Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 26 januari 2010

RONA: brief aan college Rheden.

Vanavond staat in de Rhedense raad de motie "Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor". De behandeling zou aanvankelijk vorige week dinsdag plaatsvinden maar die vergadering liep uit en de behandeling is verschoven naar vanavond.

Naar aanleiding van deze "IJssellijn-motie" heeft RONA (Regionaal Overleg Noorderlijke Aftakking) vandaag een brief aan het Rhedense college van B&W geschreven.

---------
Geacht College van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden,

Graag informeren we u namens de gezamenlijke belangenverenigingen, verenigd in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA), over onze visie en ons standpunt inzake de toename van goederentreinen over de IJssellijn.

Ons doel is het verbeteren cq waarborgen van de leefbaarheid en veiligheid voor mensen die nabij de IJssellijn (en Twentelijn en Twentekanaallijn) wonen.
Gezien de motie “Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor” die vanavond behandeld wordt, weten we dat de gemeenteraad deze doelstelling onderschrijft en zich hier hard voor maakt.

Hierbij wat ons betreft een aantal punten ter overdenking.
De meeste facetten van leefbaarheid zijn niet in wettelijke normen gevat. Compenserende maatregelen in geval van overschrijding van wettelijke en maximumnormen, zoals beschreven in de motie waarborgen daarom ook niet de leefbaarheid en veiligheid, laat staan dat die maatregelen de huidige situatie kunnen verbeteren.

 Geluidsschermen verleggen het geluidprobleem en tasten de leefbaarheid aan door fysieke en visuele barrièrevorming, terwijl ze tevens conflicteren met veiligheid (bron: Inventarisatie lokale bedreigingen door toename van het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland, Witteveen+Bos). Zij bederven ook het unieke landschap (toerisme).
De gevelisolatie is voor minder dan 50% uitgevoerd en de reeds uitgevoerde gevelisolatie zal niet toereikend blijken te zijn bij een toename van langere en zwaardere goederentreinen. De buitenruimte staat onder extreme druk en kan niet meer worden gebruikt.

 Hoe kunnen trillingen langs de IJssellijn, bijvoorbeeld ter hoogte van De Steeg met de kwalificatie hinder volgens SBR-richtlijn B (bron: voorlopige resultaten Bureau Milieumetingen Provincie Gelderland) verminderd worden, wanneer ProRail regio Noord Oost aangeeft “dat bij bestaande spoorwegen geen adequate maatregelen tegen trillingsoverlast mogelijk zijn” (bron: Inventarisatie lokale bedreigingen door toename van het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland, Witteveen+Bos)?

 Hoe kunnen we slapen, wanneer onze nachtrust bedreigd wordt door geluids- en trillingsoverlast en we met angst moeten leven voor een ramp die niet beheersbaar is voor nood- en hulpdiensten? Er staan ca 630 woningen binnen 50 meter van het spoor in de gemeente Rheden. Hoe lang blijven we nog gezond opstaan, wetende wat deze overlast en verstoorde nachtrust doet met je gezondheid (bron: Rivm, World Health Organisation)?

 Kan het rijk compenseren? Lokale verkeersproblemen, te lange aanrijtijden door hulpdiensten, een toename van verkeersonveilige situaties, slechtere regionale bereikbaarheid van openbaar vervoer, schade door aantasting van natuurwaarden en natuurbeleid, economische schade voor gemeenten, ondernemers en bewoners?

Wij zijn ervan overtuigd dat, ondanks en door de wettelijk verplichte compenserende maatregelen die nodig zijn tegen de overlast van de goederentreinen, de leefbaarheid en veiligheid niet wordt gewaarborgd, niet wordt verbeterd, maar zelfs verslechterd. Veel geld biedt geen oplossing als het spoor blijft zoals het is.

Wij willen een andere oplossing die ook voor volgende generaties bruikbaar is en waarbij rekening gehouden is met zowel de leefbaarheid en veiligheid van de mensen, als de economie en de natuur. We willen een andere oplossing, die het probleem in zijn geheel aanpakt. Duurzaam, integraal en toekomstvast.

We denken daarbij aan:
 het ondergronds aanleggen van het huidige spoor;
 of het elders aanleggen van een spoor voor goederenvervoer;
 het beter benutten van de Betuweroute met een goede aansluiting op Duitsland
 en maatregelen om geen last meer te ervaren van het personenvervoer.

Gezien de opdracht van de raad van de gemeente Rheden aan het College, vragen we hierbij aandacht voor de echte leefbaarheid en veiligheid, zoals die wordt ervaren door de bewoners nabij de IJssellijn. Deze moet in kaart worden gebracht en als ijkpunt worden gebruikt.

Graag willen we onze visie, ons standpunt en onze strategie toelichten in een gesprek met de portefeuillehouder of (een deel van) het gehele College. Aangezien u 10 februari een werkbezoek brengt aan Tweede Kamerfracties van diverse partijen, zou het goed zijn, wanneer een gesprek hiervoor plaats kan vinden.

We zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Thea Hiemstra
secretaris Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA)

Magda Rook en Gerrit Jochemsen

Door: Joop Zijlstra

Interview Magda Rook(1) en Gerrit Jochemsen.

Gemeentebelangen: harmonieus duo aan het roer.

(1) van Magda Rooks is geen (openbare) foto beschikbaar.
Aan het roer? Dat reikt niet tot het water. Het sturenis als in de autootjes in de draaimolen. Kinderen en raadsleden draaien wat ze willen: het stuur is dol. Gelukkige (door inwoners bevochten) uitzondering: RiverStone. Gloort er licht aan de horizon? Laten raadsleden zich niet meer foppen?

Misschien kunt u, mevrouw en meneer, de naam van uw partij alsnog veranderen. Het gaat niet om gemeentebelangen, om het belang van de gemeente. Het gaat om de belangen van de inwoners. Kom daar eens om in De Steeg. Gelukkig hebt u genoeg tijd om zich daarover te buigen.

Aan het werk dus. Luisteren en nagaan. Je weet dan niet wat je hoort!
Het is de laatste jaren in de gemeente een zooi. Lees de berichten maar: Traverse, Tafel van Tien en het failliet van plan RiverStone. Jammer van het woningplan? De man is kwaad: hij zet een betonfabriek! Prima toch, werkgelegenheid. De reclameborden langs de A348 kunnen weg. Motie!

* Het gaat niet om het belang van de gemeente. Het gaat om het belang van de inwoners. Waarom ook voorbijgegaan aan het belang van een lid van uw eigen partij. Zie de artikelen van de heer A. Dolk te Dieren: drie delen ‘Vuile handen’ op ‘politiekrheden.nl’. Onderwerp is het gedrag van de leden van het College van B.& W. bij de jaarwisseling 2006/2007, In het bijzonder de voorzitter. Wim Pieper, slachtoffer, werd hard geraakt.
Van integriteit gesproken! U laat die partijgenoot toch niet nog langer zwemmen? Roept u de hulp in van de betreffende commissie van onderzoek van de VNG, voordat anderen dat doen. (Die commissie was ook actief in de zaak van burgemeester Leers van Maastricht.)
Zo optreden vergt moed. Net als het aankaarten van een onderzoek naar de rol van de burgemeester bij de sollicitatie van de gemeentesecretaris, een VVD-vriend van weleer. Integer is zij pas als zij zich op afstand hield, zich verschoonde, zoals dat mooi heet. Deze sollicitatieprocedure en de kwestie Pieper. Laat beide zaken uitzoeken, alsnog.

Meneer Jochemsen, u weet intussen wel dat het bestuurlijk een zootje is in de gemeente Rheden. U bent toch niet blind, iedereen kan het zien. Zoek eens wie de constante factor was in de Colleges van B.& W., de constante factor in het wanbeleid. Tweede termijn? De raad zal wel weer wegkijken, Op uw ‘Inwonersbelangen’ na, hoop ik.

Joop Zijlstra, Ellecom.