Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 3 mei 2013

Theoretische flauwekul


Joop, ik ben tot tranen toe geroerd door je verhaal over die Duitser die daar zat te huilen waarna jij hem over de bol aaide. Jouw theorie dat ie huilde om zijn kinderen kan best kloppen. Het kan ook zijn dat ie huilde omdat de Duitse nederlaag onafwendbaar was. Dat zie je wel meer, mensen krijgen verdriet als de nederlaag duidelijk wordt. En ja, dat betekende onzekere tijden voor die Duitser zelf, zijn familie, zijn vrienden, zijn volk en vaderland. Hij had dus alle reden om te huilen.

Zou hij ook gehuild hebben toen Duitsland ons land binnenviel? Zou hij ook gehuild hebben toen de Duitsers nog oppermachtig waren? Ja, zou hij ook gehuild hebben toen hij zag hoe Nederlanders voor zijn ogen werden weggevoerd? Allemaal theorie natuurlijk maar ik waag dat vanuit mijn veilige ivoren toren in 2013 ernstig te betwijfelen.
En, wederom theorie, misschien heb je gelijk en ligt deze Duitser inderdaad op het Vordense kerkhof en liet hij een gezin achter. Heel erg voor hem en zijn kinderen. En het is goed als iemand nog eens aan hem denkt. Voor mijn part het hele jaar door maar om dat nou juist op die ene dag te doen waarop wij de Nederlandse slachtoffers gedenken laat ik graag aan jou over. Mij gaat het te ver.

Dat jij dit op 4 mei in vrijheid kan doen heb je niet aan die huilende Duitser te danken. Wel aan hen die zich tegen de tirannie verzetten.

Bij Duitse slachtoffers denk ik dan ook eerder aan Sophie Scholl, Hans Scholl, Willi Graph, Alexander Schmorell, Kurt Huber, Carl Muth en Willi Graff. Die huilden niet nadat ze verslagen waren maar die kwamen, in het hart van het derde rijk,  in opstand tegen de terreur.

Dat de Oranjeverenigingen de dodenherdenking monopoliseren is helder. Voor mij is dat Oranje-gedoe ook flauwekul. Ik begrijp de behoefte van mensen aan symbolen, aards dan wel  spiritueel, echter wel. Die behoefte bestaat al sinds de eerste mens over bewustzijn beschikte. Omdat ikzelf bij de herdenking exclusief de Nederlandse slachtoffers, oranjegezinden, republikeinen, communisten .. ongeacht welk geloof of ideologie ze er op nahielden, herdenk laat me dat verder koud.

Het is fijn dat je zo barmhartig bent. In ieder geval voor de doden.

Succes met je praktijkoefening in Vorden! Samen met alle theoretische flauwekul die je kunt bedenken daaromheen! 

Theo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten