Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 15 maart 2010

Goede raad is niet duur

’n Paar weken geleden besteedde de Dierense ondernemer Hullegie ’n bom duiten aan paginagrote advertenties in de Regiobode. Hij wilde weten wat de politiek en het bestuur nu eindelijk eens gingen doen aan de Dierense hangjeugd die de boel daar aan het verstjeren is. Hij kreeg per kerende post uitgebreid antwoord van alle politieke partijen én van de burgemeester.

Die actie van Hullegie legt onbedoeld een ander probleem bloot. Het toont haarscherp waar het een van de manco’s in Rheden. Het onvoldoende luisteren naar de burger. Alleen onder grote publicitaire druk komen de jongens en meisjes in De Steeg echt uit hun stoel.

Hebt u wel eens een brief naar het college van B&W en de gemeenteraad geschreven? Dan weet u vast wat ik bedoel. Maanden wachten op een antwoord waar u niets mee kunt.

Vaak zien de raadsleden zo’n brief niet eens. Ik spreek uit ervaring. Als u een brief aan de gemeenteraad of het college van B&W schrijft dan krijgt u een pro forma briefje retour waarin staat dat u zich kunt melden als u na zes weken nog geen antwoord heeft ontvangen. Uw brief wordt vervolgens samen met alle andere binnengekomen brieven ter kennisneming op de agenda van de gemeenteraad geplaatst. Vergezeld van het voorstel om de brieven door het college van B&W af te laten handelen. Raadsleden moeten vooraf melden dat ze iets over de binnengekomen brieven willen zeggen. Anders passeren die zonder dat er een woord aan vuil wordt gemaakt. Dat is het lot van negen van de tien brieven.

Vervolgens stuurt het college de brief de ambtelijke organisatie in. Die weet er wel raad mee. De betreffende ambtenaar componeert een antwoord waar u meestal weinig mee kunt. Dat antwoord komt opnieuw bij de raad op de rol. Ook nu passeert het merendeel van de antwoorden de raad zonder dat er enig woord aan wordt gewijd. Sterker nog. Veel raadsleden zien uw brief nooit. Dat ligt aan hen zelf hoor. Ze hebben twee keer de kans gehad. Dan, vaak na maanden wachten, krijgt u het antwoord. Niet dat u er iets mee kunt hoor maar u bent in ieder geval vakkundig afgepoeierd.

Misshcien hebt u iets aan onderstaande raadgevingen.

U kunt het beter anders aanpakken. Schrijf niet alleen een brief naar de gemeenteraad maar doe dat ook naar alle individuele raadsleden, naar hun emailadres. Schrijf in ieder geval apart naar alle fractievoorzitters. Da’s geen garantie voor een antwoord maar het helpt vaak wel. Bovendien kunt u zo zien van wie u wel en van wie u geen antwoord krijgt. Een mooi hulpmiddel om uw keus bij de volgende verkiezingen te bepalen.

Een andere mogelijkheid om de aandacht op uw probleem te vestigen is inspreken op een van de raadsavonden. U spreekt de raadsleden dan toe. Dan is de raad in ieder geval gedwongen u aan te horen. U krijgt daar vijf minuten tijd voor. Soms komt er dan een vraag van een van aanwezige raads- of commisieleden, soms komt er geen reactie. Als de pers aanwezig is lukt het meestal wel om iets uit de raadsleden los te peuteren. Plan uw inspraak als het kan dan ook als er interessante onderwerpen op de agenda staan die veel publiek trekken. Geef alle raadsleden ook een geprinte versie van uw toespraak met het verzoek om te reageren (niet vergeten: naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer bij de tekst vermelden). En mocht u niet durven inspreken dan is er vast wel iemand die u kent die dat wel voor u wil doen.

Verder kunt u ook persoonlijk op bezoek gaan bij het spreekuur van B&W. Vooral als het zaken zijn die niet voor een breed publiek geschikt zijn.

De meeste raadsfracties houden ook spreekuur. En u kunt natuurlijk altijd een van de raadsleden individueel benaderen om uw probleem voor te leggen.

Het beste middel is natuurlijk publiciteit. Als u uw brief aan de gemeenteraad tegelijkertijd in de krant weet te krijgen. Dan helpt al een stuk beter. En het is helmaal mooi als een politicus met uw probleem in de krant kan. Dan is natuurlijk de beste verzekering dat er aandacht aan u sores wordt besteed.

Een van de zaken die een nieuwe raad eindelijk eens op orde moet brengen is de beantwoording van alle brieven die binnenkomen. Binnen een vastgestelde termijn. En anders een dwangsom voor iedere dag of week dat antwoord uitblijft. Te betalen aan de briefschrijver. Dat kan best, inclusief waarborgen om misbruik van zo’n regeling te voorkomen. Alvast één mooie opdracht voor de nieuwe coalitie.

2 opmerkingen:

  1. Machiel Wetselaar15 maart 2010 om 14:00

    Rheden als inspirerend voorbeeld van burgerparticipatie

    Afgelopen jaren hebben burgers heel wat gemopperd en geklaagd over politiek en gemeentelijk Rheden: Riverstone, Traverse Dieren, A12, Nimmer Dor en zo voort. Vaak terecht, soms onterecht. Een belangrijke oorzaak voor het geklaag over de aanpak van collectieve problemen is de manier waarop B&W en ambtenaren met de inbreng van burgers omgaan. De gemeente zegt in de inspraakverordening (2003) dat zij wil werken met ‘interactieve totstandkoming van plannen.’ Het formele uitgangspunt van de gemeente Rheden luidt: ‘het beleid komt interactief tot stand, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om daarvan af te zien.”

    Op papier zijn de intenties goed, maar in de praktijk zie ik een ander terugkerend patroon. Grofweg ziet dat er als volgt uit: er is een probleem/uitdaging, de gemeente bedenkt een oplossing, start de formele inspraakprocedure, hoort de burgers aan en gaat vervolgens weer haar eigen weg, waarbij ze de inbreng van de burgers meeneemt in het achterhoofd. Gaandeweg het ontwikkelings- en besluitvormingsproces komen er steeds meer aspecten en belangen bij; de inbreng van burgers geraakt op de achtergrond en burgers krijgen tenslotte een oplossing gepresenteerd die ver af staat van hun eigen ideeën, met als gevolg weerstand en geklaag.

    Dit model van burgerparticipatie voldoet niet meer. Het is tijd om het lokale democratisch fundament aan te passen. Burgers willen meer directe invloed op hun eigen leefomgeving. Ze willen coproduceren of misschien zelfs wel meebeslissen. Het lijkt of de Nationale Ombudsman zijn conclusies in het rapport We gooien het de inspraak in heeft getrokken op basis van de situatie in Rheden. Hij concludeert dat burgers zich vaak niet serieus genomen voelen. Ze worden te laat betrokken of hun inbreng wordt genegeerd. Terwijl de gemeente juist kan profiteren van kennis en creativiteit van burgers: die dragen bij aan beter bestuur, terwijl de acceptatie van besluiten toeneemt.

    Een journalistiek artikel zou nu kunnen eindigen, maar als betrokken burger wil ik graag helpen om mijn directe leefomgeving te verbeteren. De gemeente Rheden kan op drie manieren reageren op de conclusies van de Nationale Ombudsman: bevestigen, betwijfelen of ontkennen. Al naar gelang haar reactie heeft zij vervolgens drie opties: niets doen, onderzoek of veranderen. Het is geheel aan de gemeente om haar route te bepalen, maar voor een goede relatie tussen gemeente en burgers is er voor mij slechts één uitkomst mogelijk, namelijk veranderen. En wel de dagelijkse gang van zaken binnen het gemeentelijke apparaat. Niets doen is eigenlijk geen optie (kop in het zand steken) en wie zit er te wachten op weer een onderzoek?

    Graag draag ik mijn steentje bij aan de ontwikkeling van onze gemeente en daarom daag ik de gemeentesecretaris en zijn ambtenaren, de burgermeester en wethouders , raadsleden en andere actieve burgers uit om nog voor deze zomer samen ideeën te bedenken op de vraag: Hoe Kunnen We burgerparticipatie in de gemeente Rheden tot een inspirerend voorbeeld maken voor de rest van Nederland?

    Ik besef dat de gemeente Rheden een aantal grote inhoudelijke vraagstukken heeft op te lossen en dat dit veel tijd kost. Toch hoop ik vurig dat de nieuwe gemeenteraad de fundamentele uitdaging aangaat om de lokale democratie opnieuw uit te vinden en ambtenaren en B&W aanspoort en de ruimte geeft om mee te doen. Ik zie de reacties met belangstelling tegemoet.

    Machiel Wetselaar
    Facilitator, trainer en adviseur
    15 maart 2010
    Laag Soeren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Machiel,

    Kijk, dat zijn ideeën waar we iets mee kunnen. Inspirerend!Ik zal jouw reactie morgenochtend als hoofdartikel plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen