Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 11 juli 2011

Koopzondagen

Door: Joop Zijlstra

Geachte dames en heren,
leden van de Raad van de gemeente Rheden.

In Streekjournaal van vorige week stond de column ‘Zondag’ van de heer Th. Kooijmans. De tekst staat ook op de website ‘politiekrheden .nl’ .

Op die tekst heb ik als volgt gereageerd.
‘Uitleg gevraagd.
Welk gemeenteraadslid zou mij kunnen uitleggen waarom in de gemeente Rheden koopzondagen nodig zijn? Welk raadslid wil mij zijn of haar redelijke argumenten kenbaar maken?
Mijn adres staat onder Ellecom in het telefoonboek.
(Als ik mij niet vergis hebben normale winkeliers liever de mogelijkheid om uit te rusten en/of er lekker met de fiets op uit te trekken.
Is het in dat geval niet beter het genomen besluit te hernemen?)

In afwachting van uw berichten. J. Zijlstra.

PS. De grootgrutters die de heer Kooijmans noemt staan volgens mij niet zelf in hun winkel.’
Ik reageerde met vragen omdat ik de beide raadsvergaderingen niet heb bezocht; een woordelijk verslag van raadsvergaderingen wordt niet meer gemaakt en het instituut geluidsband blijkt ook te zijn vervallen.

Aan de enkele personen die op mijn oproep reageerden mailden er twee dat men verwachtte dat wel niemand anders zou reageren.
Dat de raadsleden reageerden en de minzame wijze waarop men dat deed geeft mij in dat er bij meer raadsleden bereidheid zou kunnen zijn indien mijn verzoek ook hen zou hebben bereikt.
Daarom breng ik een en ander nog eens bij elk van u onder de aandacht.

Een van die reageerden zei dat het feitelijke stemgedrag afweek van het persoonlijke gevoelen. Dat begrijp ik vanuit ervaring met dat verschijnsel. Men gedraagt zich anders dan men zelf zou willen door druk van de fractie of van collegeleden.
Dat is in dit bijzondere geval niet zonder betekenis. Vermeldde de krant eerder bij het raadsvoorstel de stemverhouding van 13 – 13, de herhaalde stemming leverde volgens de krant de verhouding 14 – 12 op.
Opnieuw een uitslag 13 – 13 zou tot gevolg hebben gehad dat het voorstel ‘elke zondag koopzondag‘ zou zijn verworpen.
Wat als meerderen naar persoonlijk gevoelen hadden gestemd ..!

Over samen te vatten reacties – zo neem ik mij voor – zal ik u berichten.

Met een vriendelijke groet, J. Zijlstra.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten