Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 29 juli 2011

Bijzaken

Soms heb ik dat. Dan wordt ik geraakt door bijzaken. Door een naam, een grappige uitspraak of plaats van handeling. Zoals onlangs die brand waarbij 170.000 kippen het loodje legden. Zielig voor de kippen maar als het in Barneveld was gebeurd had ik er geen woord aan vuil gemaakt. Dan was het al lang in het diepste ravijn van mijn geheugen verdwenen. Nee, het gebeurde in Gasselterboerveenschemond. Het mannetje van de radio was er eens goed voor gaan zitten en sprak die plaatsnaam met hoorbaar genoegen en zonder enige hapering uit. Beroepstrots hè!

Ik beken het, de naam van het gat trof mij ook. Dan slaat mijn fantasie op hol en móét ik er meer van weten. Ach, waarom googlet u niet even met me mee?

Gasselterboerveenschemond is de langste aaneengeschreven plaatsnaam van Nederland. Buurman Gasselternijveenschemond wordt met één letter verschil verslagen. Andere plaatsen in de buurt zijn Gasselte, Gasselternijveen en Gasselterboerveen. Prachtig! De Drentse veenkolonie ligt pal tegen de Groningse grens bij Stadskanaal aan en heeft ongeveer veertig inwoners. Het platste platteland dat er te vinden is. Er valt geen moer te beleven. Voor uw rust kunt u in de Boerveenschemond, zoals het door ‘de monders’ wordt genoemd, uitstekend terecht.

Vindt u dat ik weer ‘ns aan het ouwehoeren ben? Wees gerust, dat klopt. Maar bedenk wel dat Gasselterboerveenschemond geen Green Vellie-wethouder, geen zondagsopenstelling, geen stadsmanager en geen studiereizen naar New York nodig heeft om zichzelf op de kaart te zetten. De Drenten kunnen prima zonder die poespas. Heerlijk die eenvoud. Het gehucht is tot ver over de provinciegrenzen bekend. Nu zelfs aan de boorden van de IJssel.

Dat vraagt om nader onderzoek. Ik denk dat ik zelf maar ‘s op studiereis ga. Zo’n belangrijke missie kan ik niet aan studenten overlaten. Weet je wat, ik maak er gelijk een zondagsuitje van. Het is toch pokkenweer. Broodjes en koffie mee. Doe ik mijn vrouw ook weer eens een plezier. Ik hou u natuurlijk op de hoogte. En ook al regent het pijpenstelen: u krijgt van mij de zomerse groeten. Uit Gasselterboerveenschemond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten