Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 26 april 2013

Podium Atelier Velp: Flipflop van Groep Pieper-Rook


Afgelopen dinsdag werd de gift van 300.000 euro voor de realisatie van een podiumvoorziening in de nieuwbouw van Atelier Velp door de Rhedense gemeenteraad goedgekeurd.

In eerste instantie leken de VVD, het CDA en de Groep Pieper-Rook hun goedkeuring aan het voorstel te onthouden. Vooral de VVD en Groep Pieper-Rook uiten zich kritisch. 

Maar zie, na een schorsing van de raadsvergadering (aangevraagd door de PvdA) draaiden genoemde partijen als een blad om de boom om. 

Vooral de ommezwaai van de VVD en de Groep Pieper-Rook was opvallend. Zo werden vóór de schorsing vragen van Magda Rook (Groep Pieper-Rook) door wethouder Tiemens met tegenzin beantwoord. Tiemens had in haar eigen woorden "niet de neiging in te gaan op de vraag" (van Rook). Ik heb de VVD en de Groep Pieper-Rook gevraagd waardoor die plotselinge wending werd veroorzaakt. Bijgaand de mailwisseling met Wim Pieper. 

Wim Pieper dook weg voor mijn vragen. 

Mail van mij aan Groep Pieper-Rook:

Beste raadsleden van Groep Pieper-Rook,  

Ik heb vanmiddag het debat over de podiumvoorziening bekeken. 
Tijdens het debat vóór de schorsing toonde Groep Pieper-Rook zich uiterst kritisch en het had er alle schijn van dat Groep Pieper-Rook tegen het voorstel zouden stemmen.  

Nadat de PvdA een schorsing had aangevraagd draaiden Groep Pieper-Rook (overigens net als de VVD) om als een blad aan de boom. 

Wat is de reden voor die plotselinge en zeer verrassende koerswijziging? 
Wat is er tijdens die schorsing gebeurd?"

Antwoord van Pieper:

Hoi Theo, Aangezien Magda vanmorgen op vakantie is gegaan en geen overleg onmogelijk is kan ik helaas nu geen reactie geven. We stemmen samen altijd af. Mede gezien Magda het woord voerde uiteraard namens ons tweeën. Deze mail gaat in ‘CC’ naar Magda.
Groeten,
Wim

Reactie van mij aan Wim Pieper:


Wim, 

Magda kreeg zelfs geen anwtoord op vragen. Tiemens zie: "ik heb niet de neiging te antwoorden....

Na de schorsing was de houding radicaal gewijzigd.

De reden van die gewijzigde houding moet ze toch ook met jou hebben gedeeld!

Je weet volgens mij best waarom de houding plotseling wijzigde. 

mvg, Theo


Antwoord van Pieper:

Theo, Mij lijkt het niet meer dan correct dat met Magda te overleggen. We hebben in de zeer ruime  schorsingstijd ook gesproken over de vroegere gang van zaken m.b.t. zaalaccommodatie in Velp zelfs uit en omstreeks de periode toen een helaas overleden wethouder raadslid was. Zeg maar sluiting ‘De Vereniging’. Magda leest de mail ook dan wacht ik na contacten te hebben gehad even haar antwoord af. M.v.g., Wim 

Reactie van mij aan Wim Pieper:

Wim, 

De situatie van 12 jaar geleden waar Ben Zadelhof het over had is niet te vergelijken met de situatie nu. De Gildebroeders was in de eerste plaats een feestzaal die ook werd gebruikt voor opvoeringen van bijv. de toneelvereniging. 
Inmiddels hebben we volgens mij genoeg zaalruimte in Velp. 
De enige vereniging die ik nu nog hoor klagen is de Carnavalsvereniging. Die heeft ieder jaar moeite om een geschikte zaal te vinden.
Aangezien Atelier Velp- geen horecavergunning krijgt vraag ik me ernstig af of de carnavalsvereniging(en) wel gebruik van deze voorziening willen maken. 
Ik vraag me ook af of de carnavalsvereniging wel een PODIUM nodig heeft. Die zit meer verlegen om zaalRUIMTE.
Mocht Atelier Velp wel een horecavergunning krijgen of een ontheffing voor bijv. de carnaval dan belazert Tiemens de boel.  

Maar ik hoor natuurlijk graag de reactie van Magda. 
Ik blijf het zeer vreemd vinden. 

groeten, Theo


(Opmerking Theo: Tijdens het debat meldde Tiemens dat Atelier Velp geen horecavergunning krijgt. Volgens Tiemens zullen de bezoekers het met een kopje koffie moeten doen.) 

Al met al is niet duidelijk wat Pieper-Rook heeft bewogen hun standpunt tijdens de schorsing radicaal te wijzigen. Het is wel duidelijk dat Groep Pieper-Rook  zich uitstekend thuis voelt in de achterkamers. 

Vóór de schorsing tegen, tijdens de schorsing even buiten de raadszaal smoezen met andere partijen en Tiemens, na de schorsing vóór!

En fractievoorzitter Wim Pieper weet van niks?  

2 opmerkingen:

  1. Theo, uiteraard mag je schrijven wat je wil maar doe het dan wel zo het is gegaan. Tijdens schorsing is ook niet met Tiemens gesproken! Magda is heel even koffie gaan halen en kwam snel terug verder is de stoel niet verlaten. Ik weet dat je het woord 'Achterkamertjes'graag gebruik maar doe het dan wel correct! Je kennende reageer je weer. Dat mag, maar daarop ik reageer niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Okay, Wim, Magda heeft dan kennelijk niet met Tiemens of anderen gesproken. Dat maakt het allemaal nog vreemder. Jij, notabene fractievoorzitter, wilt zonder Magda geen uitleg geven over de motieven van jullie handelen. Als er alleeen een kop koffie is gehaald dan vraag ik me nog veel meer af waarom de Groep Pieper-Rook ná schorsing vóór het voorstel stemde terwijl de sfeer en kritische houding voorafgaand aan de schorsing duidelijk tegen het voorstel was. Merkwaardig, en dat blijft 't!

    BeantwoordenVerwijderen