Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 23 april 2013

Traverse Dieren in alle oprechtheid

Door: Adriaan Dolk

De inwoners van Dieren hebben zo’n honderd zienswijzen ingediend op het provinciale project van de Traverse (verbetering van de verkeerssituatie in Dieren) en nog eens 100 op het gemeentelijke project (ontwikkeling van het stationsgebied).

Hoe komt dat toch, die hardnekkige onvrede? Het is van hetzelfde laken en pak als bij het project Hart van Dieren. Wonen er in Dieren alleen maar van die ontevreden mensen, die overal wat op te vitten hebben en steeds maar dwars willen zijn?

Laat ik mij beperken tot het onderwerp waar ik enigszins mee vertrouwd ben en waar ik in 2008 een ingezonden brief over schreef die ook op dit blog was te lezen. “Die raadselachtige wegverlegging” stond er boven. Sindsdien kwam de wegverlegging regelmatig in het openbaar aan de orde.

En elke keer was de vraag: Waarom moet de N348 ter hoogte van het Hof te Dieren worden verlegd? Dezelfde vraag is ook per e-mail gesteld aan bestuurders van de gemeente Rheden en van de provincie Gelderland, tot in de 2e kamer in den Haag. Het antwoord luidde dat de wegverlegging een harde voorwaarde van het Rijk is; het staat in de Rijksbeschikking waarmee de subsidie voor het project is verleend.

Zijlstra uit Ellecom heeft aangetoond dat niet het Rijk maar de provincie die voorwaarde in de Rijksbeschikking liet opnemen. Die harde voorwaarde van het Rijk was niet waar. Het bleek een sluipweg van de provincie om discussie over de wegverlegging in provinciale staten te omzeilen. Echter, gedeputeerden mogen geen onwaarheid spreken en daarmee statenleden en burgers met slinkse wegen om de tuin leiden.

Toen dat eenmaal duidelijk was en de vraag “WAAROM?” steeds weer opnieuw aan de orde kwam, werd het stil aan gene zijde. Er was ook niemand die mij zei dat ik het bij het verkeerde eind had. Geen enkele poging, van wie dan ook, mij uit te leggen waarom er een aanzienlijk bedrag gemeenschapsgeld moet worden besteed aan het herstel van een historisch landschapspark.

Het doel van het project Traverse is verbetering van de verkeerssituatie in Dieren. Zes miljoen euro subsidie wordt onttrokken aan dat projectdoel en dat deugt niet.

Waarom zijn die mensen in Dieren zo dwars? Het antwoord waarom ik dwars ben heb ik nu in alle oprechtheid gegeven. De dwarsheid van die andere 194 indieners van een zienswijze zou wel eens in hetzelfde vlak kunnen liggen.

Op twee maandagavonden in juni kunnen de 200 zienswijzen nog eens samengevat door de burger ten gehore worden gebracht. Dat is vier maanden – let wel: vier maanden - nadat de zienswijzen zijn ingediend. De rituele dansjes worden keurig door de provincie en de gemeente uitgevoerd. Maar een dialoog ontbreekt ten ene en andere male. Tijd winnen is het doel. Die plannen van de Traverse moeten doorgaan zoals de provincie en de gemeente dat in hun hoofd hebben gezet. ‘Gegoten in beton’ komt de inwoners van Dieren bekend voor; dat hebben ze nog niet zo lang geleden eerder meegemaakt. “We hebben geleerd van onze fouten” was toen de conclusie van onze bestuurders. Dat bleek echter een schone maar kortstondige illusie. En daarom - in alle oprechtheid - zijn we dwars.

Adriaan Dolk, Dieren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten