Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 25 november 2009

Camiel

In Zuid-Limburg is Camiel Eurlings, de minister van Verkeer en Waterstaat, mateloos populair. Er schijnen vanuit het bronsgroen eikenhout regelmatig bussen vol huisvrouwen naar Den Haag af te reizen om “Us Camieleke” te bewonderen. Hij heeft ook internationale ambities. Van de week levert hij 150 oranje fietsen af in New York. Goed voor de vertering van de hamburgers, goed voor de conditie en goed voor Camiel. Of hij ook zelf een rondje over Manhattan maakt is niet bekend.

In onze regio staat hij er minder goed op. Ik krijg soms de indruk dat Camiel en de zijnen ons een beetje aan het jennen zijn. Neem nou zo’n ambtenaar van Rijkswaterstaat die zonder te verblikken of verblozen roept dat de A12 mogelijk uitgebreid moet worden naar 2 x 4 rijstroken als de A15 niet wordt doorgetrokken naar de A12. De boodschap die hij ons geeft is duidelijk. “Jullie moeten eens ophouden met dat gedram over die overkapping , de luchtkwaliteit en de leefbaarheid. En waag het niet om je tegen het doortrekken van de A15 te verzetten”.

Met het spoor is het van hetzelfde laken een pak. Hoe ze het in Den Haag in hun hoofd halen om hier 100 goederentreinen over het spoor te laten rijden is mij een raadsel. Ik zie dan hele batterijen rekenmeesters voor me die met een kaart van het spoorwegnet op schoot en gewapend met grote tabellen zoveel mogelijk treintjes op dat spoor willen zetten. Op die kaart staan uitsluitend spoorlijnen ingetekend. Hoe Nederland er verder uitziet doet niet ter zake. Laat staan dat je rekening gaat houden met mensen.

Maar ja, het heeft ook goede kanten. Het woud aan actiegroepen en belangenverenigingen tiert welig en houdt tienduizenden mensen van straat. Een prima vrijetijdsbesteding voor vroeg gepensioneerden en andere bemoeials zoals ik.

En de politiek heeft ook weer wat te doen. Afgelopen vrijdag kwam kamerlid Aptroot op bezoek om de situatie langs het spoor te bekijken. De onderlinge politieke kinnesinne kwam daar weer eens duidelijk aan het licht. De VVD had het bezoek georganiseerd maar had de andere partijen ook uitgenodigd. Henk Molenaar van de SP en Piet Wubs van Gemeentebelangen waren aanwezig. De overige partijen waren in geen velden of wegen te bekennen. Die wilden natuurlijk niet als franje voor het VVD-feestje dienen. Ze hebben immers al genoeg van de VVD te verduren. Het gedrag van Haverkamp c.s. loopt de spuigaten uit en in een van mijn volgende stukjes zal ik de coalitiegenoten eens wat gratis advies geven. De VVD moet bestreden worden want zo wordt het een eentonige boel. En dan heb ik straks niks meer om over te schrijven. Dat laat ik niet over mijn kant gaan.

Maar ik dwaal af. Ik was begonnen over Camiel en zijn vervoersclub. Hij is een fervent wielerenthousiast. Misschien een idee voor het CDA om hun partijgenoot uit te nodigen voor een fietstochtje. Met z’n hondervijftigen peddelen langs de IJssellijn, op oranje fietsen, geleverd door Camiel. Eindpunt is Velp. Dat is vanwege die fietsen. Daar heb ik mijn oog op laten vallen. Goed voor de lijn. Als ons belastinggeld naar New York gaat dan kan er hier ook wel een fietsje af . Ik wil er ook graag een.

2 opmerkingen:

  1. Beste Theo,

    Geweldige tekst. Zoals je afgelopen vrijdag al tegen Aptroot zei:"er is is de gemeente Rheden maar 1 partij waar je op moet stemmen, zelfs als je geen VVD-er bent, en dat is de VVD. Heel goed. Waarom zul je hier iets aan willen doen. Als wij voldoende zetels krijgen kunnen we echt iets moois maken van de gemeente Rheden.
    Groet,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Ronald, eerst nog de daden. De VVD-fractie doet het goed maar de wethouder doet het beduidend minder. Nou ook weer dat gedraai op die vragen van Jurriƫns. Net doen of zijn neus bleod. Elsenaar moet niet denken dat ie mij in de maling kan nemen.
    En welk vakje ik rood maak beslis ik op 3 maart. Er zijn voor mij nog een aantal kandidaat partijen over.

    BeantwoordenVerwijderen