Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 22 februari 2009

Carnavalsoptocht 2009 - Velp (1)

'n Paar foto's van de carnavalsoptocht die vanmiddag door Velp trok.
Het ging er weer gezellig aan toe.

Vergis ik me of zijn er iets minder wagens en deelnemers dan vorig jaar?
Heeft ook hier de depressie toegeslagen? Een van de deelnemers had "goede raad". Zoek je geluk aan de black-jack tafel.
Of ligt het aan het rookverbod? "Als je niet buitenroken kunt, rook dan buiten"







VEILIGHEID JA!; VIADUCT NEE!

Afgelopen donderdag gaf een vertegenwoordiger van een groep verontruste bewoners van de Molenweg in Dieren een presentatie aan de Rhedense gemeenteraad en het college van B&W. Onderwerp: de voorgenomen aanleg van de Molenweg-tunnel onder Burgemeester Bruinstraat door.

De Molenweg-bewoners voelen zich overvallen. Ze beklagen zich over de ongekende snelheid waarmee de plannen dreigen te worden doorgevoerd, de gebrekkige communicatie en ze zijn, om het zacht uit te drukken, niet enthousiast over die plannen. Zij willen een viaduct waarbij de, in de Traverse variant 3a geplande, verlaging van de Burg. De Bruinstraat wordt doorgetrokken en ónder de Molenweg doorgaat.

Bijgaand de presentatie en de begeleidende tekst.
VEILIGHEID JA!; VIADUCT NEE!

ACHTERGROND
Maandag j.l., 16 feb-09, heeft de Gemeente Rheden een inderhaast belegde informatieavond gehouden over de recente plannen t.a.v. de Molenweg in Dieren en de kruising met de Burgermeester de Bruinstraat (N348).

Via De Gelderlander (!) werden de bewoners recentelijk geïnformeerd dat B en W van de Gemeente Rheden, "vooruitlopend op het project Traverse Dieren", een plan hebben uitgewerkt voor de tunnel 'onder' de N348 nabij de Molenweg.

De gemeente had verwacht dat, door slechts de bewoners van 5 nabijgelegen woningen te informeren, de uitvoering in combinatie met de reeds aangevangen rioleringswerkzaamheden, binnen enkele weken zou kunnen worden gestart.
Tijdens deze gesprekken met de bewoners werd alras duidelijk dat deze aanname geheel niet juist was. Reden voor de betrokken wethouders, de heren Kuiper en Elsenaar, de bewoners uit te nodigen voor de informatieavond.
Dat het onderwerp meer leefde dan verwacht, bleek al door de zeer grote opkomst van belangstellenden; de meer dan 70 personen pasten maar net in de grootste ruimte van De Tender.

Tijdens de avond werd duidelijk dat er een grote mate van onrust is over;
* de onverwachte snelheid van de plannen; geen of slechts na de onrust opgezette voorlichting;

* de onderdoorgang kan alleen door verhoging van de doorgaande weg; 1.4 m weghoogte (!) + circa 1 meter voor vangrails;

* onderbouwing door een VCP is niet beschikbaar, terwijl er wordt afgeweken van de plannen in de 3a variant (op basis waarvan het rijk de subsidie heeft toegezegd..) dat de onderdoorgang alleen voor fietsers en voetgangers zou zijn;

* Publicaties van GS geven aan dat er een voornemen is de spooroverweg Molenweg/Enkweg op te heffen; de vertegenwoordigers van de gemeente geven aan nergens van te weten...

* de huidige plannen zijn geheel niet in samenhang met de overige variant 3a onderwerpen bekeken; gezamenlijke Europese aanbesteding, zeker gezien de huidige situatie, zal zeker kunnen leiden tot zeer aantrekkelijke aanbiedingen.

* voor een ieder is de verhoging van de doorgaande weg nieuw; nooit is dit eerder gepland/nooit eerder gecommuniceerd; één van de belangrijkste uitgangspunten van het plan Hart van Dieren "leefbaarheid" wordt groot onrecht aangegaan. Niet alleen zou het dorp visueel worden doorsneden, ook is het effect op geluid én emissies door de ophoging van de N348 niet door studies onderbouwd. Gezien de toenemende eisen ten aanzien hiervan moeten we voorzien dat, niet alleen de weg+vangrail circa 2,5 meter boven het maaiveld uittorent, maar dat de barrière straks alleen maar meer gestalte zal krijgen door de noodzakelijke geluidsvoorzieningen (3.5 m boven de 1.4 wegdekhoogte?);

Steeds weer kwam de vraag terug; de Burg de Bruinstraat wordt nabij het station volgens de Traverse Dieren plannen reeds verlaagd; zet deze verlaging circa 200 meter door, en de Molenweg erover, en de gewenste Noord-Zuid verbinding/beleving wordt zelfs verbeterd. De meerkosten genoemd door vertegenwoordigers van de Gemeente hiervoor variëren van 10, 8 tot maar 5 miljoen. Weer; ga voor Europese aanbesteding!

Het B en W voorstel van 20 jan-09 geeft o.a.. aan "Communicatie rondom de realisatie van de tunnel zal zorgvuldig moeten worden ingestoken". "Enerzijds is er de beperkte tijd wat een uitgebreid communicatie traject bij voorbaat onmogelijk maakt"! De bijbehorende tekening staat niet op gemeentelijke website, deze hebben de bezochte bewoners wel ontvangen (Kopie nu bijgevoegd).

Klik op de afbeelding om te vergroten.


Alle aanwezigen onderstrepen de behoefte aan bevordering van de veiligheid op de kruising met de N348: opmerkelijk is dat de Gemeente Rheden er tot op heden niet in geslaagd is om samen met de Provincie de verkeerslichtinstallatie beter af te stellen en aktief cameratoezicht op door rood rijden/afslaand verkeer registratie aan te brengen.

De foto's opgenomen in de presentatie; vergelijk van de huidige situatie en een animatie van het plan, bracht grote onrust teweeg onder de aanwezigen. Plannen op papier lijken 'onschuldig', door visualisatie wordt de grote barrière werking met de verhoogde, 4-baans weg dwars door Dieren op pijnlijke wijze duidelijk.

Het lijkt erop dat de Gemeente de Molenweg plannen gebruikt om de Provincie en het Rijk duidelijk te maken is dat de subsidie concreet moet worden. Als dit niet nu gebeurt, loopt dan de financiële toezegging weer gevaar? Dat dit ten koste gaat van een integrale aanpak, gedegen onderzoek en gestructureerd overleg neemt men klaarblijkelijk op de koop toe.
Als dit maar geen korte termijn succes wordt!?

LAAT DE PLANNEN RONDOM DE MOLENWEG GEEN MOLENSTEEN (om wiens nek dan ook...) WORDEN!

---------------
Klik op onderstaande afbeelding om naar de presentatie te gaan en klik dan op de knop "Diavoorstelling" om de presentatie af te spelen.

U kunt de presentatie volledig zelf besturen. Beweeg daarvoor de muis naar de onderzijde van het scherm waar u zelf bepaalt hoe u door de voorstelling wilt gaan: snelller, langzamer, stilzetten, terug of vooruit. U eindigt de voorstelling door op X te klikken.


Veiligheid JA, Viaduct NEE