Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 8 februari 2011

Beheer Stadsbosjes

Door: Adriaan Dolk

In november vorig jaar deed ik op dit weblog verslag van de mysterieuze activiteiten van de afdeling Rayonbeheer in het bosje Lorentzlaan in Dieren.

In hetzelfde bosje werden tijdens een grote onderhoudsbeurt in februari 2010 paarden ingezet om gevelde bomen weg te slepen en zodoende de onderbegroeiing te sparen. Een tractor zou teveel schade aanrichten. Waarvan acte.

Negen maanden later, ontdekte ik op de website van de gemeente Rheden de nota “Beheer Stadsbosjes” gedateerd november 2009. Die nota was toen dus al een jaar oud. Wat niet weet, wat niet deert moet de gemeente hebben gedacht. Dat rapport is een aanrader voor de liefhebber; met name hoofdstuk vier. Daarin wordt de communicatie met omwonenden tot belangrijk onderdeel van het bosbeheer uitgeroepen.

Vandaar die tegenzin om het rapport bekendheid te geven, begrijp ik. Mijn voorzichtige schatting is dat die nota de Rhedense gemeenschap tussen de vijf en tienduizend euro heeft gekost. Waarschijnlijk ligt dat rapport nu ergens in een ambtelijke la te verstoffen en kraait er geen haan meer na - hoopt Rayonbeheer.

Er worden acht stadsbosjes in genoemd waarvan het bosje Lorentzlaan er één is.
Om kort te gaan; vanuit een Visie komt de nota met paar tussenstapjes tot eventueel jaarlijks uit te voeren Maatregelen in het bosje Lorentzlaan. Het zijn er een negental; ik zal ze u besparen. Maar wat wil je nog meer, het rapport is een handboek soldaat voor elke rayonbeheerder. Echter, de maatregel “bos opruimen” en de maatregel “houtwallen aanleggen” komen niet in het handboek voor. Wél is er maatregel 8: Amerikaanse vogelkers bestrijden. Met twee man en een motorzaag zuiver je in twee dagen het bosje van alle vogelkers die het de laatste 20 jaar heeft gewaagd wortel te schieten.

Nu is het merkwaardige dat sinds half oktober 2010 juist die ontbrekende maatregelen “bos opruimen” en “houtwallen aanleggen” de zorgvuldige en langdurige aandacht kreeg van Rayonbeheer. Ik volgde het niet elke dag maar in november telde ik zes medewerkers van Rayonbeheer die eendrachtig takken aan het verzamelen waren en die legden ze eendrachtig op houtwallen, want dat was goed voor de egelstand. Het hele bosje is nu opgeruimd en er liggen her en der houtwallen waar niemand om gevraagd heeft. Twee jaar eerder was het bosje door de gemeente bestemd als speelbosje voor kinderen; het zogenaamde Cool Nature project. Als er nu kinderen een hut willen bouwen moeten ze eerst die houtwallen uit elkaar halen.

Begin december – toen was Rayonbeheer met gemiddeld zo’n vier man dus al zes weken bezig met dat opruimen en die houtwallen - werden de werkzaamheden onderbroken door vorst en sneeuw. Maar vorige week waren ze er weer om hun werk af te maken. Vijf medewerkers van Rayonbeheer met een tractor en een hakselmachine midden in het bosje. Opnieuw werden eendrachtig takken op houtwallen gelegd en andere takken werden eendrachtig verhakseld; woensdag 2 februari: hakseldag. De tractor met hakselmachine – u raadt het al – maakte gebruik van het indertijd gebuldozerde pad. Bij Rayonbeheer weten ze wat vooruit kijken is als ze de eigen mensen aan het werk willen houden.

Iedere organisatie is er op gericht zichzelf in stand te houden en ene Parkinson was in de vorige eeuw al van mening: “Arbeid dijt uit naarmate er meer tijd beschikbaar is voor zijn voltooiing.”
Op de bijgaande foto de tractor met hakselmachine die komende vanuit het centrum van het bosje via het nieuwe pad de Helfrichlaan op rijdt. Onderbegroeiing en berken vormden – da’s ook toevallig - geen belemmering. Met voorbedachte rade, zou je kunnen zeggen.

Adriaan Dolk, Dieren

8 opmerkingen:

  1. Geachte heer Dolk,

    Ik ben het totaal niet eens met u verhaal. Ik loop elke dag door dit bos met mijn hond in het verleden was dit bos altijd een vergeten stuk door de gemeente waardoor het een grote chaos was geworden. Naar dat het vorig jaar is uitgedund was het al redelijk opgeknapt maar toen was het nog een rotzooi op de grond en dat wordt nu opgeruimd. ik loop nu met veel plezier door dit bos het ziet er opgeruimd uit en de beestjes kunnen hier goed in verblijven en de kinderen kunnen er nu goed in spelen. Ook mede hondebezitters en wandelaars zijn erg te spreken over het onderhoud van het bos. Ik heb de mannen van de gemeente ook dikwijls gesproken en gezien maar ze zijn niet zolang bezig als u zegt wel zoveel weken maar gemiddeld 1 of 2 dagen per week. Tot slot wil ik de mannen van de gemeente bedanken voor het opknappen van het bos ga zo door.

    Met vriendelijk groet,
    Mevrouw P Bleeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedendag,

    Ik ben zeer content met de werkzaamheden die de gemeente heeft verricht in het bos gelegen aan de kolonieweg. Toen ik de situatie vorig jaar aanschouwde had ik wel een klein beetje angst. Ik dacht bij mezelf als hier brand uitbreekt dan kan het heel ver gaan. Nu alles is opgeruimd is die kans veel kleiner. Dus ik ben het niet helemaal eens met de heer Dolk.

    Groeten Dhr. Bastiaans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte mevrouw Bleeker,

    Het bosje Lorentzlaan ziet er keurig opgeruimd uit, dat ben ik helemaal met u eens.

    Maar de gemeente zelf is van mening dat het bosje er heel anders uit zou moeten zien. Dat staat tenminste in een rapport dat in opdracht van de gemeente Rheden is gemaakt en op de website van de gemeente te lezen is.

    In die nota Beheer Stadsbosjes staat onder meer dat het losse hout zoveel mogelijk op de bodem moet blijven liggen, want dat is goed voor de kleine fauna en bevordert het herstel van het bos na de grote onderhoudsbeurt. En om de onderbegroeiing te sparen werden in februari 2010 de gekapte bomen met paarden uit het bos gesleept.

    Het rapport noemt ook nauwkeurig welke werkzaamheden jaarlijks in het bos moeten worden verricht om het goed te onderhouden. Zoals u kunt lezen worden de werkzaamheden "bos opruimen" en "houtwallen maken" niet genoemd.

    U bent het niet eens met mijn stukje omdat het bosje er nu keurig uitziet en u er prettig kunt wandelen.

    Dat laatste is u van harte gegund.

    De voornaamste reden waarom ik het stukje heb geschreven is dat de gemeente veel geld uitgeeft om een deskundige een rapport te laten schrijven en vervolgens dat Rayonbeheer dat rapport aan haar laars lapt en heel andere dingen gaat doen die niet in het rapport staan.

    Enige andere (maar niet alle) redenen zijn:
    - Als je toch met tractoren door het bos gaat rijden, had je die paarden in 2010 ook wel thuis in de stal kunnen laten.
    - Als je zuinig wilt zijn op de onderbegroeiing ga je niet met je tractor een nieuw pad maken door alle onderbegroeiing weg te buldozeren en twee berken om te zagen. en vervolgens ontken je dat je van plan was een pad te maken. (zie de foto bij dit stukje of neemt u zelf eens een kijkje).
    - Medewerkers van Rayonbeheer verrichtten van half oktober tot eind november vorig jaar werkzaamheden die niet in de nota worden genoemd. In het gemeentehuis wordt geprobeerd de eindjes aan elkaar te knopen en denkt men na hoe te bezuinigen. Wat betreft uw opmerking over het aantal gewerkte dagen in die periode kunnen de urenstaten van Rayonbeheer ongetwijfeld opheldering geven.

    Mijn kritiek geldt niet de medwerkers van Rayonbeheer die in het bos aan het werk waren; zij voeren uit wat hen door de leiding van Rayonbeheer is opgedragen.

    Ik dank u zeer voor uw reactie, want u gaf mij daarmee de gelegenheid mijn standpunt toe te lichten.

    Met vriendelijke groet,

    Adriaan Dolk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. GEACHTE HEER DOLK
    ik wil ook graag een mening over u standpunt zeggen ik ben het niet met u eens ik vind het bosje zeer mooi geworden het is nu veel beter voor de dieren geworden ze kunnen nu tenminste lekker schuilen toen de takken verspreid door het bos lagen
    was het echt een rommel en dat ze een keer door het bos rijden is echt geen probleem als ze maar niet dwars door het bos rijden je moet ook eens aan die mensen denken die dit zware werk doen ik wil niet ruilen u wel soms ga er maar aanstaan ik heb ze zien ploeteren met die zware takken petje af hoor een dikke pluim zo mooi is het geworden waar ik mij meer aan stoor is de rommel die nu tevoorschijn is gekomen nu het opgeruimd is ik doel daar mee de bewoners die aan dit mooie bos wonen en het afval in het bos gooien als dumpplaats schandalig dat kunnen die jongens opruimen van ons belasting geld dus schrijf hier ook eens over maar begin dan bij u zelf zoals ik dit vanmiddag gezien heb toen ik achter deze tuinen langs liep u heeft u tuin mooi opgeknapt met bestrating maar het was denk ik te duur om de rest van de stenen af te voeren dus laten we het maar in het bos gooien ruimen die plantsoen mede werkers het wel voor mij op zult u wel gedacht hebben dus laat ze er dan ook inrijden om dat zware werk lichter te maken er zijn wel ergere dingen in het leven om je druk over te maken dan een trekker

    gr de man met de hoed dan weet u wie ik ben neem ik aan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi adriaan
    ik heb ook even gekeken in het bos nadat ik dit gelezen had.maar ik vind dat de man met de hoed wel gelijk heeft. er ligt best wel veel van de bewoners zelf achter hun huizen gestort/opgeslagen .


    reactie van de heer jansen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik geef meneer Jansen volkomen gelijk.vooral bij u achter het huis is een behoorlijke troep.daarom wilt u het niet zo kaal hebben.dan komt uw troep voor de dag.en dat wilt u niet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jammer dat de bewoners aan het bosje .nu niet de handen uit de mouwen steken .en alsnog de rommel opruimen dan zou het bosje nog mooier zijn.dit zou wat voor de milieu agenten zijn. als ik de hond laat poepen en het niet opruim krijg ik 100 euro boete. gooi ik het bos vol krijg ik niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. KOM OP MENEER DOLK RUIM UW TROEP EENS OP.!!!!

    een bewoneroo

    BeantwoordenVerwijderen