Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 31 maart 2014

Bedrijventerrein Rinaldostraat in Dieren

Door: Adriaan Dolk

In het oostelijk deel van de Traverse, dat is het deel waarvoor de plannen door de Raad van State zijn vernietigd, bevindt zich ook het ‘Bedrijventerrein Rinaldostraat’. Vijftien bedrijven zijn daar gevestigd, leveren hun bijdrage aan de economie en zorgen voor werkgelegenheid in onze gemeente. Het is belangrijk dat dit bedrijventerrein voor ondernemers aantrekkelijk blijft. Met die intentie is het terrein indertijd opgezet en daar gaan de ondernemers nog  steeds van uit.

Teneinde voor vrachtverkeer een goede toegankelijkheid van het bedrijventerrein te bedenken lag samenwerking tussen provincie, gemeente en de aldaar gevestigde ondernemers voor de hand, maar aan deze logica is onvoldoende aandacht besteed. De ontwerpers gingen er van uit dat vrachtverkeer - vrachtwagens met aanhanger zijn geen uitzondering -, over een afstand van 450 meter, vanaf de Wilhelminaweg, hun weg kunnen vinden over de Zuider Parallelweg, waar auto’s van omwonenden geparkeerd staan en een bestelbus al moeilijk kan passeren. 
Langs dezelfde weg wonen ook gezinnen met kinderen, die af en toe eens op hun fietsje naar buiten willen of die op het trottoir met een balletje bezig zijn. Eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer is nu al verplicht. Dat betekent ook dat de trucks bij het verlaten van het bedrijventerrein, de eenrichtingsborden moeten volgen en bij de Willemsestraat tegen de oprit van de nieuwe tunnel onder het spoor aanrijden, die dwars op hun rijrichting staat. Linksaf de kanaalweg op, richting Apeldoorn, is niet mogelijk en rechtsaf moet dan gebruik worden gemaakt van de ventweg langs de tunneloprit in de Willemsestraat. Na de verkeerslichten op de kruising met de Burg. de Bruinstraat kan dan weer aan het normale verkeer worden deelgenomen. Maar eerst moet nog wel worden ingevoegd bij het verkeer dat uit de tunnel komt. Naar het oordeel van de ondernemers is dit een gekunstelde en onbevredigende oplossing. Niet alleen de ondernemers zijn deze mening toegedaan, ook een door de ondernemers ingeschakeld adviesbureau voor Verkeer voorziet een niet te verantwoorden afname van de verkeersveiligheid op dit eenrichtingscircuit. Het rapport waarin deze conclusie is te lezen is sinds augustus 2013 in het bezit van provincie.          

Met zes anderen uit Dieren zijn de ondernemers bij de Raad van State in beroep zijn gegaan. Met het inmiddels bekende resultaat dat het ontwerpteam Traverse opnieuw aan de slag moet voor het oostelijk deel. Die nieuwe plannen komen ter inzage te liggen, er mag weer worden ingesproken, zienswijzen  worden ingediend, etc. Een nieuwe procedure bij de Raad van State is niet uitgesloten. Opnieuw behoort een tijdrovende en kostbare weg met onzekere uitkomst tot de mogelijkheden.   

Maar misschien kan dit tijdtraject aanzienlijk worden bekort. Eind 2012 hebben dezelfde ondernemers al vijf alternatieve plannen ingediend bij de provincie. Zij bevelen aan dat de provincie deze plannen uit de la haalt, er serieus aandacht aan schenkt en niet onmiddellijk het kostenargument gebruikt om ze te verwerpen. Dat de nieuwe plannen het huidige projectbudget zullen overschrijden is duidelijk, maar dat mag de ondernemers niet worden aangerekend. Het oorspronkelijke budget van Hart van Dieren bedroeg 105 miljoen euro, De Traverse moet nu voor 93 miljoen worden gerealiseerd en dat verschil van 12 miljoen is de inwoners van Dieren - om het neutraal te zeggen – ontnomen, zonder dat er een schop de grond in is gegaan. De tot in den treure herhaalde stellingname van de provincie dat het geslonken budget maatgevend is, mist daardoor geloofwaardigheid.

Daarbij komt dat de rijkssubsidie is verstrekt ten behoeve van het gehele project Traverse. Als de provincie volhoudt het resterende budget maatgevend te verklaren zullen de hogere kosten van een oostelijk deel eenvoudig gevonden kunnen worden door de wegverlegging van de N348 achterwege te laten. Want die wegverlegging  levert – zoals elke inwoner van Dieren inmiddels weet - geen enkele bijdrage aan de centrale doelstelling van het project Traverse. Die luidt nog steeds: verbetering van de doorstroming van het verkeer door Dieren. En het vrachtverkeer naar en van het bedrijventerrein aan de Rinaldostraat maakt deel uit van dat verkeer.      

Adriaan Dolk,  Dieren           

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten