Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 28 januari 2013

Traverse Dieren: zienswijze Comité - begeleidende brief aan Gemeente Rheden

Begeleidende brief aan het gemeentebestuur van Rheden bij de zienswijze van het Comité op het Inpassingsgplan Traverse Dieren.

Door: Joop Zijlstra 

Bij dezen stel ik u in kennis van de zienswijze van Het Comité op plan 'Traverse Dieren', die wij bij brief van 22/1 toezonden aan het College van GS. 

Mocht een van u of mochten meerderen van u een nadere toelichting willen hebben, dan ben ik graag bereid die te geven.

Geeft u vooral aandacht aan de laatste zin van puntje 5 van de zienswijze.

Het betreft de switch van projectontwikkelaar Twickel van een wooncomplex met  kostelijke appartementen op Hof te Dieren, naar een zorgcomplex met 38 stijlvolle appartementen voor welgestelden van boven de 75, somatisch of psychogeriatrisch gekweld. De plannen voor dat complex zullen u worden toegelicht in een informatieavond op 5 februari aanstaande door instituten - als ik het goed heb – gelieerd aan bouwmaatschappij Volker Wessels. )*

Gek eigenlijk dat een en ander eerst nu naar voren komt, terwijl uw College van B.& W. al kennis had van globale plannen daaromtrent in het jaar 2010.

Waar men Twickel medio 2001 vergunning verstrekte voor de bouw van een wooncomplex op de plaats van een in de oorlog verwoest landhuis, trok B.& W. medio 2010 die bouwvergunning voor het genoemde wooncomplex op Hof te Dieren immers in, op verzoek van projectontwikkelaar Twickel.  Kent u de archiefwet?
In strijd daarmee is dat de betreffende bouwtekeningen uit het gemeentelijke archief zijn verdwenen. Merkwaardig? Beter is het te spreken van bestuurlijke en/of ambtelijke wanorde, subsidiair illegaal handelen.

Louter merkwaardig is wel weer dat de subsidie van het Rijk betrekking heeft op de door de provincie gewenste ‘ontsnippering’ van Hof te Dieren en de vermindering aldaar van doorsnijding door wegen, terwijl het nieuwe plan van Twickel ongetwijfeld negatieve gevolgen zal hebben voor dat gebied. Men hoeft geen profeet te zijn om dat te voorzien. Het plan is dus niet te rijmen met de genoemde wens van de provincie. Dat is te erger, omdat, zoals in de zienswijze is aangegeven, ontsnippering en vermindering van doorsnijding door wegen, op zich al niet door de verlegging van de N348 worden bereikt.

Het wordt tijd dat meer dan een enkeling van u als volksvertegenwoordigers zich terdege in de kwestie 'Dieren Traverse' verdiept, door ook te kijken naar zaken die op de achtergrond blijven of die zelfs (voor ú) onzichtbaar zijn. Ik zeg u de zaken maar vierkant, zoals u wel van mij gewend bent. Terzake is voor u beschikbaar een chronique scabreuse die ik voor mezelf opstelde van de geschiedenis van de verkeersregeling in Dieren, beginnend in 1996 met de intentieverklaring, waarmee Twickel het gemeentebestuur van Rheden in zijn feodale houdgreep nam.

Zoals gezegd ben ik graag tot informatieverstrekking bereid.
Wellicht hebt u er begrip voor dat ik mij, als oud-collega, plaatsvervangend schaam, dat u de mensen die u vertegenwoordigt verwaarloost, sterker nog, hen in de steek laat.
Dat geldt niet voor ieder in even sterke mate. Ik maak daarbij geen
onderscheid tussen positie en oppositie. Leden van beide groeperingen laten zich, al zolang ik woon in deze gemeente, vooral in de luren leggen. Geef toch liever richting aan uw dagelijks bestuur. Laat ik het zo samenvatten: het wordt tijd dat in deze streek de de-feodalisering inzet, ook wat uw bestuurders betreft, zowel plaatselijk als provinciaal.

Overigens met een vriendelijke groet,
mede namens Het Comité,
van J. A. Zijlstra te Ellecom


)*  M.b.t. de maatschappij kan ik, op uw verzoek, een toekomstperspectief schetsen. Mevrouw of meneer Nel Son had ook enigszins de gave van het derde gezicht. In januari 2007 profeteerde zij/hij in de Regiobode dat mijn witte Peugeot ‘Spoorbak Nee’ dat voorjaar uitgebrand zou worden aangetroffen bij de spoorovergang in Ellecom.

Dat kwam in zoverre uit dat ik de auto tot tweemaal toe voor mijn huis
terugvond met een ingeslagen voorruit. Een soort bijbels profeteren. Het
komt uit, maar niet precies of anders dan voorspeld.

Een exposé zou kunnen plaatshebben in de beslotenheid van mijn woning.
(Wethouders kunnen daarbij niet aanwezig zijn, tenzij hun embargo wordt
opgeheven. Sinds genoemd voorjaar, nadagen van plan ‘Hart van Dieren’, mogen zij niet met mij spreken. Wethouder H. Elsenaar kan, zo hij dat wil, u over dat laatste informeren.) Z.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten