Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 10 juni 2011

Op gang

Zo, ik heb mijn vakantie achter de rug. Drie weken lanterfanten aan de Spaanse costa. Even geen internet, Twitter of mail. Wel boeken lezen en samen met vrouw en zoon genieten van de zon en de rust. Heerlijk. Alle waarschuwingen over het inbrekersgilde indachtig leek het me verstandig om dat niet vooraf op internet of in m’n column te melden. Maar ik werd al snel gemist. M’n mailbox stroomde vol met vragen. Mensen kwamen zelfs aan de deur om te vragen waar ik uithing. Wat is er loos? We horen of zien al ’n tijdje niks van je? Geen column en op je weblog Politiek Rheden is ook al niks te zien. Hartverwarmend allemaal. Mea culpa beste mensen! Ik was er gewoon even tussenuit. Volgende keer geef ik een kattebelletje. Ik beloof ‘t.


Goed, ik heb ’t gehad. Zo op het oog is er niet veel veranderd. Het kabinet Rutte is druk doende met de afbraak van de laatste resten van de verzorgingsstaat terwijl de Nederlandse miljarden richting Zuid-Europa stromen. Ik ben met de nodige reserves altijd voorstander van Europa geweest. Ik zag één Europa als noodzaak in een snel veranderende wereld met nieuwe grote spelers. Maar zoals het nu gaat valt het dubbeltje de andere kant op. De nadelen worden rap groter dan de voordelen. Het onbeschaamde gedrag van staten aan de randen van Europa die vooral uit zijn op de vleespotten van Brussel irriteert me mateloos. En dat geldt ook voor de telkens weerkerende zalvende geruststellingen uit Den Haag. Wanneer staat Nederland eens op en stelt zich echt teweer tegen het Brusselse bureaucratische gedrocht? Wanneer neemt Nederland het heft in eigen hand? Kortom, wanneer komt de Nederlandse burger weer op de eerste plaats?

Terwijl de door Nederlanders opgehoeste belastingcenten in een bodemloze europut verdwijnen, hakt Den Haag meedogenloos op de laatste sociale voorzieningen in. Minister van onheil Donner probeert een groot deel van die bezuinigingen op het bord van de gemeenten te schuiven. Het valt me mee dat de Rhedense raad (behalve de VVD) zich tegen het bestuursakkoord tussen rijk en gemeenten heeft gekant. Tegen het advies van het door de VVD gedomineerde college van B&W in.

Verder gaat alles z’n gangetje. De Rhedense bezuinigingssoap stevent af op een verlenging. Actiegroepen, belangenverenigingen en columnisten hebben voorlopig dus nog genoeg omhanden. Dank daarvoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten