Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 7 december 2010

Afvalplan

Het raadsvoorstel voor het Afvalplan 2010 van de gemeente Rheden. Mijn column van woensdag 8 december 2010 verwijst naar dit plan.

Onderwerp: Reductie huishoudelijk restafval.

INHOUD VOORSTEL
In te stemmen met:
• Invoering van een papiercontainer
• Verminderen containervolume / vervanging van de grijze en groene containers
• Wijziging van de grondslag van de afvalstoffenheffing
• Het chippen van de containers
• Invoering van 5 brengpunten voor plastic
• Afzien van proef met mobiel afvalbrengstation in Dieren

1 Wat is de aanleiding?
Door het bureau Afvalis is in 2009 het afvalbeheer binnen de gemeente geëvalueerd.
Het rapport van Afvalis is voor het College input geweest voor het “Uitvoeringsprogramma Huishoudelijk Afval 2010-2013”: voor de periode 2010-2013 wordt ingezet op een verbetering van het inzamelresultaat van huishoudelijk restafval met 25 kg/inwoner.
Deze doelstelling is haalbaar door beter scheidingsgedrag van de burgers, met name door verbeterde gescheiden inzameling van papier en plastic.
Omdat maatregelen/verbeteringen op de afzonderlijke deelstromen restafval, papier, en plastic elkaars resultaat beïnvloeden wordt gekozen voor een integrale aanpak. In dit voorstel wordt het totaal pakket van maatregelen beschreven dat noodzakelijk is voor het realiseren van de bovenstaande doelstelling voor het huishoudelijk restafval. Het voorgestelde totaal pakket is het resultaat van deductisch onderzoek van mogelijke maatregelen. Op termijn is dit de goedkoopste en meest efficiente oplossing.

2 Wat is het bestaand beleid c.q. kader?
Wet Milieubeheer
Afvalstoffenverordening
Startnotitie ‘Afvalbrengstation: hoe ver moeten we gaan?’
Uitvoeringsprogramma 2010-2013 Huishoudelijk afval

3 Wat willen wij bereiken?
• Verbetering van de afvalscheiding als onderdeel van een duurzame samenleving
• Efficiente bedrijfsvoering
• Goede service aan burger tegen zo laag mogelijke kosten
• Een nieuw systeem voor de afvalstoffenheffing gebaseerd op het principe ‘De
vervuiler betaalt’.

4 Wat gaan wij ervoor doen?
In dit Raadsvoorstel is een samenvatting van de plannen opgenomen. Voor de
onderbouwing van de plannen wordt verwezen naar de bijlage van het Raadsvoorstel.

Invoering van een papiercontainer
Gezien de goede uitkomsten van een gehouden proef wordt gemeentebreed een minicontainer als inzamelmiddel voor het oud papier ingevoerd. Hierdoor wordt een verbetering van de inzameling van oud papier gerealiseerd. (De landelijke ervaring is dat hiermee meer oud papier (varierend tussen de 10 en 40%) wordt ingezameld.) Een verbetering van de oud papierinzameling betekent een vermindering van de hoeveelheid restafval: er wordt minder oud papier in de grijze container gegooid.

Verminderen containervolume / vervanging van de grijze en groene containers
De huidige containers zijn 20 jaar oud. Vanwege logistieke efficientie worden de grijze en de groene containers vervangen samen met het uitzetten van de papiercontainer. Hierbij worden de basisvolumes van de grijze containers verkleind.

Standaard zullen de volgende volumes bij laagbouw worden gedistribueerd:

Klik op de afbeelding om te vergroten.

De standaard grootte van de minicontainer voor het restafval is voldoende bij een gemiddeld afvalaanbod.

Inwoners krijgen de mogelijkheid om (voor restafval) van deze standaard af te wijken en een container te nemen die past bij het individuele afvalaanbod. De toegestane ‘afwijking’ voor huishoudens tot 5 personen is één maat groter of kleiner, grotere huishoudens kunnen extra containers nemen.
Mensen met een medische indicatie kunnen in aanmerking komen voor vrijstelling (zie bijlage).

De wisseling van de containers wordt aangegrepen om de kleuren van de containers te veranderen. In de toekomst zullen alle containers een grijze body hebben met een deksel in de bij de afvalstroom gebruikelijke kleur, te weten:
• Grijs deksel = restafval
• Rood deksel = KWD
• Groen deksel = gft
• Blauw deksel = papier
Hierdoor ontstaat een uniformering van de containers en wordt het voorraadbeheer van reservecontainers eenvoudiger.

Wijziging van de grondslag van de afvalstoffenheffing
Momenteel wordt de afvalstoffenheffing bepaald op basis van de gezinsgrootte. De hoogte van de bedragen staat in de onderstaande tabel vermeld.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Bij het nieuwe systeem wordt de afvalstoffenheffing gekoppeld aan het bij een adres aanwezige volume van de restafvalcontainer.
Het afwijken van de standaard maat (zie punt ‘verminderen containervolume / vervanging van de grijze en groene containers’) heeft consequenties voor de hoogte van de afvalstoffenheffing. Hiermee wordt invulling gegeven aan het principe: “De vervuiler betaalt” maar wordt tegelijk een flexibel systeem geintroduceerd waarbij ruimte wordt geboden aan individuele behoefte.
De nieuwe afvalstoffenheffing zal (net als de huidige afvalstoffenheffing) uit 2 delen bestaan:
· Een vast bedrag van € 23,04 ter dekking van de kosten voor algemene voorzieningen;
· Een variabel bedrag dat gebaseerd is op het aanwezige volume van de restafvalcontainer.

In de tabel is de hoogte van het variabele bedrag bij de diverse situaties
opgenomen, gebaseerd op de situatie 2010.

De wijziging in tarieven bij de genoemde standaardmaten (ten opzichte van de huidige tarieven) liggen voor huishoudens tot 5 personen binnen een marge van 4% (meer of minder betalen). De 5- of meer dan 5-persoons huishoudens worden geconfronteerd met het feit dat zij meer afval produceren dan kleinere huishoudens.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

In de bijlage van dit voorstel is opgenomen welke uitgifteregels er zullen gelden voor de containerverstrekking en hoe de afvalstoffenheffing is opgebouwd.

Het chippen van de containers
Voor een goed containermanagement is het gewenst om de containers van een chip te voorzien. Hiermee wordt onder andere dubbele aanbiedingen voorkomen.
Voor het nieuwe systeem van afvalstoffenheffing is het chippen van de minicontainers noodzakelijk voor een goed registratiesysteem.
Het ‘chippen’ van nieuwe containers is goedkoper dan het aanbrengen van een chip in de bestaande container.

Invoering van 5 brengpunten voor plastic
Door de introductie van kleinere minicontainers heeft men minder ruimte in de grijze container om het plastic weg te gooien en zullen de mensen genoodzaakt zijn om het plastic apart te houden.
Om de service aan de burgers uit te breiden zullen brengpunten voor plastic wordengerealiseerd: twee in Velp,één in Rheden en twee in Dieren.
De brengpunten worden zoveel mogelijk gesitueerd bij winkelcentra, waar mogelijk naast de bestaande glas- en textielbakken.

Afzien van proef met mobiel afvalbrengstation in Dieren
In het Uitvoeringsplan 2010-2013 Huishoudelijk afval is opgenomen dat er een proef zal worden gehouden met het mobiel afvalbrengstation.
De kosten voor het houden van een proef met een mobiel afvalbrengstation bedragen circa € 60.000,--.
In de hedendaagse praktijk blijkt dat de inwoners van het oostelijke deel van de gemeente Rheden veel gebruik maken van de mogelijkheid om het grof vuil gratis te laten ophalen. Omdat de inwoners van Dieren, Spankeren en Laag Soeren goed gebruik maken van de huidige mogelijkheden wordt voorgesteld om, gezien de kosten, af te zien van de invoering van het mobiel afvalbrengstation.

5 Wat gaat het kosten?
De investeringskosten voor de minicontainers (inclusief chip) bedragen € 1.365.000.
Het investeringsbedrag wordt afgeschreven over een periode van 15 jaar en verdeeld over 17.600 huishoudens die afvalstoffenheffing betalen
De investeringskosten voor de brengpunten voor het plastic bedragen € 125.000. Het investeringsbedrag wordt afgeschreven over een periode van 10 jaar.
De jaarlijkse exploitatiekosten bedragen voor de leging € 15.000,-- en voor het
onderhoud € 5.000.
Tegenover de bovenstaande kosten staan de volgende inkomsten/vermeden uitgaven:
• een besparing op de verbrandingskosten van het restafval, circa € 70.000 op
jaarbasis.
• meer inkomsten door betere inzamelresultaten van het oud papier, circa € 20.000 per jaar bij 10% verbetering. Deze inkomsten worden gebruikt voor de inzamelvergoeding aan de verenigingen en de extra kosten voor de inzameling.
• extra inkomsten uit de plasticinzameling als de inzamelresultaten boven de 10 kg/inw komen.
De totaalbedragen van de investeringen worden via een afschrijvingstermijn
omgerekend naar jaarbedragen die ten laste komen van de afvalstoffenheffing. Alle kosten en baten zullen via de afvalstoffenheffing worden verrekend.
Het totaal van de investeringen leidt, gebaseerd op bovenstaande getallen, tot een stijging van de afvalstoffenheffing met € 3,10 per huishouden. Bij hogere
scheidingsresultaten zal dit bedrag afnemen.

6 Wat zijn de risico’s?
Het niet vervangen van de minicontainers leidt tot hogere kosten doordat er (steeds meer) minicontainers kapot gaan die op ad hoc basis vervangen moeten worden.
In uitzonderlijke gevallen zullen mensen een kleinere container nemen en het afval’overschot’ gooien in een wijkcontainer.
De hoogte van de vergoeding voor de plastic inzameling wordt eind 2011 opnieuw vastgesteld. Wanneer deze vergoeding lager wordt zullen de opbrengsten van de plasticinzameling (per ton) verminderen.
Een aandachtspunt voor de nieuwe wijze van afvalstoffenheffing is dat de containers op adresniveau worden geregistreerd maar de afvalstoffenheffing op naam moet worden gesteld. Dit vereist een goed gebruik c.q. goede koppeling van het BAG en het GBA.
Momenteel is dit nog niet mogelijk maar naar verwachting is dit in 2011 wel mogelijk.

7 Wat is het draagvlak voor dit voorstel?
De inzamelende verenigingen zijn erg enthousiast over het gebruik van de minicontainer als inzamelmiddel voor het oud papier.

8 Hoe en met wie wordt er gecommuniceerd?
Voorafgaande aan het uitzetten van de nieuwe containers wordt er een mailing aan de inwoners gestuurd waarin zij hun keuze voor de containergrootte kunnen aangeven.
Daarnaast zal er via de media aandacht aan de wijzigingen worden besteed.
Twee papier inzamelende verenigingen zamelen nog niet in met een kraakperswagen. Met deze verenigingen is al gecommuniceerd dat zij bij invoering van de papiercontainer gebruik van een kraakperswagen moeten gaan maken. De verenigingen hebben hier geen bezwaren tegen.

9 Wordt er een evaluatie uitgevoerd?
De hoogte van de afvalstoffenheffing wordt jaarlijks bepaald op basis van de geldende situatie. Hierin wordt het functioneren van het systeem meegenomen.

De Steeg,
Burgemeester en wethouders van Rheden,

P.M. van Wingerden-Boers,
burgemeester.

A.M.H. Roolvink,
secretaris.

Bijlage afvalplan 2010

Bijlage bij het raadsvoorstel "Reductie Huishoudelijk afval" van november 2010.

Klik op een afbeelding om te vergroten.











Voortschrijdend inzicht

Door: Adriaan Dolk

Spuugzat en de media in de vrieskist. Dit is even een tussenstand in de PVV soap, die ons bijna dagelijks van een nieuwe aflevering voorzag. Eerst hoog van de toren blazen over veiligheid op straat en strenger straffen en vervolgens voor het oog van de natie excuses aanbieden voor het gesjoemel in eigen gelederen.

De schuldigen in de PVV fractie hebben op hun beurt, ook voor de camera’s, uitvoerig hun verontschuldigen aangeboden. Eén exemplaar, bestond het zelfs om een jaar na zijn slachtoffers te hebben geïntimideerd bij hen aan te bellen om ook hen zijn excuses aan te bieden. Sodemieter op man met je excuses, zou de enige juiste reactie zijn geweest, maar de goede mensen zeiden dat ze het een sportief gebaar vonden.

In een landelijk dagblad was kort geleden een artikel te vinden van de voormalige correspondent in Zuid Oost Europa over de volksvertegenwoordigers in die landen. Hij noemt als voorbeeld Italië en Roemenië en Griekenland. Het is daar niet opzienbarend als dubieuze figuren zitting hebben in het parlement. Uit de staatskas gestolen, liegen over hun verleden, verkeersdelicten, een hengst uitgedeeld na een borrel op, financiële delicten – roept u maar, altijd prijs.

Ook daar gaan dan wel stemmen op om de betreffende man (of vrouw?) uit het parlement te verwijderen, maar dat gebeurt dan niet omdat de coalitie de stem hard nodig heeft om de meerderheid te kunnen behouden. Niets nieuws onder de zon dus in ons eigen landje. Je krijgt er bijna een tevreden gevoel bij; “Gelukkig dat het daar ook gebeurt”.

Maar die straffen van meneer Wilders zijn me een raadsel. Hoezo straffen? Het is me al eerder verteld dat de middelmaat van de penoze niet zo vlug van begrip is, maar met alle respect jongens, denk even na en grijp je kans.

Ook al verdubbelt het aantal PVV zetels na nieuwe verkiezingen, het is een illusie te denken dat je nog in de kamer terugkomt. Vergeet dat maar, meneer Wilders is wel goed maar niet gek. Dus is het jullie laatste kans om er zoveel mogelijk uit te slepen nu je er nog zit.

Meneer Wilders heeft jullie broodnodig; zonder jullie is het uit met zijn gedogen en slaat hij een modderfiguur. Hij gedoogt niet, jullie gedogen hem. Maak hem dat duidelijk. Wie van jullie is in hemelsnaam geïnteresseerd in spreekrecht? Het zal je toch worst zijn.

Begin nu eens met wat intimidatie binnen de fractie. Ga jijen en jouwen tegen meneer Wilders en laat een paar flinke boeren als hij het woord voert. Dat zet de toon en maakt de verdere gesprekken wat makkelijker. Werp dan eens een balletje op om uit de fractie te stappen. En zo niet? Wat schuift het? Je zult zien dat opent aantrekkelijke perspectieven. Die financiering uit Amerika kan best worden gebruikt om de deurwaarders buiten de deur te houden of wat andere akkefietjes toe te dekken. Het is toch ook zijn belang dat jullie niet meer in de krant komen?

Kom op jongens, flink zijn en niet zo timide. Laat je niet in een hoek drukken door zo’n parlementariër uit de Haagse kaasstolp.

Adriaan Dolk, Dieren