Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 26 februari 2009

Sporen in Rheden (2)

De gemeente Arnhem zet alles op alles om de nadelige gevolgen van het spoor voor de burgers te beperken.

Onder aanvoering van wethouder Roeland Kreeft mobiliseert zij de complete Tweede Kamer om de overlast van de duizenden goederentreinen die jaarlijks dwars door de stad rijden te bestrijden.

Arnhem laat zien dat zij staat voor de belangen van haar inwoners.

Zij komt met het voorstel om plafonds in te stellen waaraan het railvervoer zich moet houden. En dan hebben we het over maximale waarden voor geluid, voor trillingen en voor stank. Ze stelt zich ook teweer tegen de verhoging van de maximumsnelheid van de goederentreinen van 40 naar 80 kilometer per uur. Treinwissels moeten geluidsarm worden uitgevoerd.

Er rijden nu al meer dan 550 treinen per dag door Arnhem. Tot 2020 komen daar nog eens 25 goederentreinen per dag extra bij. Veel van die trienen vervoeren ook gevaarlijke stoffen. Door Arnhem rijden nu al twintig keer wagons met gevaarlijke stoffen als met het rijk was afgesproken.

In het Platform Wijken Sporen In Arnhem (SIA) zijn belangengroepen uit de omgeving van het Arnhemse spoor verenigd. De gemeente Arnhem betrekt dit platform intensief bij alle spoorplannen. Dat platform fungeert ook als klankbordroep voor en tijdens de bouw van het Arnhemse station en alle ingrepen aan het spoor. Dat verloopt tot ieders tevredenheid.

De gemeente Arnhem laat in haar spoordossier zien dat zij opkomt voor de belangen van haar inwoners.

Hoe anders is de situatie in Rheden. Het Rhedense college van B&W wacht lijdzaam af wat er met het spoor en het gebruik van dat spoor gaat gebeuren. De aantallen goederentreinen gaan in de komende jaren oplopen. Ook het reizigersvervoer zal worden geïntensiveerd. In de komende tien jaar kan het aantal goederentreinen zelfs oplopen tot 70 per etmaal. En dat zal een toename van geluidsoverlast, trillingshinder, gesloten spoorwegovergangen en risico’s opleveren. Ik was vorige maand op een door het ministerie van Verkeer en Waterstaat georganiseerde bijeenkomst over het Basisnet Spoor. Daar werd verteld dat in 2020 de helft van de goederentreinen ook wagons met gevaarlijke stoffen zullen vervoeren. Wat betekent dat voor onze gemeente? Welke effecten heeft dat op bouwplannen, veiligheidsplannen en ga zo maar door.

Maar nee, dit college zit als een konijn gevangen in de koplampen van de rijksplannen en laat alles over zich komen. Ze heeft zelfs niets van zich laten horen op het voorstel van de gemeente Arnhem om een goederenspoor om de zuidkant van de Arnhem en Velp heen te leiden. Ongelofelijk!

De zuidtangent: voorstel van de gemeente Arnhem en het Platform Wijken SIA om een nieuw goederenspoor aan te leggen vanaf de Betuwelijn om de zuidkant van Arnhem en Velp heen dat tussen Velp en Rheden aantakt op de IJssellijn. Dit voorstel heeft de gemeente Arnhem in haar zienswijze op het OTB SIA (Sporen in Arnhem) opgenomen. Klik op de afbeelding om te vergroten.


Vorig jaar is 200.000 euro die bestemd was voor het project Weg en Spoor, waaronder naar later bleek ook de Spoornota viel, wegbezuinigd. Dat was in juni 2008. Toen waren de vooruitzichten volgens wethouder van financiën Joop Kock somber. Nauwelijks drie maanden later was het plots weer “hosanna in den hoge” met het gemeentegeld. Er konden opeens miljoenen extra worden uitgetrokken voor andere projecten zoals de Bloemershof maar de spoornota kwam niet terug. Bovendien hebben de spoorgroepen in de gemeente Rheden vaak genoeg gezegd dat die 200.000 euro niet nodig is en zij willen graag helpen om de spoorproblemen in kaart te brengen en samen met de gemeente voorstellen ontwikkelen om de nadelige effecten van het spoor te lijf te gaan.

Maar niks hoor, het college blijft zitten waar ze zit en verroert zich niet. Dat terwijl eigenlijk alle belangrijke voorwaarden voor het aanpakken van de spoorproblematiek zijn vervuld. De noodzaak is evident en er is een breed draagvlak voor. Zowel de bevolking als de gemeenteraad willen dat er iets aan de (toekomstige) spoorproblemen wordt gedaan. Waarom grijpt dit college die kans niet?

De gemeenteraad is gelukkig wél wakker geworden. De VVD-fractie onderneemt actie en ook de andere partijen zijn zich bewust van de problemen voor het leefmilieu. Het is echter de vraag of de raad nu gaat doorpakken. Vindt de raad dit onderwerp belangrijk genoeg om het college in het gareel te dwingen?

Wanneer vraagt de raad aan het college waarom zij niets aan de spoorproblematiek wil doen? En dan geen genoegen nemen met slappe verhalen als "Wij doen al veel aan de spoorproblemen".

En laat de raad een nieuwe motie aannemen. De VVD-motie is daar uitstekend geschikt voor.

Kijk maar eens hoe de gemeente Arnhem en de Arnhemse politiek met deze spoorproblemen omgaat. Klik daarvoor op een van onderstaande links naar artikelen in de Gelderlander.
Sporen in Arnhem
Arnhemse lobby voor spoorplan
Gemeente Arnhem met de laatste trein naar Den Haag
CDA lobbyt bij CDA om Sporen in Arnhem