Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 6 september 2011

Dieren wacht nieuw debacle

Persbericht (Platform) Gezamenlijke Belangenorganisaties Sieren e.o.

De belangenorganisaties in Dieren, verenigd in de Gezamenlijke Belangenorganisaties Dieren e.o. (GBO), hebben met verbazing kennis genomen van de ambtelijke voorkeursvariant voor de verkeersproblemen in Dieren en de wijze waarop dit is bekend gemaakt.
------------------------------------------------------------------------------------------
In de aanloop naar de bestuurlijke en politieke keuze voor een Voorkeursalternatief, dit najaar, hebben enkele bewoners in Dieren juist voor hun vakantie te horen gekregen dat zij moeten wijken voor de nieuwe verkeersplannen in Dieren of dat zij komen te wonen op een, na uitvoering van het project Traverse Dieren, nagenoeg onbereikbare en onleefbare plaats.

Sinds de aanleg in de jaren zestig van de doorgaande regionale route N348, Arnhem – Zutphen, door Dieren, parallel en naast de spoorlijn Arnhem-Zutphen, worstelt Dieren met bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen. Het niet doorgaan van de NoordTak van de Betuweroute, waardoor meer goederenvervoer over het bestaande spoor Arnhem-Zutphen zou komen te rijden, was er de reden van dat het Rijk €53,3 miljoen ter beschikking stelde voor het oplossen van deze problemen. Provincie Gelderland en Gemeente Rheden gingen druk aan de slag, maar moesten in 2007 toegeven dat hun plannen niet haalbaar waren. De bevolking van Dieren liet dit niet over haar kant gaan en presenteerde in 2008 samen met de Gemeente Rheden een nieuw basisplan: ‘Planalternatief 3B Traverse Dieren’. Hiermee werd de ooit afgegeven subsidie, die door het falen van de provinciale/gemeentelijke plannen in 2007 ingetrokken dreigde te worden, veilig gesteld.
Met het nieuwe basisplan ging de Provincie opnieuw aan de slag en startte in het voorjaar 2010 een formele planprocedure door het presenteren van de Startnotitie ‘Traverse Dieren’ . Bewoners uit Dieren zijn echter door de planopstellers opnieuw weinig tot niet betrokken en hebben dan ook grote zorg over een goede afloop van dit planproces.

In mei jl. heeft het GBO onder de titel ‘De Dierense Oplossing’ (gebaseerd op het samen met gemeente in 2008 ontwikkelde ‘planalternatief 3B Traverse Dieren’) opnieuw nogmaals aan de gemeentelijke en provinciale (politieke) bestuurders hun visie op een goede oplossing voor Dieren gepresenteerd.

De belangrijkste kenmerken van dit plan zijn een verdiepte aanleg van de N348 (Burgemeester de Bruinstraat) van Harderwijkerweg tot en met de Wilhelminaweg, een scheiding van lokaal en regionaal verkeer en een oostelijke verlegging van de kruising van de Kanaalweg (N786) en N348.
Met zeer grote verbazing heeft het GBO inmiddels moeten vernemen dat nog voor de politiek zich kan uitspreken over een voorkeursalternatief en nog voor dat de Milieu Effect Rapportage voor het project Traverse Dieren is afgerond, aan bewoners van de Burgemeester Willemsestraat is bekend gemaakt of zij wel dan niet in hun huizen kunnen blijven wonen. En dit op basis van een plan dat voor Dieren geen oplossing is: een korte tunnelbak ter hoogte van het station en een tunnel onder het spoor in de Kanaalroute (N786), waardoor het kruisingsvlak ter hoogte van de Burgmeester Willemsestraat fors gereconstrueerd moet worden . Al met al een bewezen niet-toekomstvaste oplossing en bovendien desastreus voor de verkeersafwikkeling in Dieren zelf. Het debacle van het voormalige project ‘Hart van Dieren’ lijkt zich te gaan herhalen.

Omdat in september a.s. ook Gedeputeerde Staten zich zal uitspreken over haar voorkeur dringt het GBO er bij de provinciale bestuurders op aan hun ambtenaren op het goede spoor te zetten en Dieren een nieuw debacle te onthouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten