Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 8 september 2010

Kedengedeng

In de Randstad moet ruimte op het spoor worden gemaakt voor het spoorboekloos rijden. CDA-minister Camiel Eurlings (ja, hij zit er nog steeds) wil daarvoor het railgoederenvervoer zoveel mogelijk naar het oosten van het land verplaatsen. Het gebruik van de Betuweroute wordt opgevoerd en hij is van plan 40 tot 60 extra goederentreinen per dag over de IJssellijn te sturen.

Het verzet heeft zich georganiseerd in RONA, Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking, een bundeling van belangengroeperingen langs de IJssellijn en de Twentelijn. Een prima club die met bezieling tegen Eurlings’ plan ten strijde trekt. De Rhedense politiek stelt zich ook redelijk eensgezind tegen die plannen op. En het is al maanden een komen en gaan van Haagse partijbonzen die zich op de hoogte komen stellen van de situatie langs het spoor.

Behalve het CDA zijn alle lokale partijen mordicus tegen de komst van extra goederentreinen. Het CDA had natuurlijk ook niet om die treinen gevraagd maar voegt zich toch naar de plannen van partijgenoot Camiel. Kwestie van partijdiscipline. De christendemocraten zoeken het daarom in maatregelen waarmee de “leefbaarheid wordt gewaarborgd”.

Dat klinkt mooi maar het zegt geen bal. De mens heeft bewezen zich in allerlei moeilijke, ongezonde en onveilige omstandigheden te kunnen handhaven. Tenslotte went alles, behalve hangen, nietwaar! Nee, het gaat erom of we de leefbaarheid op hetzelfde niveau kunnen houden. Dat is al moeilijk genoeg. De spoorlijn zet de leefomgeving, zonder die 60 extra goederentreinen, nu ook al onder zware druk.

Maatregelen om geluids- en trillingshinder tegen te gaan, de bereikbaarheid en de veiligheid te garanderen, het milieu en de natuur te beschermen zullen alle op een of andere manier leiden tot ingrepen in de dorpen en het landschap. En daarmee het leven van alledag negatief beïnvloeden. De leefbaarheid hou je niet op hetzelfde peil met de aanleg van betonnen verkeersgoten onder het spoor, met een muur van geluidsschermen en met het opheffen van spoorovergangen. Wat moeten wij met die honderden meters lange kolossen van staal die door onze dorpen denderen? Moeten mensen vluchten in geluiddichte woonbunkers waarin zij schuddend op het ritme van rammelende wagons de gewaarborgde leefbaarheid ervaren? Kortom, wat moeten wij met een leefomgeving die wordt verpest? Wat kost dat “waarborgen” trouwens? Het geld groeit in Den Haag toch ook niet aan de bomen. Dat wordt hoogstens ’n zalfje hier en ‘n pleistertje daar. Lapmiddelen!

En wie garandeert mij dat het bij 60 treinen blijft? Tien jaar geleden zei minister Netelenbos dat er hooguit 21 goederentreinen op de IJssellijn zouden rijden. De maximumcapaciteit was daarmee immers bereikt. Waarom zou ik die bullshit nog geloven? Over ’n paar jaar berekent een of andere cijferknutselaar met hersenen die zijn samengesteld uit rails, locomotieven en wagons dat de spoorlijn met gemak 150 goederentreinen aankan.

Alleen de Tweede Kamer kan nog een spaak in Eurlings’ spoorwiel steken. Vandaag praten RONA-woordvoerder Arnoud Scheltema uit Rheden en wethouder Ron König met de vaste Kamercommissie. Ik hoop dat het niet bij stoom afblazen blijft maar dat hun argumenten het parlement zullen bewegen de minister terug te fluiten.

3 opmerkingen:

  1. Voor bepaalde gebieden is het minder aantrekkelijk om in te stemmen met PHS, maar die paar extra treinen over de IJssellijn maken vele binnen stedelijke gebieden veiliger. Neem nu steden als Zwijndrecht (45.000 inwoners) en Dordrecht (120.000 inwoners) waar reeds vele goederen treinen passeren. En ook Rotterdam (500.000 inwoners) en Gouda (70.000 inwoners) waar de treinen naar het noorden nu binnenstedelijk door een tunnel met station rijden.

    Al met al is de Betuweroute een de stukje IJssellijn nog niet zo slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het oneens met hetgeen anoniem zegt. Er zijn weldegelijk verschillen. Een voorbeeld is het aantal van 37 spoorovergangen over een lengte van 12 km. Buiten Laag Soeren om hebben alle inwoners er last van. Daarbij komt dat de aarde wal waar het spoor medio 1800is opgelegd totaal niet berekend is op zoveel goederentreinen. Nu rijden er er dag 2-5 treinen straks 62. Verder dichtliggen van spoorwegovergangen in 1 uur zijn die driekwartier dicht. Grote gevolgen voor hulpdiensten. Aanpassen IJssellijn en Twentelijn kan ons wel een paar miljard extra kosten. Kabinet moet zich hard maken om aansluiting aan Duitsezijde bij Zevenaar te laten realiseren. Ook onze inwoners worden ernstig gedupeerd van halsstarig Duitsbeleid. Tenslotte zijn goededren voor Duitseland en verder bestemt.
    Met deze argumenten ben ik niet volledig.
    Kortom: een heel slecht kabinetsbesluit. Is niet te vergelijken met de gebieden die anoniem noemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanvulling: alleen al in onze gemeente krijgen ruim 40.000 inwoners last van de extra goederentreinen. Woon zelf verder van het spoor aan de andere kant van het dorp Rheden en hoor ook de treinen vooral in nachtelijke uren. Zover draagt het geluid.

    BeantwoordenVerwijderen