Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 16 december 2009

Déjà vu

Begin december kwamen de gemeente Rheden en de provincie Gelderland met hun Bok Traverse Dieren van de pot. Ze waren maar ’n maand of vier over tijd. In deze Bok (bestuursovereenkomst) staan de afspraken over de doelen, de taakverdeling, de financiën en de planning van de voorbereidingsfase voor het project.

’n Opmerkelijk document. Er staat zwart op wit dat de gemeente en de provincie het niet met elkaar eens zijn over wat nu wel en wat niet tot het project behoort en hoeveel geld het allemaal gaat kosten. Maak u niet ongerust. Ze hebben er zelfs een bureau voor ingehuurd om dat vast te stellen. Het is allemaal heel zorgvuldig berekend. En waar praten we over. Het ging slechts om ’n slordige 17 miljoen euro. ’n Kniesoor die daar op let. Nu nemen de provincie en de gemeente de berekeningen van dat bureau maar als uitgangspunt. Maar ook dan blijven er nog genoeg financiële onzekerheden over.

Er is veel twijfel over de effectiviteit van de gekozen oplossing, variant 3a. Externe ontwikkelingen, “exogene factoren” zou Jan Bart Wilschut zeggen, dreigen roet in het eten te gooien. Als minister Camiel Eurlings zijn plannen voor het railgoederenvervoer doorzet dan komen er tientallen goederentreinen op het Dierense spoor bij. Daar is in het Traverse-plan geen rekening mee gehouden.

Wethouder Kuiper zette het 3a-plan onlangs al op losse schroeven. Hij filosofeerde in de pers over tunnels onder het spoor bij de overgangen Harderwijkerweg en de Wilhelminastraat terwijl daarover in variant 3a niks is terug te vinden. Met die uitspraak schond Kuiper overigens een van de afspraken van de Bok: Provincie of gemeente zullen in geen geval discussies of informatie over het project via de media spelen zonder daarover met de andere partij af te stemmen. Kuipers ontboezemingen zullen dan ook vast met gejuich in het provinciehuis zijn ontvangen.

Ik begrijp best dat hij twijfels heeft. Maar begin niet aan een plan waarvan je denkt dat het toch niks wordt. Nu ondermijnt hij het 3a-plan op voorhand. Wacht dan totdat je meer duidelijkheid hebt. In dit geval tot de eerste helft van 2010 als Camiel zijn treinen van stal haalt.

De Tafel van 10 ging vorig jaar tegen heug en meug akkoord met het 3a-voorstel. Is dat nu voor niks geweest? De belangorganisaties voelen zich steeds verder naar de zijlijn gedreven en klagen steen en been. Nadat de rijkssubsidie (in de zak van de provincie!) was veiliggesteld waren de tafelgenoten kennelijk overbodig. Maar Kuiper durft dat niet openlijk te zeggen en laat de Tafel doorsudderen. Dat gaat zich nog wreken op het draagvlak voor het project.

Wat nu telt is duidelijkheid. Duidelijkheid over de plannen en duidelijkheid voor de bewoners in het plangebied die willen weten of zij in hun huis kunnen blijven wonen. Kuiper zegt dat hij hun zorgen deelt. Maar wat gaat ie daar dan aan doen? Het kan toch niet waar zijn dat mensen nog jarenlang in onzekerheid moeten verkeren.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar dan heb ik de hele krant nodig. Voor mijn geestesoog verschijnen beelden van mislukte projecten en miljoenen euro’s die door het afvoerputje gorgelen.

Waar en wanneer hebben wij dat eerder gezien?

Slappe motie IJssellijn vandaag in provinciale staten

Vandaag zullen het CDA, de PvdA en de ChristenUnie in de vergadering van Provinciale Staten een motie indienen waarin zij vragen om bij een toename van het goederenvervoer over de IJssellijn de "milieubelasting" tot een minimum te beperken. Zij geven in de overwegingen ook aan dat zij die toename van dat goederenvervoer accepteren.

Erg slap allemaal. Belangenorganisaties, bestuurders en een groot deel van de politieke partijen in de gemeenten langs de IJssellijn wijzen die toename van dat goederenvervoer juist af en betitelen de plannen als een ramp. Sterker nog: óók de provinciale bestuurders vinden de plannen van Camiel Eurlings onacceptabel zolang de minister geen betere oplossingen voor de leefbaarheid en veiligheid van de burgers van de dorpen en steden langs het spoor te bieden heeft. Zij willen juist een betere oplossing voor de leefbaarheid en zeker geen "minimale" toename van de milieubelasting.

In feite beoogt de motie dus een afzwakking van het officiële provinciale standpunt. Deze motie voegt niets toe!

WIJ MÓTTEN DIE TREINEN VAN EURLINGS NIET!

Bijgaand de motie en de reactie daarop van de belangenorganisaties verenigd in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking.

=========================


Motie (art. 37 RvO)

Onderwerp: Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor

Provinciale Staten van Gelderland in vergadering bijeen op 16 december 2009,

constaterende dat,
• het Rijk binnen het Programma Hoogfrequent Spoor plannen maakt om tot een herroutering van het goederenvervoer in Nederland te komen;
• gevolg van deze plannen zal zijn, dat er meer goederenvervoer op de IJssellijn zal plaatsvinden;
• op dit moment al sprake is van problemen m.b.t. de leefbaarheid langs de IJssellijn, aangezien de spoorlijn dwars door plaatsen gaat, zoals Arnhem Velp, Rheden en Dieren;
• de minister van Verkeer en Waterstaat tijdens het afgelopen MIRT-overleg heeft toegezegd het aantal treinen op de IJssellijn te blijven monitoren;
• gemeenten en burgers langs de IJssellijn verontrust zijn over de ontwikkelingen en deze publiek hebben gemaakt;

overwegende dat,
• in februari 2010 de tweede bestuurlijke conferentie over het PHS zal plaats vinden, waarin de provincies en gemeenten hun inzet kenbaar dienen te maken;
• dat het Rijk in juni 2010 een definitief besluit zal nemen over het Programma Hoogfrequent Spoor;
• een lange-termijn studie over de consequenties van de toename van het goederenvervoer in Oost-Nederland noodzakelijk is;
• Provinciale Staten van Gelderland ook hebben uitgesproken, dat indien de capaciteit het toelaat, meer vervoer over het spoor i.p.v. over de weg dient te gaan;

verzoeken Gedeputeerde Staten
• bij de definitieve behandeling van het PHS, ervoor te zorgen, dat de milieubelasting langs de IJssellijn als gevolg van landelijke beslissingen tot het minimum beperkt blijft en daarbij met de ministers van VROM en V&W de afspraak te maken, dat bij een toename van de milieubelasting het Rijk verantwoordelijk is voor compenserende maatregelen indien wettelijke normen inzake geluid, fijnstof en veiligheid worden overschreden;
• dit standpunt namens de Provincie Gelderland in te brengen in het overleg met de minister en dit als voorwaarde voor medewerking aan het PHS te hanteren;

en gaan over tot de orde van de dag.

CDA
A.P. Schol
PvdA
J. Meijers
ChristenUnie
P. Plug

--------------------------------------------------
De reactie van RONA. Natuurlijk in nette bewoordingen.


Aan:
Mw. J. Meijers (PvdA)
Dhr. P.Plug (CU)
Dhr. A.P. Schol (CDA)


De Steeg, 15 december 2009.


Geachte Mevrouw, Heren,

Wij zijn verheugd met een motie die recht doet aan de leefbaarheid en veiligheid van bewoners langs de IJssellijn. Maar of die motie voldoende tegemoet komt aan die wensen is een zaak waar wij hevig aan twijfelen.

Op 5 november was er in Den Haag een conferentie over het PHS. Daarbij behoorde de Tussenrapportage PHS. In die tussen rapportage stond letterlijk: “Externe effecten, met name geluid en externe veiligheid zijn een aandachtspunt”

Het woord trillingen kwam niet één keer voor in deze tussenrapportage.
Spoorwegovergangen werden slechts bekeken vanuit het aspect van veilig de overweg kunnen nemen. Verkeerscirculatie speelde geen rol.

De gehele tussenrapportage ademde de sfeer van het creëren van zoveel mogelijk spoorcapaciteit dat robuust (zonder vertragingen) en binnen het budget.
Een relatie met het andere project “Basisnet Spoor” over het vervoer van Gevaarlijke Stoffen wordt nauwelijks gelegd.

De zinsnede uit uw verzoek
“dat de milieubelasting langs de IJssellijn als gevolg van landelijke beslissingen tot het minimum beperkt blijft en daarbij met de ministers van VROM en V&W de afspraak te maken, dat bij een toename van de milieubelasting het Rijk verantwoordelijk is voor compenserende maatregelen indien wettelijke normen inzake geluid, fijnstof en veiligheid worden overschreden”
sluit wat ons betreft naadloos aan bij deze tussenrapportage.

U vraagt immers om een “minimum” als de wettelijke normen worden overschreden. Dat is slechts het “stand-still-beginsel” waardoor de huidige situatie ook niet beter wordt. De wettelijke normen zijn voor bestaand spoor ronduit slecht.

Daar waar voor de Betuwelijn geldt 57 dBA, geldt als maximum voor bestaand spoor 65 dBA. Een stijging met 3 dBA is een voor de mens een verdubbeling van het geluid. De bestaande situatie is vlgs. het RIVM vorig jaar in De Steeg meer dan 72 dBA geweest met de kwalificatie “abominabel”. (inmiddels is het RIVM er toe overgegaan enkel maar te vermelden dat het meer dan 65 dBA is).

Daar waar voor de Betuwelijn en Plaatsgebonden Risico geldt van minimaal van 10-6 is dat voor bestaand spoor slechts een streefwaarde. Er wonen weinig mensen langs de Betuwelijn, langs de IJssellijn des te meer.

Over trillingen bestaan eenvoudig geen wettelijke normen.


Na deze conferentie kwam de Provincie Gelderland uit met een persbericht. Daarin stond o.m.

“Het verplaatsen van grote goederenstromen, inclusief gevaarlijke stoffen, naar bestaande spoortrajecten in het oosten van het land is onacceptabel als minister Eurlings geen betere oplossing biedt voor leefbaarheids-en veiligheidsproblemen voor inwoners van steden en dorpen langs het spoor. Dit hebben de provincies Gelderland en Overijssel, de Stadsregio Arnhem Nijmegen, Regio Twente, Regio Stedendriehoek en de gemeenten langs de IJssellijn en Twentelijn vandaag aan de minister laten weten tijdens de presentatie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)”

Dit persbericht kraakt de Tussenrapportage PHS op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. Uw motie in de huidige formulering roept de provincie terug van het standpunt dat in het persbericht naar voren kwam.

Derhalve verzoeken wij u uw motie dusdanig aan te scherpen zodat de leefbaarheid en veriligheid langs de IJssellijn robuust vooruit gaat.

Daarnaast hebben we nog een vraag en een medeling:

Graag vragen we ook de motie voor de gehele IJssellijn te doen gelden. De treinen rijden ook dwars door De Hoven bij Zutphen. Daarnaast rijden zij langs de bebouwing van Elst, Leuvenheim, Brummen, de nieuwe woonwijk die het gevolg is van de IJsselsprong bij Zutphen en Eefde.

Tevens delen wij u mee dat we het plezierig vinden dat de minister het aantal treinen gaat monitoren. Alleen hebben we ernstig twijfel aan de bronnen waarover de minister beschikt: Het zintuigelijke werk van ProRail lijkt altijd anders te zijn dan die van anderen.


Met vriendelijke groet,
Henk Derks
Voorzitter/Secretaris Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA)

In afschrift aan:
-Fracties Provinciale Staten.
-Raadsleden aanwezig op het symposium van het PLN in juni.
-RONA-leden