Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 17 februari 2010

Een nieuw Nimmer Dor

Door: Bob Bouhuijs

De publiciteit rondom de Traverse en RiverStone heeft de aandacht voor Nimmer Dor in de media de laatste weken wat naar de achtergrond gedrukt. Temeer doordat het Rhedense college een ogenschijnlijk markante wending heeft gemaakt, is meer politieke en publicitaire belangstelling voor dit bouwplan op zijn plaats.

Wat is er aan de hand? Allereerst heeft projectontwikkelaar Phanos van het ministerie van LNV de mogelijkheid gekregen om alvast 70 dure en duurdere koopwoningen te bouwen. Tot voor kort werd deze bouw tegengehouden door een steenuilenpopulatie die zich op het plangebied bevindt. Doordat Phanos echter een ‘compensatieplan’ heeft ingediend, waarbij een deel van het plangebied niet bebouwd wordt, is deze aanvankelijke blokkade geslecht. Het deel dat niet mag worden bebouwd was echter deels gereserveerd voor sociale woningbouw. De uitspraak van LNV brengt dus met zich mee dat er slechts een relatief groot aantal dure en duurdere woningen gerealiseerd kan worden, zonder sociale woningbouw; een scenario waar nauwelijks iemand op zit te wachten.

Het is opvallend dat het college van Rheden parallel aan deze ontwikkeling voor een veel kleinschaliger plan pleit, van in het totaal zo’n 30 tot 40 woningen. Ook de collegepartijen komen langzaam tot andere opvattingen. Hoewel sommige van deze partijen in hun verkiezingsprogramma’s nog pleiten voor verwezenlijking van het oorspronkelijke plan, zijn de kritische geluiden nu duidelijker dan ooit hoorbaar. De PvdA is misschien wel het moedigst door de fouten van het verleden zonder voorbehoud te erkennen. Zo wordt nu voor het eerst toegegeven dat de bevolking van Laag Soeren in meerderheid helemaal niet zit te wachten op de aanvankelijk geplande 122 woningen. Van de overige partijen heeft nieuwkomer D66 de verstandigste woningbouwvisie: eerst kijken of er wel behoefte is aan woningbouw, pas dan, op bescheiden schaal, bouwen.

Met betrekking tot Nimmer Dor zit er echter misschien nog een adder onder het gras. De 30 tot 40 woningen lijken namelijk een aanzet tot de bouw van een groter plan waarvan de omvang en contouren nog niet zijn vastgesteld. Wel is duidelijk dat een omvangrijk project weinig maatschappelijke draagvlak zal kennen, mede omdat ook dit plan waarschijnlijk geen sociale woningbouw zal bevatten. Het streven naar een kleinschaliger, sociaal gebalanceerd, bouwplan, dat binnen een nieuw te ontwikkelen ontwerpbestemmingsplan moet worden gerealiseerd, lijkt me dan ook de enige juiste weg. Een onderzoek naar de reële lokale woningbehoefte in Laag Soeren dient hieraan vooraf te gaan.

Het is aan de Rhedense politieke partijen om moed te tonen en reeds voor de verkiezingen een heldere, consequente visie over het plan Nimmer Dor te ontwikkelen.

Deze brief is ook verschenen in de Regiobode van 17 februari 2010

Xin nian yu Kuai!

Afgelopen zondag begon het Chinese jaar 4707, het Jaar van de Tijger. Dat werd door Chinezen over de hele wereld uitbundig gevierd. Helaas zijn de echte tijgers bijna uitgestorven. Aan het begin van de vorige eeuw waren dat er 100.000. Volgens het Wereld Natuur Fonds leven er nu nog krap 3200 tijgers in het wild. Hun natuurlijke leefomgeving is bijna verdwenen en ze zijn een gewilde prooi voor stropers. Ze worden in Azië gebruikt als grondstof voor medicijnen en tijgerbotten worden soms zelfs verwerkt in wijn. Over decadentie gesproken.

Ik ben zelf in het Jaar van de Tijger geboren. Mooie aanleiding om er aandacht aan te besteden. Gelukkig ben ik geen bedreigde diersoort maar er is wel een bruggetje naar mijn leefomgeving. Ook die staat onder druk. Als de plannen voor het goederenvervoer over de IJssellijn werkelijkheid worden dan kunnen we onze borst natmaken.

Het merkwaardige is dat er binnen de lokale en regionale politiek krachten zijn die dit lijken te accepteren. Zij zeggen het mooi hoor: “Alleen als de leefbaarheid wordt gewaarborgd.” Wat zij onder leefbaarheid verstaan en hoe zij die willen waarborgen wordt er niet bij verteld. Dat kunnen zij ook niet. Maar als de rijksoverheid ons straks wat extra geld toestopt dan geeft hen dat later de mogelijkheid om te kunnen zeggen dat de leefbaarheid geborgd is.
Een definitie van leefbaarheid is niet gemakkelijk. Ik kan wel zeggen wat de leefbaarheid aantast. Overwegen die lang gesloten blijven, betonnen tunnelbakken in de dorpen, lelijke geluidschermen langs het spoor, dreunende kolossen van meer dan 700 meter lang, gevaarlijke stoffen pal langs onze huizen, uitstoot van fijnstof, langere aanrijtijden van hulpdiensten en slechte bereikbaarheid van winkels en instanties zullen het onvermijdelijk gevolg van die treinen zijn. In het slechtste geval hebben we het over 108 treinen per etmaal. Een Chinese muur van goederentreinen dwars door onze dorpen. Het gaat trouwens niet alleen om de leefomgeving van de mens. Er worden, juist langs de Veluwezoom, miljoenen uitgegeven aan de Ecologische Hoofdstructuur. Als daar iedere vierentwintig uur een 75 kilometer lange sliert zware goederentreinen dwars doorheen davert dan worden de herten, de zwijnen, de dassen en de konijnen daar niet vrolijker van. Dan is die investering voor een groot deel weggegooid geld. Ik kan dus helemaal niks met dat gelul over “borging van de leefbaarheid”. Voor mij is dat een politiek rookgordijn.

U moet natuurlijk helemaal zelf uitmaken op welke partij u op 3 maart stemt. Kies vooral zoals u goeddunkt. Ik maak u alleen duidelijk hoe ik erover denk. En ik zal zeker niet stemmen op een partij die het heeft over “borging van de leefbaarheid” zonder dat ze dat vergezeld laat gaan van een zeer duidelijk NEE tegen gebruik van de IJssellijn als Noordtak voor de Betuweroute.

Ik hoop dat de echte tijgers het gaan redden. Ik hoop ook dat wij, Rhedenaren, dit jaar onze leefomgeving met succes kunnen beschermen en ik wens alle Tijgers, Konijnen, Draken, Slangen, Paarden, Geiten, Apen, Hanen, Honden, Varkens, Ratten en Ossen die deze column lezen een voorspoedig 4707.

Xin nian yu Kuai! Gelukkig Nieuwjaar!

ChristenUnie over de IJssellijn

Ik heb een aantal vragen over de dreigende komst van de goederentreinen op de IJssellijn voorgelegd aan de lokale politiek. Vandaag de antwoorden van de ChristenUnie. Kort en bondig.

Accepteert u een toename van het railgoederenvervoer op de IJssellijn? (eventuele voorwaarden, aantallen)

We accepteren een toename tot 21 treinen per etmaal, het aantal waar we zonder PHS*) van uitgingen.

Hoe staat uw partij tegenover een nieuwe Noordtak? (en evt. Zuidtak)

De ChristenUnie Rheden is voor passende maatregelen om eventueel extra treinen die over de IJssellijn zouden moeten gaan op te vangen. Over bestaand spoor gaat niet, dus moet er iets als een Noordtak komen. Het zou te gemakkelijk zijn om de problemen alleen af te wentelen. Daarom moet er grondige studie naar uitgevoerd worden.

Zijn er nog andere alternatieven voor het te verwachten groeiende (spoor) goederenvervoer? (en/of het voorkomen van toename van railgoederenvervoer over de IJssellijn?)

De ChristenUnie is altijd voor meer vervoer over water geweest.

Hoe ziet u de relatie tussen reizigers- en railgoederenvervoer op de IJssellijn?

Voor een soepel vervoer is scheiding van goederen en personenvervoer gewenst.

Hoe gaat u om met de veiligheid?(denk aan vervoer gevaarlijke stoffen maar ook aan bijv. veiligheid materieel, bekwaamheidseisen personeel, ontbreken van centraal en onafhankelijk coördinerend toezicht op de veiligheid van spoorgoederenvervoer)

Veiligheid is één van de knelpunten, waaraan hard gewerkt moet worden. Ook één van de redenen waarom 60 tot 90 goederentreinen over de IJssellijn veel te veel zijn.

Hoe staat u tegenover een wet waarin maximumnormen voor trillingshinder wordt vastgelegd?

Het ontbreken van die wetgeving is een gemis. We hebben dat al eens bij de Tweede-kamerfractie aangekaart.

Welke korte-termijn maatregelen ziet uw partij om het leefklimaat langs de IJssellijn te borgen?

Lage geluidsschermen.

Welke actie onderneemt u? Welke plannen heeft uw partij mbt dit onderwerp? lokaal, provincie, landelijk) (denk aan bijv. nulmetingen geluid/trillingshinder, onderzoek naar (on)geschiktheid IJssellijn tbv goederentransport over de IJsseliijn (ook technisch))

Aandringen op wetgeving tegen trilling. Zorg in algemeen overbrengen aan TK-fractie. Raadsbreed: verzet tegen de toename van het goederenvervoer over de IJssellijn en onderzoek naar alternatief.

Is er nog iets wat u over dit onderwerp kwijt wilt ?

Bedankt voor de deskundige ondersteuning.