Er is veel te doen over het voornemen van het college van B&W om houtstook in de gemeente Rheden te beperken. Onderstaand ons standpunt hierover zoals ik die afgelopen week (di 20/5) in de oordeelsvormende vergadering uitsprak. Aanstaande dinsdag 27/5 neemt de gemeenteraad een besluit over de voorstellenvoorstellen.
De discussies in de media en de tientallen brieven die we
kregen van zowel voor- als tegenstanders van houtstook laten zien dat het een
onderwerp is dat veel te weeg brengt onder de bewoners.
Ik kan begrijpen dat je bij veel overlast wilt dat er
wordt ingegrepen. Vooral als daar je gezondheid mee is gemoeid. Daar moet aan
gewerkt worden.
Daartegenover staan de inwoners die hun verantwoording
nemen en er alles aan doen om de overlast van hun houtstook voor hun omgeving
te beperken of zelfs helemaal te voorkomen. Sommigen stoken al tientallen jaren
zonder daarover een enkele klacht te ontvangen. Moderne stookinstallaties voor
houtstook worden ook steeds duurzamer zoals we vorige week konden horen. En het
gebruik van houtkachels voor verwarming neemt nog steeds toe in Nederland. Op
dit moment hebben ongeveer 1,2 miljoen huishoudens een houtgestookte kachel. Dat
ligt voor een groot deel aan de draconisch gestegen energieprijzen. Vooral voor
huizen die slecht geïsoleerd zijn en alleen tegen astronomische bedragen geïsoleerd
kunnen worden. En mensen willen ook zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van het
gasnetwerk of het overbelaste stroomnetwerk dat steeds onbetrouwbaarder wordt. Onafhankelijk
van overheden en energieleveranciers die eerst aan burgers gouden bergen
beloven om maatregelen te nemen om energie te besparen of energie te winnen en
deze vervolgens intrekken zodat je investeringen als een boemerang in het
gezicht van de burgers terugkomen. Electrische aangedreven auto’s die
onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde burger, het heffen van belastingen op
energie, het terugdraaien van de salderingsregeling op zonnepanelen en het
heffen van terugleverkosten door energiemaatschappijen.
En dan wordt nu een groot probleem van houtstook gemaakt.
Dat blijkt volgens de gemeente uit het stijgen van de meldingen van inwoners
over houtrookoverlast. Hoe die stijging tot stand komt blijft vaag alsmede de interpretatie
van die meldingen. Er komen meer meldingen binnen omdat via de stookwijzer en GGD-meldingen
zijn toegevoegd. Hoeveel dat er zijn is niet te zeggen. Het is onduidelijk over
hoeveel meervoudsmeldingen dit gaat, over het aantal stookadressen etc. Wel dat
in 2021 tweederde van de meldingen afkomstig is uit 3 buurten. Nog meer van de
onvergelijkbare grootheden: In de jaren
2018 t/m 2022 werden er vanuit 40 verschillende buurten en straten meldingen
gedaan. In 2024 kwamen er uit alle 7 kernen van de gemeente meldingen. Wat zegt
dat dan? Ik weet ’t niet. Als je vergelijkt op aantal buurten dan moet je dat
wel consequent doen. En niet buurten vergelijken met dorpen.
In de periode 2023-2024 heeft Rheden controles uitgevoerd
naar aanleiding van meerdere handhavingsverzoeken. Daarbij zijn op de adressen
waarover de meldingen gingen meerdere controles uitgevoerd waarbij een
uitgebreide lijst van onderdelen is gecontroleerd. Op basis van deze controles
een besluit genomen. Bij de aangewezen adressen kon in geen enkel geval
‘overmatige hinder’ objectief worden vastgesteld. Doordat de stooksituatie meestal goed was
(kachel, pijp, hout) en doordat het vrijwel nooit mogelijk is om een geur tot
een specifiek adres te herleiden.
Interessant is de reactie op deze handhavingsverzoeken door
een groep bewoners uit Dieren. Uit alle inspecties van de ODRA bleek dat zij geen
overlast veroorzaken met hun houtkachel. Wel bleek dat slechts enkele klagers
bijna dagelijks een melding doen. En dat niet alle klagers echt belanghebbenden
waren. Daarnaast dat in 2020 twee houtstokers ernstig zijn bedreigd door een
van de klagers.
Het raadsvoorstel vermeldt drie scenario’s:
Scenario 1: Huidige
situatie
- Toestaan van het
stoken van hout
- Controles inzetten
voor ingediende handhavingsverzoeken
- Handhaven wanneer
uit controles blijkt dat er sprake is van overmatige hinder
Scenario 2 (voorstel): Algemene regels
- Stookverbod bij
code oranje en rood van de Stookwijzer
- Invoeren van een
stook-tijdsvenster
- Uitfasering van
open haarden
- Geen rookkanalen
toestaan in nieuw te bouwen woningen
- Toezicht en
handhaving via geplande periodieke controles in het jaar
Scenario 3: Totaalverbod
- Totaalverbod op het stoken van hout
Het college kiest scenario 2. Dat heeft het volgende effect:
Een stookverbod bij code oranje of rood, en een stook
tijdvenster.
Alleen houtstoken van 16 uur ’s middags tot 24 uur ’s
avonds. En alleen stoken in de periode oktober t/m maart. Even omgedraaid: niet
stoken van 0 uur in de nacht tot vier uur in de middag en helemaal niet stoken
in de periode april t/m september.
De stookwijzer kleurt daarnaast in het overgrote deel van
de gevallen oranje of rood. Nog even terug naar die bewonersgroep in Dieren. Die
hielden dagelijks een stookdossier bij. De periode 1 oktober 2024 tot 1 mei
2025 bestaat uit 212 dagen. Uit dat dossier blijkt dat de stookwijzer 149 keer
code rood gaf. M.a.w. de houtstokers
konden maar 63 dagen stoken volgens code rood. Code oranje hadden ze niet eens bijgehouden.
Als die er nog bijkomt dan wordt het aantal stookmomenten nog veel verder
beperkt.
Dit lijkt me ondoenlijk!
Eerder zijn vanuit de raad meerdere suggesties geopperd
om de houtstokers tegemoet te komen. Onder andere de invoering van
certificering of een licht vergunningenstelsel voor houtstookinstallaties die
aan een aantal voorwaarden voldoen. Ik kreeg niet de indruk dat de wethouder
daarvoor geporteerd was. Eerder sterk afwijzend.
Dit gaat voor ons niet werken. Wij stellen daarom voor om
de huidige situatie, scenario 1, te bestendigen en verder uit te werken naar
een sterk handhavingsbeleid. D.w.z.. houtstook toestaan, serieuze controles bij
handhavingsverzoeken, en handhaven en optreden wanneer uit de controles
overmatige hinder blijkt. Ga in gesprek met overlastgevers zonder ze op
voorhand te veroordelen. Handhaaf ferm bij notoire hinderlastgevers.
Stimuleer het gebruik van moderne houtstookinstallaties
en het uitfaseren of vervangen van oude meer vervuilende en overlast gevende installaties.
En werk aan actieve en gerichte voorlichting. Moderne houtkachels, zoals
Ecodesign-modellen, pelletkachels en stoffilters kunnen de uitstoot van
fijnstof (PM2,5) aanzienlijk verminderen met 50% tot 90% ten opzichte van oudere toestellen.
Scenario 2 is buitenproportioneel. Er worden honderden
inwoners ernstig door geraakt terwijl dat helemaal niet nodig is. Met een kanon
op een mug schieten. Niet doen!
Laat dit stokpaardje van de milieulobby ons maar voorbij
draven. We hebben geen behoefte aan nog meer betutteling.
------------
Er zullen komende dinsdag door verschillende fracties
amendementen worden ingediend om het voorstel zoals het er nu ligt (scenario 2)
te wijzigen. Wij beraden ons op onze steun (wel of niet) daarvoor. Scenario 2
moet daarvoor van tafel of fors worden afgezwakt in lijn met onze suggesties.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten