Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 23 september 2009

Ik ben 't zat

“De verwachte forse toename van het aantal goederentreinen door Dieren heeft wellicht gevolgen voor de Traverse die daar moet komen. Op termijn gaan er mogelijk meer dan 70 goederentreinen per dag door Dieren rijden. Dat heeft wethouder Luuk Kuiper de gemeenteraad van Rheden laten weten.” (Gelderlander, 19 september)

Het heeft even geduurd maar het gemeentebestuur lijkt er eindelijk van doordrongen dat het ernst is met die 70 goederentreinen (mogelijk zelfs meer) Sinds het uitkomen van de Initiatiefdocument Planstudie Toekomstvaste Routering Spoorgoederenvervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt daar al door de spoorgroepen in de regio voor gewaarschuwd.

In onze gemeente laten vooral Geen Noordtak Velp en de Belangenvereniging Dieren zich zien. Ik kon gisteren niet bij de informatieavond van de Belangenvereniging Dieren zijn maar ik weet waar het over ging en ik deel hun bezorgdheid over de tsunami aan goederentreinen die ons te wachten staat. Helaas geeft het gemeentebestuur keer op keer niet thuis. Geen Noordtak Velp heeft er nog maar eens een brief aan het gemeentebestuur tegenaan gegooid waarin voor de zoveelste keer wordt aangedrongen op overleg. We moeten afwachten maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Dit gemeentebestuur en een groot deel van de politieke partijen heeft helemaal geen behoefte aan participatie van burgers. Niet alleen als het om het spoor gaat maar in alle zaken van enig belang.

Ik wordt er onderhand zo godsgruwelijk moe van dat ik op ’t punt sta om er de brui aan te geven.

Ze zoeken 't maar uit.

2 opmerkingen:

  1. Theo,

    Je moet de moed niet opgeven. Wij zien het belang van dit onderwerp echt wel in.

    Afgelopen zaterdag heb ik in een regiobijeenkomst van de VVD gesproken over dit onderwerp. Ik probeer de problematiek vanuit mijn positie zo breed mogelijk uit te zetten.

    Binnen de VVD is er veel aangelegen dat dit bestuurlijk opgepakt wordt. Ook onze statenfractie wil meer aandacht vanuit Arnhem voor dit onderwerp.

    Inmiddels worden hier ook allerlei acties in gang gezet om de statenleden van de problematiek op de hoogte te brengen.

    Ook het overleg met de inwoners en de belangenorganisaties is een belangrijk onderdeel.

    In november komt Charlie Aptroot van onze 2e kamerfractie naar Rheden om de problematiek te bekijken.

    Ik geef toe dat het allemaal wat sneller zou kunnen. Het kost echter tijd om politici in te laten zien wat het belang is van een bepaald onderwerp.

    Daarnaast moet je ook politici hebben die hun nek (durven)uitsteken en het op de politieke agenda plaatsen. Ik doe mijn best maar kan het niet alleen met mijn fractie. Andere fracties zijn helaas wat minder actief. Daar hebben wij ook mee te maken.

    Gelukkig komt de verkiezingstijd eraan. Je zult zien dat ze die paar maanden dan vanzelf weer actief worden. Dus de komende maanden worden belangrijk.

    Ronald Haverkamp
    VVD Rheden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je opbeurende woorden Ronald.

    De fractie van de VVD doet zijn best maar hoe zit het met de wethouder van de VVD. We zijn het afgelopen jaar volgens mij toch duidelijk genoeg geweest.

    Denkt het gemeentebestuur (college én gemeenteraad) nou echt dat burgers zich voortdurend met een kluitje in het riet laten sturen? In ieder geval niet zolang ik ergens bij betrokken ben.

    Charlie Aptroot is natuurlijk van harte welkom.

    BeantwoordenVerwijderen