Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 23 september 2011

Case Casa

In 2005 kregen de bewoners van de Ulenpas ongevraagd de Casa Intermezzo pal voor hun neus. Hun woon- en leefomgeving werd ernstig aangetast. Zij kwamen dan ook in verzet. Hun goed recht. Wie komt in een dergelijke situatie niet in het geweer? Maar dat recht werd hen betwist. Er werd gesuggereerd dat zij geen hart hadden voor de cliënten van de zorginstellingen die een tijdelijk onderdak in de Casa zouden vinden. Uiteindelijk kreeg Innoforte een ontheffing van het bestemmingsplan voor maximaal vijf jaar. Daar werd nog een jaar aan vast geplakt vanwege problemen rond de herbouw van Regina Pacis.

De geschiedenis herhaalt zich. Innoforte mobiliseert de publieke opinie om voor elkaar te krijgen dat de Casa langer kan blijven. Iedereen die het daarmee oneens is, in het bijzonder de Ulenpassers, wordt ingepeperd dat zij ervoor verantwoordelijk zijn dat de bewoners van het Lorentzhuis in het stof moeten bijten als de Casa weg moet.

Het is opmerkelijk dat Innoforte wordt gesteund door de PvdA. Opeenvolgende wethouders van PvdA-huize hebben keer op keer verzekerd dat de Casa na vijf jaar wordt verwijderd. Het gaat daarbij om een betrouwbare overheid. De draai van de PvdA is wellicht te verklaren uit de relatie van de partij met Innoforte. Niet iedereen is daarvan op de hoogte. Als PvdA-wethouder was Ella Schadd betrokken bij de voorbereidingen voor de Casa. Sinds januari 2011 is zij voorzitter van de raad van toezicht van Innoforte. Ik ken Schadd als een integer bestuurder en ik ben ervan overtuigd dat zij geen druk uitoefent. Zij benut gewoon haar netwerk. Dat is Ella niet te verwijten maar de PvdA had dit best even mogen vermelden. Dat was beter geweest voor de transparantie van de discussie.

De PvdA zit niet meer in het college van B en W. Maar de huidige club wethouders houdt zich aan de afspraken die door hun PvdA-voorgangers zijn gemaakt. De Casa moet weg. D66-wethouder König verwoordde dat bij de onlangs gehouden informatieavond op heldere wijze. Prima, een groot compliment waard.

Nu de raad nog. Zou die ook de rug recht houden?

7 opmerkingen:

  1. Dat is niet te hopen... Te hopen is dat de Raad het hart laat spreken en niet omkijkt in kwaadheid en teleurgesteldheid, maar omkijkt naar niet alleen de huidige bewoners van het Lorentzhuis, maar ook naar alle mensen in de regio die nog thuis wonen en zo vreselijk hard een plekje nodig hebben om verzorgd en verpleegd te worden.
    Ik hoop met heel mijn hart, ziel en zaligheid dat we te maken hebben met een gemeenteraad die bureaucratie durft los te laten. Regels zijn er gemaakt voor mensen, mensen mogen nooit ondergeschikt gemaakt worden aan het halstarrig vasthouden van deze 6 jaar oude regels.

    Ik hoop met heel mijn hart dat er voldoende warme menselijkheid is onder de raadsleden, om zich - los van gevolgde procedures - te bekommeren om de zwaksten.

    Hoe kunnen mensen de zwaksten onder ons zo laten bungelen en iedere vorm van mededogen met hen uit de weg gaan.

    Ik geloof er nog steeds geen ene bips van, dat alle mensen in de Ulenpas echt zoveel last hebben als beweerd wordt, en al helemaal niet als je het vergelijkt met de huidige leefomstandigheden van de bewoners van het Lorentzhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens zijn het steeds "De vrienden van de Ulenpas" die steeds de Ulenpasbewoners in de pers in stelling brengen.
    Vanuit Innoforte wordt ten allen tijden in alle uitlatingen in de pers begrip getoond voor de bewoners van de Ulenpas.
    Maar deze site en enkele media menen keer op keer de bewoners van de Ulenpas erbij te moeten slepen. De voorzitter van de Ulenpas geeft steeds aan dat de Ulenpas geen partij is. Waarom gebruiken sites/media als deze dan steeds weer het gevoel van de Ulenpasbewoners - terwijl ze niet eens formeel de vertegenwoordigers van deze bewoners zijn.

    Wie spant er nou wie hier voor het karretje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Innoforte heeft deze situatie zelf geschapen. Het bestuur van Innoforte speculeert hier al sinds 2007 op. Innoforte en niet de gemeente is verantwoordelijk voor de bewoners van het Lorentzhuis.
    De bestuurder van Innoforte Innoforte had het in 2007 over een oppnamestop voor het Lorentzhuis. Met de gemeente was later ook een opnamestop overeengekomen. Maar die is door Innodorte zo uitgelegd dat er nu nog steeds meer dan 100 beonwrs in het Lorenzthuis zijn in plaats van 30 als er werkelijk een opnamestop was ingevoerd. Dinsdag 13 september is alles nog eens haarfijn uitgelegd door wethouder König. Ówel de reageerder is daar niet bij geweest ófwel de reageerder wenst daar aan voorbij te gaan. Op die bijeenkomst zijn bijv. ook alternatieven de revue gepasseerd (zoals (gedeeltelijke) verplaatsing van de Casa naar het terrein van het Lorentzhuis. Daar zouden de bewoners van het Lorentzhuis net zo goed mee geholpen zijn. Maar dat wordt allemaal onder het tapijt geveegd. Over de opstelling van de PvdA ben ik in mijn column nog heel mild geweest. De PvdA draait en draait en heeft lak aan de verzekering van eerdere PvdA-wethouders. Die blijken nu geen cent waard te zijn. De PvdA is bij mij definitief door de mand gevallen. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
    Maar ja, je hebt natuurlijk niks met het verleden te maken. Toch? Dat verleden komt Innoforte nu even niet zo goed uit.
    De Ulenpas is geen partij omdat de Ulenpas geen partij in het conflict tussen gemeente en Innoforte is. De Ulenpas gaat ervanuit dat de Casa zoals toegezegd, zoals besloten, wordt afgebroken. Pas als dat niet gebeurt dan wordt de Ulenpas weer partij.
    En ik hoef niemand voor mijn karretje te spannen. Ik heb er geen voordeel of nadeel van dat de Casa blijft staan of verdwijnt.Ik woon niet in de Ulenpas en ik heb geen familie in de Ulenpas. Maar ik zie er wel op toe dat de overheid zich aan zijn woord houdt. Op dat woord mogen ook de Ulenpassers rekenen.
    Wat dat met bureaucratie te maken heeft is mij niet duidelijk.

    Je hart, je ziel en je zaligheid moeten het nog even volhouden. Dinsdag beslist de raad. Dan weten we meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ahhhhh nee he?!?!? Daar gaan we weer. De levensomstandigheden van 103 bejaarden worden weer opgehangen aan de acties (al dan niet) van de bestuurder. Je komt er maar niet los van he?!?!? Vooral niet inzien, en vooral niet willen weten (mmmn hoe zeiden de Duitsers dat ook alweer een jaartje of 65/70 geleden?!?! wir haben es..... of zo iets) dat met het tegen stemmen de BEWONERS worden gestraft en niet de bestuurders. Dus omdat iemand 5, 8 of 10 jaar geleden er voor koos bij het Lorentzhuis te gaan wonen omdat zelfstandig wonen niet meer lukte, moeten ze nu gestraft worden voor de acties (of niet) van het bestuur. Nee dat is echt rechtvaardig. Een demente straffen voor de fouten (volgens jou) van de bestuurder. KLASSE ACTIE!

    Ja, ik was erbij de 13e en ben er dinsdag ook.

    2 dingen vielen mij op: de wet van de getallen....
    van 170 bewoners naar 30 in vier jaar tijd.... gemiddeld sterftecijfer van 35 per jaar... Percentage per jaar wordt steeds hoger omdat er steeds minder wonen.... Ik denk zelf bij zulke getallen aan: gevalletje inspectie, sluiting en schandpaal voor een verzorgins/verpleeghuis bestuurder die zulke cijfers publiceert.
    Heb jij de cijfers gezien waaruit König presenteerde?!?!?! Of pretendeer je ineens onze wethouder op zijn blauwe ogen te geloven.... nieuwe move, nooit van deze kritische volger van het Gemeentebestuur verwacht.

    Actie 2: een simpele vraag, voorgelezen uit het verzoek van het ministerie van VWS aan het College van B&W om de bewoners van het Lorentzhuis een zo goed mogelijk alternatief te bieden voor huisvesting tijdens de sloop en nieuwbouw van het LH.... König gaf (hopelijk met het schaamrood op de kaken) het antwoord: NEE!!!!!!

    Tot dinsdag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ohhh, klein vraagje nog. Hoeveel ben jij bereid om vanaf januari 2012 meer te betalen voor je ziektekostenverzekering per maand voor de rest van je leven?

    Iedere cent die namelijk uitgegeven wordt voor verplaatsing van de Casa moet namelijk door diegenen die een basisziektenkostenverzekering hebben betaald worden....

    Bedenk dus wel dat ieder zieltje wat voor sloop casa stemt, stemt voor een nog verdere zwaardere belasting in financiele zin van ALLE bewoners van de gemeente.

    Wet van de getallen.... Geld gedwongen uitgeven door de gemeente is geld ophoesten door de burgers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En opnieuw ga je overal aan voorbij! Innoforte heeft zichzelf in deze positie gebracht.

    Er zijn goede alternatieven voor de bewoners van het Lorentzhuis aangedragen. Het enige wat er aan mankeert is dat die alternatieven Innoforte niet bevallen. Laat die eens serieus en onafhankelijk onderzoeken. Waarbij bijv. de kosten voor verplaatsing van een deel van de Casa naar het terrein van het Lorentzhuis reëel worden becijferd.

    "Of pretendeer je ineens onze wethouder op zijn blauwe ogen te geloven"

    Moet ik, zoals jij, soms gaan geloven in de blauwe ogen van het bestuur van Innoforte? Dat lijkt me gezien het verleden niet raadzaam.

    Ik ben dinsdag elders. Maar ik wens je sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. da's nou jammer, had graag een kopje koffie met je gedronken vooraf. Tsja het is maar net wat het zwaarst weegt, moet het zwaarst wegen he? Kwestie van belangen afwegen.
    Blauwe ogen bij het bestuur van Innoforte? 'mmmm lastig, volgens mij hebben die een andere kleur. Kwestie van letten op de nuances.....
    Casa verplaatsen naar het Lorentzhuis terrein..... Nee dat schiet echt op. Staan ze te heipalen onder je balkonnetje. Drinkt zo lekker dat kopje koffie, met het gedreun, de stof en de stankoverlast van de bouwput... Stonden vorige week nog leuke stukjes in de krant over de wegwerkzaamheden en de irritaties die dat oproept bij de omwonenden in Velp.... Mwahhh, duurt maar 2 maanden, we laten onze bejaarden gewoon 2 jaar op een bouwplaats wonen.
    Hoe weet je trouwens zo zeker dat alternatieven niet onderzocht zijn? Omdat je ze niet in CC hebt ontvangen? Is de eigenaar van deze site tegenwoordig degene aan wie Innoforte verantwoording af moet leggen? Of heeft Wikileaks afdeling Rheden de primeur om jou van de juiste cijfers en berichten te voorzien? ehhh hoe zat het met dat sterftecijfers van het Lorentzhuis? Waaruit citeerde König ook alweer? Kun je die ook (al dan niet zonder bronvermelding) even plaatsen op je site....

    Ik heb geen sterkte nodig. Dinsdagavond wacht er een heerlijk bedje op me en weet ik dat ik als ik smorgens wakker word, tegen een muur kijk van 4 meter hoog op 3 meter afstand van mijn raam. (Grapje van de gemeente, mocht zo maar.....) toch maakt die muur mij niet zo hard dat ik geen hart meer heb voor mijn buren en voor de echt kwetsbaren onder ons.

    BeantwoordenVerwijderen