Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 21 juni 2011

Opnieuw commotie in zaak M-FM vs RTV Veluwezoom (2).

De gang van zaken in de strijd om de zendvergunning Rheden-Rozendaal is een waar schimmenspel.


Politieke partijen die zonder nadere motivering en zonder op de inhoud van het vraagstuk ingaan van standpunt wisselen. De VVD dook bij de motie voor het aantekenen van bezwaar door de gemeenteraad weg met de mededeling dat de raad al een advies had uitgebracht en dat het Commissariaat voor de Media dat advies niet had opgevolgd. Volgens de VVD een kwestie van "Jammer dan!" Waarom greep de VVD de kans niet om bezwaar aan te tekenen om in ieder geval zo te laten zien dat ze nog steeds achter het advies stond? Ik kan niet anders concluderen dan dat de VVD (en ook D66) hun standpunt hadden gewijzigd. Dat mag natuurlijk. Maar zeg dan wel waarom dat zo is! Dit riekt naar achterkamertjes! Alleen Wim Pieper kwam er openlijk voor uit dat hij van standpunt was gewisseld en een draai had gemaakt ten gunste van M-FM.

Dan is er gemeenteraadslid Denie van de PvdA die al dan niet op persoonlijke titel heeft insgeproken bij (een) hoorzitting(en) van het Commissariaat van de Media en het besluit heeft proberen te beïnvloeden. Op persoonlijke titel mag dat natuurlijk. Het wordt anders als de suggestie wordt gewekt dat men namens de gemeenteraad spreekt. Er schijnen ook een of meerdere brieven aan de raad te zijn geschreven die ik nog niet heb gezien. Waar zijn die?

Wim Pieper gaf aan dat een bemiddelingspoging door dhr.Scheerder was mislukt omdat de “ex-vrijwilligers” niet thuisgaven? Waarom was dat? Waarom ontbrak al van tevoren een vertrouwensrelatie tussen deze bemiddelaar en de “ex-vrijwilligers”? Door wie was hij als bemiddelaar gevraagd? Was dat een eenzijdig initiatief of is daarover van tevoren overleg geweest met de betrokken partijen, M-FM en de “ex-vrijwilligers”? Zijn daarbij procesafspraken gemaakt? Kortom, hoe zorgvuldig is deze bemiddelingspoging voorbereid? Is of zijn er ook een verslagen/rapporten van die bemiddelingspoging cq van de hand van de bemiddelaar? Aan wie zijn die ter kennis gebracht?

Een mogelijk antwoord op het ontbreken van vertrouwen bij de “ex-vrijwilligers” in de bemiddelaar ligt in het volgende antwoord op een vraag van mij daarover aan Wim Pieper. Ik had hem op twitter gevraagd “Wim, door wie was bemiddelaarr Scheerder aangesteld? Is dat in samenspraak met zowel M-FM als de "ex-vrijwilligers" gegaan? “


Wim antwoordde vanmiddag: “Theo, mij is niet bekend wie bemiddelaar heeft benaderd en daarvoor heeft gevraagd. Vermoed M-FM weet niet zeker.”


Dan is er nog de suggestie dat er bij de “ex-vrijwilligers” “zakelijke belangen” meespelen. Op mijn tweet “ Waaruit bleken die zakelijke belangen Wim? “ antwoordde hij “Tot mijn spijt is dat niet meer (te) zeggen.   dingen weggedaan. Ook mij stoorde dat vrijwilliger schreef onder een bedrijfsnaam.?” (rood gemarkeerd door mij (tko) toegevoegd ivm leesbaarheid).

Tal van losse eindjes dus. Een en ander zal naar mijn inschatting het besluit van het Commissariaat niet wijzigen.

Interessant blijft natuurlijk de rol van raadslid Denie. Heeft ze bij de hoorzitting nu wel of niet namens de raad het woord gevoerd? Er zijn meer varianten mogelijk? Die indruk kan ook tijdens de hoorzitting zijn gewekt door de omstandigheden. Heeft ze zonder het expliciet uit te spreken gesuggereerd dat ze namens de raad het woord voerde? Of bij het Commissariaat de suggestie heeft laten ontstaan cq bestaan dat ze het woord namens de raad voerde? Of heeft raadslid Denie zonder het te weten op een bermbom getrapt?
 

9 opmerkingen:

  1. Theo, na alle suggestieve opmerkingen eindelijk helderheid. Het verhaal van het pvda-raadslid staat op de site van de PvdA. Zoals ik het lees heeft ze niet namens de gemeenteraad gesproken, maar ik ben geen deskundige. Oordeel zelf.

    http://rheden-rozendaal.pvda.nl/nieuws/nieuws/2011/M-FM+CvdM+hoorzitting.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom men anoniem een reactie geeft weet ik niet. Er is niets te verbergen. Zelf ben ik ook ex medewerker, ook ik heb het vertrouwen in het bestuur van de micro omroep stichting destijds opgezegd.

    Iedereen trouwens. En dat zegt toch genoeg.

    Alleen de plaatjesdraaier op de zondagavond bleef, ging na een half jaar ook weg naar een andere omroep, en kwam daarna weer terug, omdat het daar wellicht niet beviel, hij wilde denk ik graag plaatjes blijven draaien.

    Iedereen is destijds overgestapt naar RTV Veluwezoom. We wilden geen lokale radio meer maken met dat bestuur. Jammer maar helaas.

    Dit is allemaal bekend en oud nieuws toch. Rheden en Rozendaal hebben daarna voor RTV Veluwezoom gekozen. Omdat daar de oude vertrouwde medewerkers zijn heen gegaan.

    Bemiddeling was na het stoppen van de oud medewerkers niet meer mogelijk. Overigens kregen we binnen een uur al een telefoontje van meneer Scheerder, die ik zelf niet ken.

    Maar praten met iemand als je geen vertrouwen hebt in een omroep, beetje raar.

    En natuurlijk is Scheerder benaderd door het bestuur van de micro omroep stichting.


    Nu is het CvdM aan zet, ze gaan beslissen wie de machtiging krijgt. Daarna volgt wellicht ook weer een ritje naar de rechter.

    Dit kan nog heel lang gaan duren.

    Feit is dat de micro omroep stichting GEEN lokaal nieuws meer brengt, en dat vindt ik erg jammer, maar het was te verwachten, de omroep heeft bijna geen medewerkers meer.

    Mooie woorden van het bestuur van MFM geloof ik niet meer, 25 medewerkers, ik heb ze nog nooit gezien of gehoord. En met zoveel mensen moet je toch een beetje lokaal nieuws kunnen maken?

    Nieuws bestaat nu voornamelijk uit pers berichten van de politie en landelijk en regionaal nieuws van de Gelderlander. Dat kan ik ook wel lezen in de krant zelf.

    Lokaal nieuws hoor en zie ik niet meer. Wel een andere partij die de zendtijd vult en lekker freakt achter de microfoon.

    Ik zou ze graag eens een cursus willen geven in het leren radio maken en nieuws brengen, helaas ben ik, zoals andere, niet meer welkom bij de omroep.

    Ik vindt het jammer dat een lokale omroep zo ten onder moet gaan. Dat wilde ik even zeggen.

    Martin SL.
    Velp

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een cursus van Martin Slijper te gek!!

    Jij bent toch de Martin Slijper? Ook wel de voice van Hilversum genoemd.

    Jij bent toch de Martin Slijper van radio.nl gevestigd in het pand van M-fm? (Of radio 538 ik weet niet zkr)

    Jij bent toch de Martin Slijper die al jaren lang een zeer succesvol radio programma presenteerd op een groot commerciël station.

    Ik wou dat ik jou was!

    Afz een hele grote fan van de Martin Slijper.

    PS ik hoop snel van je te horen.

    Groeten Andre Zinnemers

    Gewoon een Velpernaar die liefde voor radio heeft,en weet dat hij een hoop te leren heeft.

    Maar dat komt goed dankzij de Martin Slijper

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke soap zeg. Deel 3 en 4Theo!! Ga weer eens lekker los over de politici !! Dit is beter dan GeenStijl. Je bent een held Theo.

    Hieronder staat nog meer voer.

    http://rheden-rozendaal.pvda.nl/nieuws/nieuws/2011/M-FM+reactie+RTVV.html

    http://rheden-rozendaal.pvda.nl/nieuws/nieuws/2011/M-FM+CvdM+hoorzitting.html

    Doorlopen mensen, storm in een glas water, politieke ego's, is dit het niveau van de Rhedense politiek?, gaaaap, niets aan de hand, maar wel leuk om te lezen.

    Groeten van Mike uit Velp (groot fan van politiek Rheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Speciaal voor smartlap piraat @Andre Zinnemers

    Want je voelt je echt aangesproken zo te lezen.

    Hierbij de basiseigenschappen, ik hoop dat je er iets aan hebt, want je zult ze nodig hebben.

    http://www.radio.nl/portal/home/links_en_info/002.informatie/002.show_prep/002.cursus/001.dj-cursus/

    En nee, ik presenteer geen radioprogramma op een commerciël station. Zou ik niet eens willlen.

    Martin SL
    Velp

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Andre Zinnemers22 juni 2011 om 23:45

    @Slijper,

    Ja ik voel me behoorlijk aangesproken,is dat raar dan?

    Misschien dat het je verbaasd maar ik/wij proberen het ook gewoon zo goed mogelijk te doen.

    Ik weet dat jij bent weggegaan met problemen (kan ik niks aan doen)ik zat toen nog niet bij M-fm.

    Ik zie dit niet als een spelletje,en ik weet donders goed dat ik niet de Edwin Evers van Velp ben.

    Maar ik sta er wel in mijn vrije tijd mijn best te doen(geloof het of niet),om er wat van te maken.

    Probeer ook zoveel mogelijk te voorbereiden.


    Vind het leuk om te doen, en zo lang het kan blijf ik het doen.

    Afz Andre Z

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb even de les gevolgd en er zeker wat van geleerd.

    1. - groot ego
    2. - kleine woordenschat
    3. - geringe kennis van de popmuziek (en de pophistorie in het bijzonder)
    4. - spraakgebrek
    5. - geen eigen mening
    6. - sexueel gefrustreerd
    7. - stevige ellebogen
    8. - lage opleiding (hoogstens MAVO 2 van een ZMOK-school)
    9. - in bezit van te dure sportwagen (neiging tot pronken)
    10. - geen sexuele voorkeur

    Dit was dus de omroep waar het allemaal om draait nu de nieuwe weg in slaan .
    Gr een echt radio piraat zoals dat word genoemd . ps de deur staad altijd open gr Vincent

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij betaald een piraat niet voor hetgene wat hij doet. Kan je vertellen dat deze zoals jij noemt "piraat" wel voor al zijn rechten betaald (Buma/Stemra en Sena). En dat jij een andere voorkeur heb van muziek prima maar maak niet iemand uit voor een piraat als diegene het nederlandstalig lied ten gehore brengt, en jij voor de rest niks weet van die club mensen. Dat geeft aan hoe jij in het leven staat!! Beetje triest figuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben blij dat in ons prachtige land ieder de vrijheid heeft om te luisteren naar muziek die ik op dat moment wil horen. Daar valt ook Angel radio onder! Dat anoniem het niet wil horen respecteer ik.

    BeantwoordenVerwijderen