Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 18 februari 2010

Waarover praatten zij?

Eergisteren was er (plots?) een besloten raadsvergadering. Waarover praatten zij? Was het over Biotex?

Rudi Klein Herenbrink, kandidaat-raadslid voor het CDA, dacht op Twitter dat het ging over de notulen van de (ook al besloten) raadsvergadering waarin het advies van de herbenoeming van burgemeester Van Wingerden aan de orde kwam. Hoe kan Rudi dat weten? Hij zit niet in de raad. Hebben zijn CDA-partijgenoten soms uit de school geklapt tegenover Rudi?

Wim Pieper oppert dat het gaat over zijn bezwaarschrift tegen de procedure van de herbenoeming. Ook Wim zit niet in de raad. Hebben zijn partijgenoten van Gemeentebelangen hun mond tegenover Wim voorbijgepraat?

Een mysterie is het in ieder geval. Ik denk dat het inderdaad over de herbenoeming ging. Volgens mij is het advies van de raad over die herbenoeming NIET unaniem. Ik schat een aantal dissidenten in de raad die een tweede termijn voor Van Wingerden niet zien zitten. Maar wie zijn dat? Zitten die in de hoek van de PvdA? Van Gemeentebelangen? De SP?

Volgens mij is er wel een raadsmeerderheid die VOOR herbenoeming is maar ook een aanzienlijke minderheid die TEGEN een tweede termijn voor Van Wingerden is. Een verdeeld advies?

Zit het advies niet strak in ’t pak? ‘ns Kijken hoe de Commisssaris van de Koningin daarmee omgaat. Of heeft de CdK al geantwoord? Werd juist dat besproken? Moeten er dingetjes worden overgedaan

CDA over de IJssellijn

Ik heb een aantal vragen over de dreigende komst van de goederentreinen op de IJssellijn voorgelegd aan de lokale politiek. Vandaag de antwoorden van het CDA.

Accepteert u een toename van het railgoederenvervoer op de IJssellijn? (eventuele voorwaarden, aantallen)

Alleen als de leefbaarheid en de veiligheid van de bewoners van onze gemeente gewaarborgd blijft.


Hoe staat uw partij tegenover een nieuwe Noordtak? (en evt. Zuidtak)

Andere Noord - en/of Oostverbindingen kunnen prima alternatieven zijn om het goederenvervoer naar Duitsland te faciliteren.

Zijn er nog andere alternatieven voor het te verwachten groeiende (spoor) goederenvervoer? (en/of het voorkomen van toename van railgoederenvervoer over de IJssellijn?)

- Containervervoer per water of ondergronds.
- Indringende gesprekken met Duitse overheden

Hoe ziet u de relatie tussen reizigers- en railgoederenvervoer op de IJssellijn?

De IJssellijn heeft voor ons als primair doel het vervoeren van reizigers en lokaal goederenvervoer.

Hoe gaat u om met de veiligheid?(denk aan vervoer gevaarlijke stoffen maar ook aan bijv. veiligheid materieel, bekwaamheidseisen personeel, ontbreken van centraal en onafhankelijk coördinerend toezicht op de veiligheid van spoorgoederenvervoer)

Het CDA benadert veiligheid vanuit een beoordeling van de mogelijke risico’s. Natuurlijk is het onhaalbaar om alle risico’s volledig uit te bannen.
Dat verwacht ook niemand. Wel kunnen we de risico's zo goed mogelijk in kaart brengen en maatregelen nemen als dat nodig is. Te denken valt aan:
- zo weinig mogelijk gelijkvloerse kruisingen zodat ongelukken met andere weggebruikers wordt uitgesloten;
- systemen die de maximumsnelheid van de trein controleren;
- warmtemeters langs het spoor (de ‘hotboxes’). Deze signaleren automatisch of remmen en/of wielen vastlopen;
- geleideconstructies op viaducten en in tunnels. Deze voorkomen dat een toch ontspoorde trein omvalt;
- brede sloten langs de spoorbaan, flauwe bochten in het tracé en een nauwe samenwerking met gemeenten, brandweer, politie en ambulancediensten

Hoe staat u tegenover een wet waarin maximumnormen voor trillingshinder wordt vastgelegd?

Er moet inderdaad gekeken worden naar een juridisch instrumentarium als normstelling, maar uiteindelijk zal op nationaal niveau deze vraag beantwoord moeten worden.

Welke korte-termijn maatregelen ziet uw partij om het leefklimaat langs de IJssellijn te borgen?

Instellen/handhaven maximum snelheden van de trein, instellen/handhaven tijdsinterval van goederenvervoer tussen 07.00 en 20.00, terugdringen van gelijkvloerse kruisingen, verbeteren van geleidingen en betonelementen aanbrengen om trillingen op te vangen (bijv. spoorbocht Velp)

Welke actie onderneemt u? Welke plannen heeft uw partij mbt dit onderwerp? lokaal, provincie, landelijk) (denk aan bijv. nulmetingen geluid/trillingshinder, onderzoek naar (on)geschiktheid IJssellijn tbv goederentransport over de IJsseliijn (ook technisch))

- Afgelopen jaren college regelmatig bevraagd over resultaten gesprekken met Prorail
- N.a.v. GBO info jan. 09, spoorinfo bij gem. Rheden opgevraagd en problematiek aan CDA Staten voorgelegd
- Werkbezoeken organiseren in de dorpen met bewoners, belangengroepen, Statenleden, Tweede Kamerleden en fractieleden zoals op 12 december 2009 met Albert Schol(Statenlid Gelderland CDA) in Velp en op 6 februari 2010 met Ger Koopmans (Tweede Kamerlid CDA) in Dieren
- Aankaarten spoorbochtsituatie Velp door raadslid Bert de Boer aan minister Eurlings op 25 januari 2010
- Initiatief CDA (Albert Schol) motie "IJssellijn" in de Provinciale Staten mede n.a.v. werkbezoek Velp, 16 dec. '09 met alg. stemmen aangenomen
- Initiatief CDA (Bert de Boer) in de Stadsregioraad regelmatig aangekaart en acties ondernomen.
- Initiatief CDA fractie Rheden motie "IJssellijn", aangehouden in afwachting gesprekken college in Zwolle en Den Haag.

Is er nog iets wat u over dit onderwerp kwijt wilt ?

Klimaat, milieu en duurzaamheid zijn belangrijke aspecten die hier verantwoord bij betrokken moeten worden.