Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 26 augustus 2013

Wachtgelden gemeente Rheden

Ik moet nog een belofte inlossen. Ik zou nog terugkomen op de wachtgeldverplichtingen van de gemeente Rheden. Dat los ik bij deze in. 

Geheugenopfrissertje:  Begin april maart vroeg ik de gemeente Rheden om informatie. Die kreeg ik 'n paar weken later prompt. 






Rheden geeft namen en bedragen over 2010, 2011 en 2012. Die namen en bedragen zijn niet aan elkaar gekoppeld. Informatie over 2013 was nog niet voorhanden. 

De uitdaging is dus om te achterhalen welke bedragen bij welke namen horen. Bij deze een poging.  

Wim Pieper (Gemeentebelangen, wethouder april 2006- jan 2007)
Pieper was negen maanden wethouder, van april 2006 tot januari 2007. Daarna ontving hij 2 jaar wachtgeld (tot januari 2009). Daar was Wim niet tevreden mee en hij spande een rechtszaak tegen de gemeente aan. Die won hij uiteindelijk. Dat kostte de gemeente volgens eigen zeggen bovenop die twee jaar wachtgeld nog eens 250.000 euro extra. De gemeente vermeldt in het antwoord op het WOB-verzoek een keer een bedrag dat die richting uitgaat. Het ligt dus voor de hand dat die 174.375,05 euro aan Wim Pieper is uitgekeerd. Hoe zich dat nu precies verhoudt tot die 250.000 euro wordt misschien later duidelijk. Ontvangt Pieper in 2013 het restant? Pieper heeft dus goed geboerd. Om het zachtjes uit te drukken: rond de 400.000 euro wachtgeld is geen slechte score voor 9 maanden wethouderschap. Pieper zit nu in de raad voor de partij Groep Pieper-Rook. 

Ella Schadd-de Boer (PvdA, wethouder 1998-2005)
Met het oog op informatie over wachtgeld voor ex-wethouder Schadd die later ook burgemeester van Boarnsterhim en plaatsvervangend burgemeester van Vlieland en Doesburg was had ik ook WOB-verzoeken naar Doesburg en Boarnsterhim gestuurd. Maar die gemeenten vermelden geen van beide de naam Schadd. Zij ontving van deze gemeenten dus geen wachtgeld terwijl zij daar volgens mij wel recht op heeft. Ik kan mij ook niet voorstellen dat Rheden als enige voor het wachtgeld van Schadd opdraait. Juist omdat haar burgemeesterfuncties na haar Rhedense periode vallen. Bijna 4 jaar Boarnsterhim, in 2010 waarnemer in Vlieland en Doesburg. Bovendien was Ella in de periode 2010-2012 ook nog actief in andere betaalde functies. Bijv. als voorzitter van de Raad van Toezicht van Innoforte en als rechter-plaatsvervanger in Groningen. Mijn conclusie is dat zij in 2010 vanuit Rheden nog een bedrag van 5.193,- euro ontving als aanvulling op haar overige inkomsten. Het blijft echter vreemd dat Rheden wél maar Boarnsterhim én Doesburg géén wachtgeld aan Schadd uitkeerden. Je zou eerder verwachten dat het andersom is. Wellicht iets voor de Rhedense raad om hierover aanvullende informatie te achterhalen.

Luuk Kuiper (PvdA, wethouder feb 2008- apr 2010)
Recht op wachtgeld loopt vervalt bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar bereikt (nog niet aangepast aan AOW-leeftijd?) Om te bepalen wie wanneer in de periode 2010-2012 wachtgeld ontving is de leeftijd dus van belang. Die heb ik niet van iedereen kunnen achterhalen. Ik moet dan afgaan op secundaire bronnen. Kuiper was voor zijn aantreden als wethouder bestuurder bij Hogeschool Utrecht. In een interview wordt zijn leeftijd vermeld. Op 27-03-2008 is hij 62 jaar. Hij is dus 65 jaar op 27-03-2011. Maar waarschijnlijk heeft hij al in 2010 de 65-jarige leeftijd bereikt. Dat past namelijk beter bij de hoogte van een van de uitgekeerde wachtgeldbedragen. Mijn conclusie is daarom dat Kuiper in 2010 van de gemeente Rheden een bedrag van 51.638,95 euro wachtgeld ontving met nog 709,23 euro als nabetaling in 2011. 


Jan Jansen (CDA, wethouder 1995?-apr 2006, apr 2007 - apr 2010)
Jan Jansen was blijkens een nieuwsbericht op de site van het CDA op 16-12-2009 63 jaar. Op 16-12-2011 was hij dus 65 jaar. In de periode apr. 2010 - mrt 2011 had Jansen recht op 80% van zijn bezoldiging als wethouder. Daarna werd dat 70%. Ik heb nergens kunnen vinden of Jansen in de periode 2010-2011 nog andere inkomsten had. Ik denk dat Jansen de leeftijd van 65 jaar laat in het jaar 2011 heeft bereikt. Mijn conclusie is daarom dat Jansen in 2010 van de gemeente Rheden een bedrag van 63.798,24 euro wachtgeld ontving en in 2011 eveneens 63.798,24 euro. Ik vind het overigens vreemd dat in 2010 en 2011 twee keer identieke bedragen worden vermeld. 


Els van Hout-Notermans (CDA, wethouder 1990- apr 2002)
Els van Hout-Notermans nam in april 2002 afscheid als bestuurder van de gemeente Rheden. Zij was daarvoor bijna 20 jaar lid van de gemeenteraad waarvan 12 jaar als wethouder.

Volgens de toenmalige wachtgeldregeling (wet APPA: Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers) had een wethouder van 50 jaar of ouder die in de 12 jaar voor zijn aftreden tenminste 10 jaar wethouder was geweest, aanspraak op wachtgeld tot aan zijn 65e jaar. Het wachtgeld bedraagt in het eerste jaar 80% en daarna 70% van de laatste bezoldiging als politicus. Bovendien mag het verschil worden bijverdiend. De ontbrekende 20% cq 30% mag dus worden bijgeklust zonder dat dat deze bijverdienste gevolgen heeft voor de uitkering.
De wethouders-wedde bedroeg in 2002 voor een gemeente van 40.000 – 60.000 inwoners 5737,- euro per maand. Dat is ca. 80.000 euro per jaar (incl. vakantie- en eindejaarstoeslag).

Over Els van Hout is verder niet zoveel te vinden. Zij laat vrijwel geen internetsporen achter.  Zij was in 2012 lid van de raad van toezicht van de Christelijke Onderwijs Groep waartoe bijv. Arentheem en ROCA12 behoren.   Zo’n baan levert volgens mij max. 9000,- euro per jaar op. Dit bedrag wordt dus niet op de wachtgelduitkering gekort (zie boven).  Andere bezigheden voor Els van Hout: Voorzitter Stichting Kasteeltuin Middachten en Ouderling Protestantse kerk van Rheden. Beide functies zijn volgens mij onbezoldigd.

Els van Hout is geboren in 1947 (bron: schoolbank.nl). Zij was in 2002 ouder dan 50 jaar en was wethouder in de periode 1990-2002. Volgens de toenmalige wachtgeldregeling had zij dus tot haar 65e recht op wachtgeld. 

Van Hout bereikte ergens in 2012 de leeftijd van 65 jaar. In 2010 en 2011 had zij dus recht op een wachtgeld van ca. 56.000 euro. Ik kan van Els van Hout-Notermans geen informatie over betaalde banen vinden. Ik denk daarom dat zij in de jaren 2010-2012 een volledige wachtgeld-uitkering ontving dwz. 57.410.28 (2010), 57.410,28 (2011), 21.085,89 (2012).  

Ap Lammers (VVD, wethouder apr 1994 – okt 2004)
Ap Lammers stapte in oktober 2004 op als wethouder van de gemeente Rheden. Hij had er toe meer dan 10 jaar als wethouder opzitten.

Volgens de toenmalige wachtgeldregeling (wet APPA: Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers) had een wethouder van 55 jaar of ouder die in de 12 jaar voor zijn aftreden tenminste 10 jaar wethouder was geweest, aanspraak op wachtgeld tot aan zijn 65e jaar (24-03-2012). Het wachtgeld bedraagt in het eerste jaar 80% en daarna 70% van de laatste bezoldiging als politicus. Bovendien mag het verschil worden bijverdiend. De ontbrekende 20% cq 30% mag worden bijgeklust zonder gevolgen heeft voor de uitkering.
De wethouders-wedde bedroeg in 2004 voor een gemeente van 40.000 – 60.000 inwoners ongeveer   80.000 euro per jaar (incl. vakantie- en eindejaarstoeslag). 70% daarvan is  56.000 euro. Hij mocht dus rond de 25.000 euro bijverdienen.

Ap Lammers was/is na zijn wethouderschap nog zeer actief in een schier eindeloze reeks  functies. Daaronder ook bezoldigde.  Zo was hij o.a. (eigen opgaaf op LinkedIn) projectleider (aug 2010 – aug 2012) van de vernieuwbouw van het Rhedens. Dat lijkt me ’n redelijk goed betaalde functie. Waarschijnlijk zijn er nog enkele andere functies waarvoor Lammers een vergoeding ontving. Mijn schatting van de door Lammers ontvangen wachtgelden:  36.342,12 euro (2010), 31540,20 euro (2011) en 13.197,95 euro (2012).

Nogmaals: conclusies komen van mij op basis van informatie die ik op internet heb gevonden en aannames die ik daarbij heb gedaan. Volledige correctheid kan ik niet garanderen. Ik houd me aanbevolen voor meer informatie zodat eea kan worden aangescherpt cq gecorrigeerd. 

Onderstaand de samenvatting. Klik op de afbeelding om te vergroten. 




2 opmerkingen:

  1. Bedrag dat Politiek Rheden noemt raakt kant nog wal. Zie meer op www.groeppieperrook.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan iemand mij vertellen waarom we bij de nieuwe verkiezingen nog op Wim Pieper moeten stemmen?

    Wat zijn de positieve dingen die hij bereikt heeft.

    Wat heeft hij niet bereikt ?

    Martin Slijper

    BeantwoordenVerwijderen