefmilieu in Dieren, nog steeds ten volle gelden;

- de leden van de Staten-Generaal op te roepen om de plannen gericht op verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Dieren te garanderen en daarvoor de bijdrage van € 53 miljoen beschikbaar te houden;

- het College van Burgemeester en Wethouders te verzoeken om deze mening ter kennis te brengen aan de ministers van VROM, Verkeer en Waterstaat; de leden van de Staten Generaal; College van Gedeputeerde Staten Provincie Gelderland en de Provinciale Staten van Gelderland.

en gaat over tot de orde van de dag.

De Steeg, 4 november 2008,

(noot: de motie is ondertekend door alle raadsfracties)

Bloemershof en de bomen

Bij de Rhedense begrotingsbehandeling maakte GroenLinks-fractievoorzitter Janet Duursma zich druk om de bomen op terrein Bloemershof.

Zij wil de achterste bomenrij sparen. De bomen zijn opgenomen in het bomenplan van de gemeente en zij wilde dat deel van de Bloemershof graag een park-bestemming geven.

Die bomen moeten weg omdat een deel van het terrein vervuild is. Is er geen betere oplossing? De vragen die zij daarover aan het college had gesteld waren echter nog niet beantwoord.

Wethouder Luuk Kuiper kwam in zijn antwoord met sterke argumenten. Sanering is strikt genomen niet verplicht. Na uitvoerig overleg met de provincie en externe deskundigen is daar toch voor gekozen. De gemeente wil een veilig en schoon Bloemershof-gebied creëren en houden. Het mag niet zo zijn dat later alsnog moet worden gesaneerd. Bijvoorbeeld omdat de normen worden aangepast. Als er zonder sanering een park van dat deel van Bloemershof wordt gemaakt kunnen mensen, waaronder kinderen, in contact komen met de vuiligheid en dat wil de gemeente voorkomen. Ook voor het gevoel van veiligheid is het beter dat de bodem wordt geschoond.

Daarnaast zijn er nog andere argumenten. De aanwezigheid van bodemvervuiling, ook al is die relatief gering, beïnvloedt de prijs van woningen. Een schoon gebied bevordert de koop en later de eventuele doorverkoop van woningen. Wanneer het gebied niet smetteloos is dan zal er altijd een odium van vervuiling aan de Bloemershof blijven kleven. Dus aanpakken en daarna het karakter van dit gebied zo spoedig mogelijk herstellen. Daartoe worden na de sanering dan ook vrij forse bomen teruggeplaatst.
(noot: strikt genomen betekent het woord odium : haat, vijandschap. Waarschijnlijk bedoelde Kuiper hier dat de Bloemershof dan een slechte naam krijgt)

De bomen van Janet zullen dus sneuvelen.

Overigens hield Duursma in het kader van duurzaamheid een hartstochtelijk pleidooi voor de natuur en het milieu en de plaats van de mens daarin. Kom ik misschien nog op terug. Als ik wat meer tijd heb. De woorden korenwolf, steenuil, ontbossing en erosie komen er ook in voor (ik hoor sommige mensen al brommen!)

Bericht aan 2e kamerleden inzake Hart van Dieren (volledig)

Potjandriedubbeltjes! Kom ik net terug en dan zie ik dat het bericht (dd 7 november)over de brief aan de 2e kamer niet volledig was. De brief waar het om ging ontbrak. Hierbij alsnog het volledige bericht. Inclusief de brief en de bijlage.
--------------------------------------------------
Bron: Gemeente Rheden

Vandaag, 6 november 2008 heeft de gemeente Rheden een brief gezonden aan de Kamercommissies van V&W en VROM waarin aangedrongen wordt op het handhaven van de eerdere toezegging om 53,3 miljoen euro bij te dragen aan de realisering van het project Traverse Dieren (ook wel 'Hart van Dieren' genoemd).

De brief is een reactie op de berichten in de media en uitspraken van minister Eurlings van afgelopen week waarin gesuggereerd wordt dat de eerder toegezegde bijdrage deels ook naar andere projecten zou kunnen gaan (zoals naar het stationsproject van Arnhem).

Daarnaast is onderstaand persbericht uitgegaan.

'Goede middag,

In de pers zijn de afgelopen week berichten verschenen over het wellicht elders besteden van gelden die eerder aan het project Hart van Dieren zijn toegezegd. o.a. is genoemd dat een deel van de gelden misschien naar Arnhem gaat voor de bouw van het station. Als reactie daarop heeft minister Eurlings op 30 oktober jl. gezegd dat hij dit niet uitsluit.In de Tweede kamer heeft daarna CDA-kamerlid Ger Koopmans hierover de betrokken ministers kritische vragen gesteld.De Staten van Gelderland hebben direct gereageerd en gesteld het niet eens te zijn met het vermengen van de discussies over Dieren en Arnhem.

De gemeente Rheden heeft als reactie een brief met projectinformatie gestuurd aan de vaste Tweede Kamercommissies van V&W en VROM.Ook vanuit groepen van de bevolking van Dieren zijn inmiddels protestbrieven gezonden aan de Ministers van V&W en VROM.

Bijgaand ter informatie de brief + bijlage die naar de leden van de Tweede Kamercommissies zijn gestuurd.

Voor de brochures die in de brief worden vernoemd kunt u kijken op onderstaande pagina op "www.rheden.nl"
-------
Aan: Leden van de Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat
Leden van de Tweede Kamercommissie voor Volkshuisvesting,
Ruimtelijke ordening en Milieubeheer

Betreft: provinciale weg N348 in Dieren (gemeente Rheden)

Namens het college van B&W van de gemeente Rheden doen wij hierbij een dringende oproep aan de leden van de Tweede Kamer om het geld dat is gereserveerd voor het oplossen van de verkeersproblemen in Dieren op korte termijn toe te kennen aan de provincie Gelderland/gemeente Rheden en deze dus niet (deels) te gebruiken voor het nieuwe station in Arnhem of problemen elders in de regio Gelderland.

Beschikking Rijk
Al jarenlang kampt Dieren met de leefbaarheid in het dorp en de slechte verkeersdoorstroming. De doorgaande weg van Arnhem naar Zutphen (N348) loopt, evenals de spoorweg, dwars door het dorp. Dieren-zuid en Dieren-noord worden gescheiden door deze drukke verkeersader waar dagelijks - onder andere- honderden scholieren overheen moeten. Bewoners ervaren overlast van fijn stof en geluid, de economische bedrijvigheid in het gebied loopt gevaar door de slechte bereikbaarheid. Jaren geleden is dit probleem door Den Haag onderkend en werd - mede dankzij de actieve steun van de Tweede Kamer commissies van VROM en V&W - in 2004 een beschikking opgesteld waarin het Rijk 53,3 miljoen euro toezegde als gezamenlijke bijdrage van de ministeries van VROM, V&W en LNV aan de oplossing.

Breed gedragen plan
Nadat eerst in 2007 een te ambitieus plan werd opgeleverd, ligt er nu een effectief en betaalbaar plan. Een plan dat is gemaakt door provincie en gemeente in nauw overleg met vertegenwoordigers van bevolking en bedrijfsleven en dat in de gemeenteraad unaniem is vastgesteld. Dit breed gedragen plan is in juli 2008 gepresenteerd bij het – coördinerend - Ministerie van VROM. Ook aan het verzoek om verdere uitwerking is inmiddels voldaan. Gelijkertijd ontvingen wij via de media het bericht dat de gelden gereserveerd voor Dieren mogelijk (deels) voor andere projecten aangewend gingen worden.

Dringend verzoek
De problemen in Dieren zijn sinds 2004 niet opgelost, ze worden alleen maar erger. Wij doen daarom een dringend beroep op u de eerdere toezeggingen voor bestuurlijke en financiële betrokkenheid in stand te houden.
De eerder toegekende bijdrage van 53,3 mijloen euro zou daartoe op korte termijn aan de provincie Gelderland/gemeente Rheden toegekend dienen te wqorden ter realisering van het in juli jl. gepresenteerde plan.

Uitnodiging
Graag nodigen wij de leden van de Tweede Kamer commissie van VROM en V&Wuit uit de situatie in Dieren te komen bekijken. Mocht dat niet haalbaar blijken dat zijn wij uiteraard bereid, waar gewenst, u mondeling dan wel schriftelijk, van meer informatie te voorzien.

Hoogachtend,
College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden

Bijlage: Korte historie van de provinciale weg door Dieren (N348) d.d. 4 november 2008

Korte historie van de provinciale weg door Dieren (N348)

In 1958 werd gestart met de aanleg van de A48 (ligt tussen de A12 bij Arnhem en Zutphen).
Reden: ontlasting van de Rijksweg 848, die van Arnhem door kleine dorpskernen naar Zutphen loopt).
Ter hoogte van Dieren stopte de aanleg van de A48 omdat voor het wegtracé ter plaatse een verlegging van de IJssel nodig was.
De verlegging stuitte op problemen (natuur, grondverwerving en aantasting beschermd dorpsgezicht Dieren-zuid).

In 1959 werd als tijdelijke oplossing een noordelijke omlegging dwars door Dieren aangelegd.
In 1969 werd de weg deels verdubbeld en voorzien van verkeerslichten.
Belangrijkste knelpunten in Dieren zijn:
- barrièrewerking van de provinciale weg tussen Dieren-noord en Dieren-zuid.
Moeilijk oversteekbaar voor auto’s, fietsers, voetgangers en de vele scholieren;
- veel overlast van geluid (door auto’s en treinen) en fijnstof;
- slechte doortstroming van het verkeer op de provinciale weg door o.a. de vele verkeerslichten, aangrenzende spoorwegovergangen, te korte opstelstroken;
- slecht vestigingsklimaat voor bedrijven door moeilijke bereikbaarheid;
- versnippering van het landgoed Hof te Dieren in Dieren-west door de aanleg van
de provinciale weg dwars door het landgoed.
In 1987 heeft de “Nota Rijksweg 48 – om of door Dieren” ertoe geleid dat de doortrekking van de A48 definitief niet doorging. De weg heet voortaan de N348.
In 1990 heeft Rijkswaterstaat onderzoek gedaan naar oplossingsrichtingen voor de A48 op middellange en lange termijn. Centraal stond het capaciteitsprobleem en de barriere- werking van de weg. Conclusie: geen van de voorgestelde oplossingen voldeed.

Het Rijk dringt bij provincie Gelderland aan om het beheer en onderhoud van de weg over te nemen. Provincie is hiertoe bereid onder voorwaarde dat de knelpunten in Dieren worden opgelost. Over de hoogte van de gevraagde middelen kon geen overeenstemming worden bereikt. Door de grote noodzaak tot verbeteringswerken aan de weg heeft de provincie toch ingestemd met de overdracht.

In 1999 hebben provincie, gemeente Rheden en lokale organisaties een lange termijnvisie uitgebracht voor de weg waarin een plan voor ondertunneling van de weg in de kern Dieren was uitgewerkt.
In september 1999 besluit de minister van V&W om de Noordtak Betuwelijn niet door te laten gaan.
Gevolg: forse groei van (goederen)treinen over het bestaand spoor door het centrum van Dieren. Hiermee wordt het mobiliteits- en leefbaarheidsknelpunt in Dieren verder versterkt.
In dat kader wordt de lange termijnvisie bijgesteld. De visie voorziet in ondertunneling van spoor en weg in het centrum van Dieren.

In 2001 wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door het ministerie van V&W, Railinfrabeheer, provincie en gemeente naar de ondertunneling van spoor en weg.
De studie wordt aan de betrokken ministers gestuurd en aan de Vaste Kamercommissies.
Door een amendement van de Tweede Kamer op de Voorjaarsnota van 2002 wordt een totaalbijdrage veiligesteld van de ministeries V&W, LNV en VROM van 70 miljoen euro.
Daarnaast zullen andere partijen bijdragen aan het project.
Provincie 29,2 miljoen, gemeente 14,2 miljoen en Stadsregio Arnhem-Nijmegen 4,0 miljoen. Het totaalbudget is daarmee 117,4 miljoen euro.

In 2003 wordt door de 3 ministeries, provincie, ProRail en de gemeente Rheden een alternatievenstudie uitgevoerd. In december 2003 wordt de Rijksbijdrage in het MIT-overleg vastgesteld op 50 miljoen euro.
In 2004 geeft de Minister van VROM mede namens de ministeries van LNV en V&W daarvoor een beschikking af aan provincie en gemeente.
In 2005 volgt een aanvullende beschikking van 3,3 miljoen euro als tegemoetkoming in de indexeringskosten.
De overige partijen handhaven hun toegezegde bijdragen.
Het totaalbudget wordt daarmee 100,7 miljoen euro.

In 2007 blijkt bij de nadere technische uitwerking van de gekozen oplossing, dat de raming van de investeringskosten ca. 40 miljoen euro boven het beschikbaar totaalbudget ligt.
In 2008 is door provincie en gemeente in nauwe samenwerking met de bevolking van Dieren een technische oplossing uitgewerkt die de knelpunten goed aanpakt en waarvan de kosten binnen het eerder genoemd totaalbudget liggen.

Dit plan is op 1 juli 2008 ingediend bij het ministerie van VROM met het verzoek de eerder verstrekte beschikkingen (van 50 en 3,3 miljoen euro) te herbevestigen.
In augustus en september 2008 is op verzoek van het ministerie nog aanvullende informatie gestuurd.

Uit de mondelinge reacties van het ministerie is af te leiden dat het voornemen is niet de eerdere toezegging van 53,3 miljoen te handhaven maar een substantieel lagere bijdrage toe te kennen.
Hierover hebben de provincie, het gemeentebestuur en de inwoners grote zorgen daar de aangeboden technische oplossing een minimum optie is om de problemen van Dieren adequaat op te kunnen lossen.


Enkele gegevens
Rheden:
Bestaat uit de woonkernen Rheden, Velp, De Steeg, Ellecom. Dieren, Spankeren en Laag-Soeren

Ligging: ca 15 km oost van Arnhem

Inwoneraantal
Rheden 44.000
Kern Dieren 15.000

Provinciale weg door Dieren (N348)
huidig verkeer (2008) 27.000 voertuigen per etmaal (in 2–richtingen)
toekomstigverkeer (2020) 44.000 voertuigen per etmaal (in 2-richtingen)
te verbeteren weglengte in Dieren ca 3 km

Rheden, 4 november 2008

----------------------------
Onderstaand de huidige en de gewenste situatie. Klik op een afbeelding om te vergroten.