Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 17 december 2010

Joop Zijlstra: Brief aan PS

Door: Joop Zijlstra

Brief aan de commissie MEZ van Provinciale staten van Gelderland, dd 17 dec. 2010.

Geachte dames en heren,

Medio 2008 kwam de schets van het ‘Traverse Dieren’ tot stand. De provincie trad daarmee op na het echec van plan ‘Hart van Dieren’ vanuit de eigen verantwoordelijkheid voor het provinciale wegennet.
In twee inspreekbeurten 17/3 en 8/12 van dit jaar n.a.v. ‘Traverse Dieren’’vroegen wij u het op te nemen voor de inwoners van Dieren.
Wat zou u dan kunnen doen? Verzoeke het volgende te overwegen en dienovereenkomstig te adviseren aan het College van GS.

1. U kiest voor één van de twee varianten 3 van het plan ‘Traverse Dieren’, dat op aangeven van ‘Atelier Verdaas’ tot stand kwam en dat in overleg met de Tafel van Tien in Dieren werd bevestigd.
Daarmee behoedt u Dieren Noord voor de druk van doorgaand verkeer die zou ontstaan door tunnels onder het spoor in het stationsgebied.
U kiest voor een variant drie, met dien verstande dat u de ´voorwaarde’ gesteld door het ministerie van v/h LNV aangaande bundeling van spoor en N348 en afsluiting van de Doesburgsedijk naast zich neerlegt.
Bundeling en afsluiting zijn immers op oneigenlijke gronden in het verkeersplan ‘Traverse Dieren’ terecht gekomen. (De achtergronden ervan bij v/h LNV zijn nog bij Het Comité in onderzoek.)
Het voorbijgaan aan die voorwaarde biedt een aanmerkelijke besparing van kosten en behoudt het plaatselijke natuurlijke aanzien. Daardoor is vooral een betere geleiding mogelijk van het doorgaande verkeer naar en door het plangebied dan bij bundeling van weg en spoor. Het plan wordt ook beter door het voorzien in een rotonde ter hoogte van de Doesburgsedijk en in een tweetal passages op maaiveldhoogte naar Harderwijkerweg en Wilhelminaweg. Doorgaand verkeer wordt onder de rotonde en onder genoemde passages door geleid. Afzien van bundeling voorkomt hoge kosten aan amovering van het benzinestation ter hoogte van ‘Het Rhedens’ te Dieren.

2. In afwijking van plan ‘Hart van Dieren’ stopt het plangebied van ‘Traverse Dieren’ niet bij de kruising van de Burg. De Bruinstraat en de Burg. Willemsestraat. De provincie nam nabij die kruising een tunnel onder het spoor op in het plangebied. Die tunnel is een zeer goede (en noodzakelijke) aanvulling in ‘Traverse Dieren’, maar de tunnel is ook het begin van de te verbeteren provinciale weg Dieren - Apeldoorn.
Aanleg van de tunnel is een kostbare aangelegenheid. Het gevaar is niet denkbeeldig dat de kosten ervan nadelig zullen uitwerken op het budget van het centrale deel van ‘Traverse Dieren’. Tegen deze achtergrond is het aan te bevelen om scherp te letten op de invulling van het centrale deel van het plan omwille van de bevolking van Dieren.

Ad 1. en 2. In korte samenvatting.
Kiest u voor één van de varianten drie, en hebt u in het bijzonder ook aandacht voor vormgeving van het stationsgebied.
In onze inspraak op 17 maart vroegen we u extra geld te leggen bij het plan. Dat extra geld is bestemd voor eventuele tekorten die kunnen ontstaan door de aanleg van de tunnel onder het spoor bij het kanaal.

3. Het spreekt vanzelf dat het bovengestelde dient aan te sluiten op een goede regeling van het verkeer in het centrum van Dieren.
Het plan geeft daarvoor een goede aanzet. Met het bovenstaande onder 1. en 2. wordt voldaan aan de uitgangspunten van plan ´Traverse Dieren´. De uitwerking daarvan is aan uw (goede) verkeerskundigen.

Wij hopen en verwachten dat u het bovenstaande overweegt en dienovereenkomstig adviseert aan het College van GS.

Met een vriendelijke groet,
Namens Het Comité,
Drs J.A. Zijlstra, secretaris

NB.
Op 16 december heeft alsnog overleg plaatsgevonden tussen ons en de leiding van het project ‘Traverse Dieren’
Van dit overleg hebben wij de indruk overgehouden dat de diverse belangen bij de planontwikkeling door de projectleiding goed tegen elkaar worden afgewogen . Z.