Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 16 maart 2008

Hart van Dieren - Presentatie 11 maart (dl 1)

Dinsdagavond 11 maart 2008 gaf de Rhedense wethouder Joop Kock een overzicht van de stand van zaken en de marsroute voor de ontwikkeling van een Masterplan voor Hart van Dieren.

De presentatie startte met een overzicht van een aantal gebeurtenissen in het project Hart van Dieren gegeven (Zie daarvoor de powerpointsheets die ik aan het eind van dit bericht heb geplaatst).

Alles uiteraard vanuit de perceptie van Joop Kock. Zo begint het voor hem pas op 16 juni 2005. Bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen de gemeente, de provincie en ProRail.

Wat daaraan voorafging ligt voor Kock blijkbaar in de pré-historie. Het falen was al ingezet voordat de SOK werd ondertekend. De businesscase 2005 die in april 2005 werd gepresenteerd was al 'n wrak.

En kennelijk is er niets belangrijks te melden over de periode tussen juni 2005 en juni 2007.

Dat vind ik veelzeggend. In die periode vergat de stuurgroep namelijk om op de centjes te passen.

Enkele andere dingen wil ik toch ook nog ‘ns benoemen. Als ik verbijsterd of geschokt ben dan is aan mij echt wel te merken dat er iets niet in orde is. Zoniet bij onze vrijetijdspolitici. Op 21 augustus werd de gemeenteraad over het tekort geïnformeerd. Op 28 augustus is daar nog ‘ns met de raad over gesproken en op 6 september wordt het tekort wereldkundig gemaakt. Vervolgens reageren de politici dat ze “verbijsterd” en “geschokt” zijn. Die verbijstering hebben ze toch ’n week of twee heel goed weten te verbergen. De schijnheiligheid droop er vanaf. Maar ja, wat wil je. Onze politici zijn immers gepokt en gemazeld. Die hakken natuurlijk vaker met dit bijltje.

En op 6 september, dus nog vóór de bekendmaking van het tekort, had de stuurgroep al besloten tot een audit en het Atelier Verdaas. Pas op 16 oktober werd een opdracht voor de audit geformuleerd en pas in november startte het onderzoek naar de vraag hoe nu verder te gaan.

Vervolgens komen op 11 december de resultaten van de audit en Ateleir Verdaas naar buiten. En dan duurt het nog tot februari voordat de stuurgroep met een reactie komt op de audit en het Atelier.

En de gemeente doet nog een schepje boven op alle verwarring. Terwijl de stuurgroep al ontbonden is en gedeputeerde staten de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) al heeft dood verklaard weten B&W nog niet wat ze met de SOK aan moeten. Ze nemen het besluit van gedeputeerde staten voor kennisgeving aan en hebben de reactie en de adviezen van de stuurgroep doorgestuurd naar de raad. Samen met een begeleidende brief. Wat er in die brief staat weet ik niet. Is die soms ook geheim? Ik schat in dat ze bang zijn voor financiële angels en voetklemmen als ze nu al zouden zeggen dat ze de SOK als ontbonden beschouwen. Het zorgt in ieder geval weer voor meer onduidelijkheid.
Dat bleek ook wel uit de vragen die diverse raadsleden stelden. Die snappen er ook niks meer van.

Sinds het tekort aan de stuurgroep werd gemeld zijn zeven maanden verstreken. Nu komt Kock met een paar powerpointsheets naar buiten waar de onzekerheden en de mitsen en maren van afdruipen. Het masterplan wordt op straffe van het afblazen van heel Hart van Dieren nu binnen drie-en-een-halve maand door de Dierense strot worden geduwd.

Want de rijksoverheid wil dit plan nu voor de zomer hebben. Althans, dat zeggen Kock en de stuurgroep.

En als dat niet lukt dan zijn de schuldigen al snel aangewezen. Dat zijn degenen die gaan dwarsliggen en het niet met de uitkomsten van het masterplan eens zijn.

Nou daar trap ik niet in. De schuldigen, dat zijn en blijven de leden van de stuurgroep en hun paladijnen in provinciale staten en gemeenteraad.
Die al die tijd verzuimd hebben om gewoon hun taak uit te voeren: fatsoenlijke bestuurlijke controle.

Een laatste staaltje daarvan.
In de commissie Mobiliteit en Economische Zaken (5 maart) van provinciale staten heeft gedeputeerde van Haaren toegegeven dat de opmerking van de stuurgroep dat de belangrijkste kosten-stijgingen zich begin 2007 voordeden, onjuist was. Daarop stelde D66-fractievoorzitter Martijn Leisink dat daarmee haar legitimatie wegviel voor de conclusie dat ze niet eerder had kunnen ingrijpen. Dat werd door haar weer ontkend en de commissie nam daar in meerderheid genoegen mee. D66 kreeg alleen steun van de SP en de afgesplitste Toine van Bergen.

Dat gedraai geldt behalve voor gedeputeerde van Haaren ook voor de andere leden van de stuurgroep waaronder wethouder Joop Kock. De stuurgroep, waarin dus ook Joop Kock zitting heeft, zegt in het document met de wijdlopige titel “Standpunt Stuurgroep inzake de beëindiging van het project Hart van Dieren en voorstel voor het in gang zetten van het vervolg van het project” letterlijk:
“Daarnaast acht de Stuurgroep de doorlooptijd die het Atelier noemt (6 maanden) niet reëel voor een breed gedragen masterplan dat een onderlegger is voor keuze ten aanzien van de infrastructuur knelpunten.”

Dus eerst zegt Joop Kock als lid van de stuurgroep dat een doorlooptijd van zes maanden voor een breed gedragen masterplan niet reëel is en nu gaat diezelfde Joop Kock dat masterplan even binnen drie-en-een-halve maand ophoesten.

Hoezo ongeloofwaardig!

In deze posting het eerste deel van de presentatie: de "historie" en de "huidige status" van het project. Morgen het deel dat over het masterplan gaat. Daar valt ook nog het een ander over te zeggen.

Als u op een afbeelding klikt dan wordt deze in een apart scherm vergroot weergegeven.