Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 3 november 2011

Mevrouw Bieze kannie kieze (2)

Door: Adriaan Dolk
 
De gemeente Rheden gesteund door de inwoners van Dieren geven de voorkeur aan variant 3a-lang voor de Traverse. Op een vergadering van de commissie MIE van de provincie op 26 september verdedigde de gedeputeerde mevr. Bieze (VVD) echter haar voorkeur voor variant 3a-kort.

In de Rijksbeschikking waarin 53,3 miljoen euro subsidie aan het project wordt toegekend staan de overwegingen van het ministerie VROM vermeld om de subsidie te verlenen. Onder meer worden genoemd:
1 het verbeteren van de verbindingen tussen Dieren Noord en Dieren Zuid
2 minder doorsnijding van het landgoed Hof te Dieren door wegen, zodat het landgoed minder wordt versnipperd.

Nu wil het geval dat de voorkeur van Mevr. Bieze (variant 3a-kort) de verbinding Wilhelminaweg naar de Spoorstraat blokkeert. Mevr. Bieze tilt niet zo zwaar aan zo’n overweging van het Ministerie. Een omweg van zo’n 450 meter via het stationsplein om van de Wilhelminaweg naar de Spoorstraat te komen (en weer 450 m terug) moet je er maar voor over hebben. En vrachtwagens moeten ook maar een extra slinger maken om bij Gazelle terecht te komen. Weet u het nog? Eind 2007 presenteerde ‘het atelier Verdaas’ haar rapport en daar wordt de Wilhelminaweg doorlopend in de Spoorstraat de centrale as door het dorp genoemd, waarlangs je bijna in een rechte lijn van de IJssel naar het Callunaplein kunt komen. Dat was wel in overeenstemming met die overweging van het Ministerie. Zo de wind waait waait het jasje van de provincie.

De tweede overweging, de ontsnippering van Hof te Dieren, waarvoor de N348 moet worden verlegd tot naast de spoorlijn, wordt door mevr. Bieze heel wat zwaarder gewaardeerd. Deze overweging is een harde eis zei ze luid en duidelijk in de commissievergadering. Wordt hier niet aan voldaan dan wordt een deel van de subsidie ingetrokken.

Het is Mevr. Bieze misschien ontgaan, maar sinds drie jaar doet een inwoner van de gemeente Rheden, met de WOB in de hand, verwoede pogingen er achter te komen waarom de provincie deze overweging een harde eis noemt. Zelf stellen we die eis niet zegt de provincie, maar die eis komt van het ministerie. Waar is die eis dan vastgelegd is dan de vraag aan de provincie? In besprekingsverslagen is niets te vinden en uiteindelijk verwijst de provincie naar een telefoongesprek, waarin in ‘niet mis te verstane bewoordingen’ haar is duidelijk gemaakt dat er sprake is van een harde eis.

Op het ministerie VROM weten ze van niets; wat hen betreft geen harde eis. Bij nader inzien zou het ministerie van Landbouw de zegsman kunnen zijn. Maar ook daar geen resultaat. Besprekingsverslagen zijn er niet meer te vinden en de bewuste ambtenaar is nu met pensioen. Dus we kunnen u niet verder helpen.

Als mevr. Bieze nu in 2011 nog volhoudt dat ontsnippering een harde eis is zit ze glashard te jokken of ze houdt informatie achter die ze volgens de WOB had behoren te verstrekken. Welk Gelders statenlid voelt haar eens stevig aan de tand over dit onderwerp?

Een verlegging van de weg draagt in geen enkel opzicht bij aan een oplossing van de verkeerssituatie en heeft weinig tot geen draagvlak onder de inwoners van Dieren. Met de Veluwe naast de deur zijn de inwoners van Dieren ook niet echt benieuwd om, op afstand gehouden door een omheining, een verre blik te mogen werpen op een lux appartementencomplex van de Stichting Twickel.

Als mevr. Bieze nu echt zo bezorgd is dat het budget van de Traverse wordt overschreden met variant 3a-lang dan is de meest voor de hand liggende oplossing de N348 gewoon te laten liggen waar die ligt. Er is in deze tijd wel een andere partij dan een projectontwikkelaar te bedenken om een subsidie aan te verlenen. En bovendien: welke partij, behalve Twickel, is daar voorstander van?

Adriaan Dolk, Dieren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten