Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 12 juni 2009

Symposium Platform Leefmilieu Noordtak (3) - De aanwonende

De derde presentatie op het symposium van het Platform Milieu Noordtak werd verzorgd door Bert Lof, vertegenwoordiger van het Platform Leefmilieu Noordtak én zelf wonend aan het Arnhemse spooremplacement.

Na de feitelijke informatie van het ministerie van V&W en de spoorgebruikers kwam er iemand aan het woord die al dit railgeweld aan den lijve ondervindt. Toen ik vorig najaar bij Bert op bezoek was stonden de kopjes op tafel te trillen en de planten te schudden tijdens het passeren van de goederentreinen. Zou je ooit aan zoiets kunnen wennen?

Bert had de presentatie de titel “Noordtak 2.0: zitten we wel op het goede spoor?” meegegeven. De eerste ronde Noordtak 1.0 slaat op het eerste gevecht om de Noordtak te weren, zo’n 10 jaar geleden. Nu wordt het leefmilieu rond het spoor nog verdergaand bedreigd.

Bert Lof somde de ongemakken op waarmee de mensen langs het spoor te maken hebben en hij wees op de verschillen tussen de overlast die volgens de berekeningen van ProRail door het railverkeer worden veroorzaakt en werkelijk ervaren overlast die de aanwonenden ervaren. De kwaliteit van leven wordt door het spoorverkeer ernstig aangetast.

De pijnpunten.
Klik op de afbeelding om te vergroten.


Hij gaf daarnaast enkele voorbeelden die tot nadenken stemmen. Zo ligt de
maximale geluidsbelasting Lmax ligt rond Schiphol op ca. 80 dB(A); in Arnhem-West boven de 90 dB(A). Diesellocs stoten 35 keer meer fijnstof uit dan een vrachtwagen en terwijl het aantal mensen dat last heeft van het geluid bij alle categorieën van geluidsbronnen is gedaald is de overlast door het railvervoer NIET afgenomen.

Terwijl er honderden miljoenen in de spoorinfrastructuur worden geïnvesteerd bestaat de bijdrage voor bescherming van het leefmilieu slechts een fractie van dat bedrag. In Arnhem wordt rond de 900 miljoen euro in het spoor geïnvesteerd terwijl er voor geluidwerende voorzieningen slechts 4 à 5 miljoen euro is uitgetrokken. Dat geeft wel aan hoe de belangen van bewoners in dit soort projecten worden meegewogen. Bert pleitte dan ook voor een drastische verhoging van de investeringen in het leefmilieu tot 30% van het totale projectbudget.

De presentatie spreekt voor zich. Het geeft een prima samenvatting van de problemen rond het spoor in het algemeen en rond de Noordtak in het bijzonder. Een verder toenemende belasting van de Noordtak betekent een ernstige aantasting van het leefmilieu. Forse investeringen in de leefomgeving en samenwerking tussen overheden en omwonenden van het spoor cq de belangenverenigingen is noodzaak!

De belangenverenigingen zijn er klaar voor! Zij willen graag samen met de overheid tot oplossingen komen. Wanneer zijn de overheden daar klaar voor? Wanneer gaan die tot actie over? Samen met de aanwonenden van de Noordtak!

Onderstaand de volledige presentatie van dhr. Bert Lof.
Klik op een afbeelding om te vergroten.

















U kunt de presentatie ook als diavoorstelling afspelen.

Klik daarvoor eerst op onderstaande afbeelding. U gaat dan naar het presentatie-album.
Klik daarna in het album op de knop "Diavoorstelling" om de presentatie af te spelen.

U kunt de presentatie volledig zelf besturen. Beweeg daarvoor de muis naar de onderzijde van het scherm waar u zelf bepaalt hoe u door de voorstelling wilt gaan: snelller, langzamer, stilzetten, terug of vooruit. U eindigt de voorstelling door op X te klikken.


Symposium Platform Leefmilieu Noordtak - Presentatie dhr. Bert Lof, Aanwonende en lid PLN