Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 1 februari 2010

Website IJssellijn op de rails

Geen Noordtak Velp werkt met een groot aantal belangenorgansiaties langs de IJssellijn samen in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA. Om ons teweer te stellen tegen de plannen van de rijksoverheid voor het toelaten van tientallen goederentreinen per dag op de IJssellijn. In een persbericht doet RONA kond van de lancering van een website over de ontwikkelingen op en langs de IJssellijn.
-------
Vanaf heden, kunnen bewoners langs de IJssellijn alles lezen over de plannen van de overheid om het goederenvervoer op de IJssellijn en Twentelijn te verhogen naar 90 goederentreinen per dag: www.ijssellijn.info. De website is een initiatief van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA), waarin de gezamenlijke belangenverenigingen zijn verenigd.

Plannen overheid spoor
Tien jaar na het afblazen van de Noordtak als vervolgtraject op de Betuweroute, is de Noordtak weer actueel, maar nu over bestaand spoor. Om spoorboekloos te rijden in de brede Randstad, wil de overheid de goederentreinen verplaatsen naar de IJssellijn en Twentelijn. Ook zijn er plannen om gevaarlijke stoffen over deze lijnen te laten rijden. Dwars door dorps- en stadskernen.

Leefbaarheid & veiligheid voor bewoners
Deze treinen zullen langer en zwaarder zijn, waardoor geluids- en trillingsoverlast nog meer toenemen dan nu al het geval is. ProRail geeft aan dat: “bij bestaande spoorwegen zijn geen adequate maatregelen tegen trillingsoverlast mogelijk”.
Compenserende maatregelen, zoals geluidsschermen en gevelisolatie, zijn niet (meer) toereikend of ongewenst.
Ook de veiligheid is in het geding met de komst van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Nood- en hulpdiensten hebben onvoldoende mogelijkheden om de risico’s te dekken bij een ramp.

Standpunt RONA
De belangenverenigingen langs de IJssellijn en Twentelijn hebben de krachten gebundeld en werken samen in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) om de leefbaarheid en veiligheid voor mensen nabij de IJssellijn (en Twentelijn en Twentekanaallijn) te verbeteren cq te waarborgen. Zij willen een duurzame en toekomstvaste oplossing die ook voor volgende generaties bewoners bruikbaar is. Met de website www.ijssellijn.info wil RONA bewoners informeren en op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Men kan zich via de website ook aanmelden om mee te werken of om zich aan te melden als donateur.

Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA),
Thea Hiemstra (secretaris)
email info@ijssellijn.info

Henk van Valburg

Door: Joop Zijlstra

Interview Henk van Valburg P.v.d.A. in de Regiobode:
‘klein feestje’ bij beperkt verlies. Met andere woorden: de heer Van Valburg is bang voor een groot verlies. Dat gevaar is inderdaad niet denkbeeldig. ‘Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten!’

Hoe kwam dat gat verbrand? Ze stonden onlangs nog sprekend opgevoerd in de Gelderlander: Wilschut (oud-PvdA-wethouder) en Zwagerman uit Nederhorst Den Berg. Het tweemanschap wilde de gemeente Rheden RiverStone in de maag splitsen. Ondanks de tegenstand in de bevolking speelde de gemeenteraad daar aanvankelijk nog positief op in ook. Maar terwijl de meerderheid van de Raad – zo ongeveer te elfder ure – alsnog onder de druk van die bevolking bezweek, houdt de Partij van de Arbeid vol. Bij monde van Bert Kiljan (Regiobode 27/1) : ‘Raad Rheden mist kans op Riverstone’, schrijft hij. Over de bevolking heeft hij het niet. Die speelt bij zijn P.v.d.A kennelijk geen rol.

Dat gat was ook al eerder verbrand. Wijd en zijd is bekend dat de P.v.d.A. (weer via zijn oud-wethouder Wilschut) leidend was in het plan Hart van Dieren. Het werd een echec. Wilschut pakte, merkwaardigerwijs op tijd bij de pinken, in het voorjaar van 2008 zijn biezen (afscheidsreceptie op terrein van .. RiverStone). Ronduit tragisch is dat de burgemeester hem, Wilschut, door dik en dun steunde. Ook voor haar was het Lysiasrapoort vernietigend. Het college van B.& W. met zijn voorzitter trok zich daar niets van aan; de raad keek alleen maar toe.
Diezelfde P.v.d.A. laat ons nu samen met de rest van de scheidende onkundige raad een kwalijke erfenis na: een tweede termijn van een falende voorzitter van de gemeenteraad en van het college B.& W.

Jammer dat de PvdA op verkiezingsdag niet kan vlaggen, of het moest zijn dat de kiezers hun stem massaal gaan uitbrengen op de nieuwe P.v.d.A.- vrouwen op de lijst, nummer 6, nummer 4 en nummer 2. Die vrouwen kunnen nog onbekommerd spreken over de raadsstukken en zich afvragen: ‘waarom zouden we daar eigenlijk mee instemmen?’.
Die vrouwen zijn nog niet aangestoken door virus De Steeg. Wordt het dan misschien toch nog feest, ondanks een verlies? Succes, vrouwen!

Joop Zijlstra Ellecom.

't Wintert

De winter is taai. Hij wil maar niet wijken. Nog maar ’n paar plaatjes dan.

Van mij mag het nu wel flink gaan dooien hoor. De straten in Velp-Zuid waren in het weekeinde spiegelglad. Glibberen en glijden. Zaterdag kwam ik onderweg ‘n stuk of wat aanrijdinkjes tegen. Zelfs twee tegelijk. Bij de kruising van de Alexanderstraat en de Willemstraat, bij mij om de hoek.

Maar ja, de gemeente is zuinig op het zout. Dat was twee weken geleden al bijna op. En de voorraad is natuurlijk nog niet aangevuld. Die twee weken waren daarvoor vast niet genoeg. En het schijnt ook zoveel te kosten hè.

En het is slecht voor het milieu. Laat de auto dus maar staan en zie maar hoe u op de plek van bestemming komt. Trouwens, wat moet dat in een auto? Nergens voor nodig. Blijf maar lekker thuis. Of ga lopen. Dat kan niet zegt u? Ik moet naar m’n werk of m’n zieke opa? Ach, kom nou, doe niet zo moeilijk zeg. Is uw sores nou zo belangrijk? Het maakt ons niet uit of u uw auto in elkaar rost. En strooien doen we niet. Slecht voor de plantjes.

Maak maar ’n sneeuwpop. Hebt u nog plezier ook. Geniet er nu maar gewoon van.