Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 6 oktober 2012

Deelakkoord PvdA-VVD - Tijdpad AOW-leeftijd


Tijdens de coalitiebesprekingen hebben de VVD en de PvdA een deelakkoord gesloten. 
Daarin is onder andere afgesproken dat de AOW-leeftijd nóg sneller naar 67 jaar gaat dan al was overeengekomen in het Lente-akkoord (maart 2012) van de Kunduz-partijen (VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie).

Na 2015 wordt de AOW-leeftijd versneld verhoogd.

Daardoor komt de AOW-leeftijd al in 2021 op 67 jaar ipv in 2023.

Ik heb het bestaande tijdpad (volgens het Kunduz-akkoord) omgerekend naar het nieuwe tijdpad (volgens het deelakkoord PvdA-VVD).

Ik ben van 2 januari 1951. Voor mij betekent het dat mijn AOW 6 maanden na mijn 65e ingaat. Vind ik overigens niet zo erg. Ik heb plezier in mijn werk. Maar dat is voor iedereen persoonlijk. Ik maak me meer zorgen over het werk zelf. Dat moet er dan wel zijn.   

Onderstaand het precieze tijdpad. Klik op de afbeelding om te vergroten

Tko: 
- tabel is op 8 okt bijgewerkt: datum 31 mei 1954 / 2019 is gewijzigd naar 30 april
- daarnaast wijs ik er met nadruk op dat de tabel volgens het deelakkoord (rechterdeel van de afbeelding) tot stand is gekomen door eigen berekening. Ik ga ervan uit dat de AOW-leeftijd per 1 januari van het jaar wordt opgehoogd. Ik verwacht het niet maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat de overheid anders besluit.  

Het akkoord bevat enkele verzachtende maatregelen.
Overbrugging voor werknemers die met prépensioen of vut gaan
De overbrugging geldt voor werknemers die per 1 januari 2013 al deelnemen aan een vut- of prepensioenregeling en maximaal 150% van het Wettelijk minimumloon verdienen. Bovendien wordt een partner en vermogenstoets uitgevoerd: spaargeld en inkomen van de partner worden meegewogen. De waarde van de eigen woning en het pensioenvermogen blijven daarbij buiten beschouwing. (Deze regeling moet nog worden uitgewerkt).


Doorwerkbonus
De doorwerkbonus geldt voor werknemers van 61 tot 65 jaar. De bonus begint bij werknemers met een inkomen van 90%, wordt maximaal bij een inkomen van 100% tot 120% van het wettelijk minimumloon en loopt dan geleidelijk af tot nul voor mensen met een inkomen van 175% van het wettelijk minimumloon. Indien deze werknemers doorwerken tot 65,5 jaar kunnen zij door deze regeling gemiddeld anderhalf jaar eerder met pensioen zonder daar financieel nadeel van te ondervinden. (Deze regeling moet nog worden uitgewerkt). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten