Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 12 januari 2011

Winterpolitiek

Hebt u de afgelopen weken ook zo genoten van sneeuw, ijs en gladheid? In november bezwoeren allerlei overheden ons dat ze genoeg zout in voorraad hadden voor een strenge winter. Enkele weken na de eerste sneeuw bleek hoe genoeg dat “genoeg” was. Het zout was op. Juist lokale overheden lieten het compleet afweten. Eind december werd alleen nog mondjesmaat gestrooid op de belangrijkste doorgaande wegen. In de woonwijken was chaos troef.

Ouderen waagden zich niet buiten de deur. Mensen die de staat op moesten speelden Russisch roulette. In mijn omgeving telde ik een stuk of drie slachtoffers die min of meer ernstige kwetsuren hadden opgelopen bij valpartijen. Kortom, op straat was het ronduit gevaarlijk.

In Velp en Rozendaal was de situatie nog heilig vergeleken met Arnhem. De vrijdagmiddag voor Kerst moest ik per auto naar de Thuiszorgwinkel in de Beekstraat in Arnhem. Het kostte me drie kwartier over om via Presikhaaf naar de Berenkuil te komen. De route leek geknipt voor een schaatsmarathon. Andere belangrijke verkeersaders als de Arnhemse singels en de Apeldoornseweg waren op sommige plekken eveneens levensgevaarlijk. De hoger gelegen stadswijken waren helemaal onbegaanbaar. Daar kon eind december zelfs geen vuil worden opgehaald.

In Rheden was de situatie wel iets beter maar ook bij ons kon de gemeente het niet aan. Vooral in de straten in de woonwijken was de doffe ellende. De dooi en de regen van vorige week kwamen als geroepen. Zij bevrijdden ons eindelijk, na weken overlast, van de dikke spiegelgladde ijskoek.

Wethouders hebben geen invloed op het weer. En niemand is gelukkig met deze situatie maar de vorige winter had toch een waarschuwing moeten zijn. De gemeente heeft alles uit de kast gehaald om de overlast te beperken maar zij had zich veel beter kunnen en moeten voorbereiden.

De winter bezorgt de lokale schatkist trouwens een forse financiële strop. De kosten voor overuren van personeel en de inhuur van strooiwagens en sneeuwschuivers tikken flink aan. Om nog maar te zwijgen van de wegen zelf. Die lijken soms meer op een gatenkaas dan op een weg. De schade moet in de tienduizenden euro’s lopen.

De maatschappelijke gevolgen van het winterweer en de rol van de gemeente daarin zijn politieke onderwerpen van de eerste orde. Maar vanonder de Steegse kaasstolp drong alleen zacht geronk van snurkende politici tot me door. Ik was dan ook van plan om de Rhedense raadleden eens flink de oren te wassen. Op het laatste moment werd dat voorkomen door VVD-raadslid Werner Vermeire. Hij was wel alert en vraagt aandacht voor de problemen. Werner stijgt met stip. Zijn suffende collega’s mekkeren liever over hun verheven visie op de Grien Vellie, de Ecologische Hoofdstructuur of afvalscheiding dan dat ze zich druk maken over zoiets banaals als gladheidbestrijding en veiligheid op straat.

Nu ik het er toch over heb. Dit gemeentebestuur wil 1,4 miljoen euro uitgeven. Daarvoor worden ons kleinere kliko’s in de maag gesplitst waarvoor we ook nog eens extra moeten betalen. De winter laat zien dat we dat geld beter kunnen besteden.

7 opmerkingen:

  1. Als PvdA-lid en daarom in de Rhedense oppositie, voel ik me niet onmiddellijk geroepen om het huidige gemeentelijk beleid in bescherming te nemen, maar nu wil ik mijn - volgens Theo -"ronkende"en "snurkende"collega's wel in bescherming nemen. Over strooizout heeft de gemeente Rheden dit jaar helemaal niets meer te vertellen. Gemeentes die contracten hebben gesloten krijgen domweg niet geleverd wat afgesproken(tenzij in de overeenkomst een dwangsom was vastgelegd). Rijkswaterstaat eerst, dan de provincie, dan de gemeentes. Vaak wordt maar 10% geleverd van wat er afgesproken was en daar hebben we het mee te doen. Dat is niet alleen in Rheden zo; dat gaat in heel Nederland zo. Rijkswaterstaat vordert de voorraden strooizout, en de kruimels mogen verdeeld worden. Zo simpel is dat.
    De door Theo bewierookte Vermeire had dat ook kunnen weten als hij even wat had uitgezocht. Verder heeft Vermeire-met-stip ook nog geïnformeerd naar het inzetten van uitkeringstrekkers bij het strooien. Dat heeft me wel erg gestoord. Het is respectloos t.o.v. mensen met een uitkering. Natuurlijk, er is een harde kern van 5% van de uitkeringsgerechtigden die met de rug naar de samenleving gaat staan en te beroerd is wat aan te pakken. Deze groep is constant. Al decennialang. Die willen niets, doen niets en het is ook zinloos daar veel geld en energie in te stoppen. Dat lukte in de jaren '30 al niet en dat gaat nog steeds niet lukken. De overige 95% zijn mensen met een serieus probleem: ziek, oud, psychische problemen, arbeidsongeschikt. Ze zijn binnen hun mogelijkheden vaak actief als mantelzorger, vrijwilliger, bij clubs en verenigingen en om die reden zo waardevol voor deze gemeenschap. En om deze groep af te schilderen als een groep die door de gemeente nu maar eens van de bank gehaald moet worden om dan eindelijk eens de handen uit de mouwen te steken, geeft mij een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Misschien is het voor sommigen heel leerzaam om eens een periode als "uitkeringstrekker" te moeten doorbrengen en te leren leven van een budget dat mening lokaal politicus aan wijn bij het eten uitgeeft.Over beter te besteden geld gesproken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het zo is als Heleen beweert dan heeft de gemeente Rheden dus geen goed contract gesloten. Dat had dus beter gekund en gemoeten. En wat is de houding van de gemeente tov Rijkswaterstaat? Laat de gemeente Rheden dit zomaar gebeuren? Zonder slag of stoot? Een houding van ik stond erbij en ik keek ernaar, van zij zijn groot en ik is klein!

    En wat Vermeire betreft. Ik ben het met Heleen eens dat dat inzetten van werklozen nergens op slaat. Maar dat was niet de pointe van mijn verhaal. Het gaat erom dat een raadslid zich afvraagt of dat allemaal niet beter had gekund. Daarover hoorde ik verder geen enkel raadslid. Ik heb in ieder geval geen raadslid iets horen zeggen over het feit dat de wintersituatie de gemeente boven het hoofd was gegroeid en ook geen vragen zien of horen stellen hoe de gemeente dit een volgende keer denkt te voorkomen. Die lagen te slapen onder de kerstboom of ze hebben natuurlijk andere interesses.

    Zo te zien heeft Heleen net als ik een betere bestemming voor dat kliko-geld. Met hoger maatschappelijk rendement. Ik ga in mijn verhaaltje voor fysieke veiligheid: minder botbreuken, minder gewonden en minder schade aan lijf en goed.

    Een andere goede bestemming zou inderdaad armoedebestrijding, en bestrijding van de werkloosheid zijn. In beide gevallen nuttiger dan gezever over 25 kilootjes per jaar minder restafval. En dat voor die prijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werner J.A. Vermeire14 januari 2011 om 16:23

    Ik heb rechtstreeks naar mevr, Denie gereageerd naar aanleiding van haar reaktie. Simpelweg omdat ik dat netter vind, ik speel niet graag via de band.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat Werner niet hier reageert. Fijn als een politicus ook aan het publiek uitlegt waar ie mee bezig is. Typisch, nu wordt het debat alleen binnenkamers (onder de raadsstolp) gevoerd. In zichzelf gekeerde politiek. Daar bindt je geen kiezers mee.

    Maar ja, moet ieder voor zich weten Werner ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Strooien. Kijk op www.groeppieperrook.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sluit me aan bij Theo Kooijmans. Waarom geen transparant debat? Het betreft toch zaken die voor de inwoners van Rheden relevant zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad heb ik een reactie van Vermeire in mijn mailbox gezien. Nog niet gelezen,(dat zal ik wel nog doen) maar ik ben het met de twee eerdere reacties eens dat we het debat publiekelijk mogen voeren.
    De VVD is met het stellen van vragen een publiek debat aangegaan. Daar richt ik mijn reactie ook op. Het gaat er niet om Werner Vermeire onheus te benaderen - ik heb hem nog nooit gesproken, maar ik denk dat hij een heel aardige, nette en aimabele man is - maar met zijn standpunt ben ik het niet eens. En daar gaat het hier over. Als meneer Vermeire van mening is dat ik niet okselfris ben, hoop ik van harte dat hij privé reageert, maar hier betreft het vragen die publiekelijk gesteld zijn en waar ik vind dat ook publiekelijk de degens gekruist moeten kunnen worden. We hebben een pareltje van democratie op deze site, waar we in meer dan 130 tekens met andere inwoners in gesprek kunnen gaan. Politiek is niet alleen de eerste verdieping van Hoofdstraat 3 in de Steeg.
    Ik werd geprikkeld door de suggestie dat raadsleden snurkend de belangen van deze samenleving aan hun laars zouden lappen. Ik denk dat dit niet zo is. Natuurlijk, we zijn allemaal amateurs. Dat moeten we ook zijn. Wij vertegenwoordigen een samenleving van "gewone" mensen en willen ook als "gewone" mensen ons licht over het Rhedense laten schijnen. Niks mis mee, lijkt me. Natuurlijk hadden we in een strooizoutcontract een boeteclausule kunnen laten opnemen (al zou ik niet eens op het idee komen), maar als dat niet het geval is, kan ik ermee leven dat de overheid de prioriteit bepaalt en snelwegen en provinciale wegen voorgaan; hoe vervelend dat dit lokaal ook af en toe uitpakt. Het tweede prikkelende punt in de VVD vragen was de vraag over de inzet van uitkeringstrekkers. Deze vraag ademde, bedoeld of onbedoeld, de sfeer van aan het werk zetten van mensen-met-een-uitkering-die-nu-maar-eens-de-handen-uit-de-mouwen-moeten-steken. En niet alleen ik heb dat zo gelezen. Tegen deze suggestie wilde ik me verzetten. Het doet onrecht aan het merendeel van mensen met een uitkering die er niet om gevraagd heeft en vaak door allerlei nare omstandigheden in deze weinig te benijden positie is gekomen. Als je ooit een uitkering hebt gehad (en dat heb ik) ervaar je hoe pijnlijk het is deze suggestie een uitvreter te zijn, steeds weer tegen te komen. Het doet ook onrecht omdat Rheden duizenden (echt waar) vrijwilligers heeft die heel veel en nuttig werk verzetten in deze samenleving. Vaak vanuit een uitkeringssituatie. In dat geval vind ik dat deze mensen ten onrechte in de hoek worden gezet. Daar wil ik het over hebben; daar gaat mijn reactie over . Dat Werner Vermeire en ik daar andere opvattingen over hebben, begrijp ik. Daarom is hij lid van de VVD; ik van de PvdA. Alle reden m.i. om publiekelijk te reageren.Deze site biedt een prachtig podium biedt aan IEDEREEN die daar gebruik van wil maken. Daarvoor hulde aan Theo Kooymans, zonder dat ik inhoudelijk bij hem op schoot zit. Ik hoop dat Werner Vermeire hier ook begrip voor kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen