Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 29 september 2009

Burgerinitiatief Spoorbocht Station Velp

Vanavond wordt in de Rhedense gemeenteraad het Burgerinitiatief Spoorbocht Velp behandeld. Spoorbocht Velp is een initiatief van dhr. Joop de Ruiter.
Dhr. de Ruiter is voormalig bestuurslid van Geen Noordtak Velp. Hij was het niet eens met de koers van GNV en heeft vervolgens Spoorbocht Station Velp opgericht.
Na zijn terugtreden bij GNV ben ik als bestuurslid bij GNV aangetreden.
Voor de goede orde. Ik heb helemaal niets tegen Joop, iemand met kennis van zaken die met veel passie strijd voor de zaak.
Ik steun zijn burgerinitiatief (zie verder) ten volle.

Betreft: Verzoek Burgerinitiatief

Aan de gemeenteraad van Rheden.

Ter attentie van de voorzitter, mevrouw P.M. van Wingerden-Boers.

Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende onderwerp met voorstellen op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen:

Het saneren van de scherpe bocht in de spoorlijn nabij het station te Velp( tussen de Ommershofselaan en de Gasthuislaan ) op het gebied van veiligheid, trillingen en geluid of lawaai ( ook trillingen ) op grond van nieuwe gegevens.

Wij wenden ons over dit onderwerp tot de raad in de wetenschap dat de gemeente geen directe zeggenschap heeft over het spoor in Velp. Eveneens realiseren wij ons dat het de gemeente aan middelen ontbreekt om de gevraagde voorzieningen zelf te treffen. De kern van ons verzoek is dat de gemeente zich bij de instanties die wèl zeggenschap hebben over het spoor, sterk maakt voor de belangen van haar (Velpse) inwoners.

Samenvatting / te nemen besluit.

Samenvattend stellen wij de raad voor om het volgende te besluiten.

Het college van B&W opdracht te geven om in het belang van de aanwonenden van de spoorbocht te Velp, in overleg te treden met ProRail, betrokken ministerie(s) en eventuele andere instanties en het treffen van de volgende maatregelen krachtig en vasthoudend te bepleiten.

1. Veiligheid: verlaging van de maximaal toegestane snelheid ter hoogte van de spoorbocht te Velp,
- naar 40 km/uur voor goederentreinen > 3.000 ton;
- naar 50 km/uur voor goederentreinen > 2.000 ton Bijgevoegd:
- Naar 60 km/uur voor goederentreinen < 2.000 ton.

2. Trillingen: het voorkómen van (verdere) schade aan de aan het spoor gelegen gebouwen door,
- het leggen van het spoor in de spoorbocht over een lengte van 500 meter op een geheel betonnen vloer die niet kan verzakken;
- het plaatsen van een betonnen wand ( diep 4 à 5 meter ) met 5 à 10 cm dik trillingswerend materiaal aan de zuidzijde van de spoorbocht.
- Het plaatsen van een aantal vaste meetpunten op verschillende afstanden van de spoorlijn voor het registreren van trillingen.

3. Geluid: beperken van overlast voor aanwonenden door,
- het plaatsen van geluidwerende wanden aan beide zijden van de spoorbocht;
- het plaatsen van thermopane ( indien mogelijk van triplane glas ) in de huizen ter hoogte van de spoorbocht.

4. Schade:
- I.v.m. de gebleken onjuistheid van de in het verleden gedane onderzoeken naar trillingen, de schadeclaims van aanwonenden opnieuw onder de aandacht te brengen.

De kosten van de te treffen maatregelen zijn voor rekening van ProRail c.q. het rijk. De kosten van de gemeente blijven beperkt tot die van het voeren van overleg en de voorbereiding daarvan; deze kosten dienen binnen de reguliere begrotingsposten te worden opgevangen.

Toelichting op het onderwerp met voorstellen:

Veiligheid:

Sedert de vervanging van de rails en de dwarsliggers in 2006 is de snelheid van de goederentreinen aanmerkelijk verhoogd. Containertreinen rijden met een snelheid van 100 km per uur voorbij, tankwagontreinen met een snelheid van 80 km per uur en aannemertreinen met een snelheid van 75 km per uur.
Het kan zijn, dat op een rechte spoorlijn dergelijke snelheden acceptabel zijn, maar in een scherpe bocht zoals in Velp is dat zeker niet het geval. In een bocht ontstaat een gevaarlijke onbalans omdat een snelrijdende goederentrein door de natuurlijke middelpuntvliedende krachten met grote kracht tegen de buitenrail wordt gedrukt.

Goederentreinen met een gewicht van boven de 2.000 ton ( 2 miljoen kilo ) worden dan enkel nog door de dunne flenzen aan de flenswielen op de rail gehouden. De sterkte van deze dunne flenzen ( 206 stuks bij een goederentrein met 50 wagons ) zijn bepalend voor het al of niet ontstaan van een catastrofe. Zie ook het ongeval in Italië in Viareggio, waar een asbreuk tot een enorme chaos leidde.
Dit kan bij ons in Velp voorkomen worden door de volgende maatregelen:
- Het verminderen van de snelheid van alle personen- en goederentreinen tot 60 km per uur.
- Het verminderen van de snelheid van goederentreinen met een gewicht boven de 2.000 ton tot 50 km per uur.
- Het verminderen van de snelheid van goederentreinen boven de 3.000 ton tot 40 km per uur.
Nogmaals: Het kan mogelijk zijn, dat op een recht spoor wel snel kan worden gereden, in een bocht levert dat voor de omwonenden een veel te groot risico op.

Trillingen:
Tevens zijn in de voorbije jaren de trillingsniveau’s sterk verhoogd, doordat de spoorlijn voor, tussen en na de spoorwegovergangen ( en daar zijn er drie van ) in de spoorbocht is verzakt. Er is een soort kermisattractie ontstaan waar de treinen over heen hobbelen. Wij verzoeken de raad stappen te willen ondernemen naar partijen toe om de spoorbocht volledig te saneren en tot de uitvoering van de volgende technische stappen te komen.

1. De rails in de bocht bij het station over een lengte van maximaal 500 meter op een geheel betonnen vloer te leggen, waarbij de rails aan betonpads worden bevestigd en door de ontstane stijfheid van de constructie niet meer kunnen verzakken. De hoeveelheid beton, die hiervoor nodig is, is te vergelijken met de hoeveelheid beton, die voor de twee flatgebouwen binnen het project “De Velpse Veste” is verbruikt.

In Arnhem is gebleken, dat de trillingsmetingen, die tot dusverre zijn gehanteerd, niet toereikend zijn. Dat betekent, dat ook de trillingsmetingen, die in 2006 als éénpuntsmetingen aan onze woningen in Velp zijn uitgevoerd, wetenschappelijk geen enkele waarde hebben en geen enkel nut hebben gehad. In Arnhem zijn vervolgens uitgebreide trillingsmetingen ondernomen door TNO en deze hebben nu geleid tot uitgebreide antitrillingsmaatregelen direct naast de spoorlijn (zie hiervoor de boeken van het Tracébesluit Sporen in Arnhem).

Deze maatregelen bestaan o.a. uit het plaatsen van betonnen wanden met trillingswerend materiaal van 5 tot 10 cm dikte parallel aan de spoorlijn aan de Sonsbeeksingel over een lengte van bijna 400 meter met een diepgang van 4 tot 5 meter. De wanden komen ongeveer 50 cm boven het maaiveld uit en daarop kunnen geluidwerende wanden worden geplaatst.
Een dergelijke wand verzoeken wij u ook te laten plaatsen aan de zuidzijde van de spoorbocht in Velp nabij het station. Er is voldoende ruimte in de vorm van vrijliggende grond.

In vergelijking met de Sonsbeeksingel in Arnhem is de situatie in Velp aanmerkelijk ongunstiger. Alle treinen rijden in Arnhem ter plaatse minder dan 40 km per uur. De afstand spoorlijn tot de woningen is daar aanzienlijk groter dan in Velp. Wij zijn op grond van deze bevindingen van mening, dat op een korte termijn een dergelijke verticale wand gebouwd moet kunnen worden om onze eigendommen tegen verdere beschadiging te behoeden. De hoeveelheid beton, die hiervoor maximaal benodigd is, komt overeen met de hoeveelheid beton, die voor de fundering van het flatgebouw nabij de spoorlijn, dus voor één flatgebouw, binnen het project “De Velpse Veste” is
verbruikt.

2. Verwacht mag worden dat de toename van het vervoer per spoor in de nabije toekomst maximaal zal zijn. Immers, het wegtransport wordt geconfronteerd met grote prijsverhogingen, o.a. tolheffingen door geheel Europa, het vervoer te water krijgt ook te maken met grote prijsverhogingen voor onderhoud van rivieren en sluizen. Dit houdt in, dat het sterk gesubsidieerde railvervoer bijzonder concurrerend gaat worden. Een complete goederentrein kost op de Betuwelijn per afgelegde kilometer b.v. slechts één Euro en zestig cent. Natuurlijk zijn daarbovenop andere kosten, die een rol spelen, maar die worden niet door de spoornetbeheerder opgelegd.

3 Het aantal goederentreinen, dat Velp via de bocht zal passeren, kan over enkele jaren gestegen zijn tot boven de 80 per etmaal. Deze stijging kan zich voortzetten tot zelfs boven de 120 treinen per etmaal. Dan wordt zelfs het aantal goederentreinen, dat voor een goede exploitatie van een verlengde Noordtak door de Achterhoek moest zorgdragen, gepasseerd. Dit is voor ons een bijzonder verontrustend en onaanvaardbaar toekomstbeeld.

Wij verzoeken de raad om de fundamenten van onze woningen te gaan beschermen met betonwanden aan de kant van de spoorlijn volgens een bouwkundig voldoende trillingswerende constructie. Wie goederentreinen alsmaar zwaarder maakt en tevens steeds sneller laat rijden moet eerst afdoende maatregelen voor omwonenden nemen. Wie schaadt moet ook maatregelen treffen.

Geluid: (lawaai, eveneens behorende tot de trillingen).

Het geluidsniveau naast de spoorbocht is inmiddels sterk toegenomen. Het blijkt, dat het z.g. snerpen en krijsen van assen, flenzen en wielen op de rails en tegen de buitenrails door fricties sterk is toegenomen.

1. Wij verzoeken de raad de plaatsing van geluidwerende wanden aan de twee zijden van de bocht te willen versnellen en niet te wachten tot over een reeks van jaren iets wordt ondernomen. Sedert 1980 is de planning van het goederenvervoer over de IJssellijn reeds begonnen en wordt uitgevoerd zoals toen reeds werd gepland. Echter, men heeft de omwonenden van de spoorlijn voortdurend vergeten.
Wij verzoeken de raad nu krachtdadig op te treden. Deze schermen, die van constructie bijzonder eenvoudig zijn, kunnen in enkele maanden tijd geplaatst worden. De ruimte in de vorm van de noodzakelijke grond en bodem staat of beter gezegd ligt ter beschikking.

2. Tevens verzoeken wij de raad plaatsing van thermopanebeglazing, indien mogelijk als triplane glas, snel in Velp uit te voeren, omdat er in Nederland vrijwel geen enkele andere plaats is te vinden, waar de woningen zo dicht en in zo’n grote massa direct aan de spoorlijn zijn gesitueerd. Een aantal woningen bevindt zich zelfs op minder dan 10 meter van de rails verwijderd.
Deze woningen maken deel uit van het in juli 2005 opgeleverde gebouw EmmaBrug. Dit gebouw bestaat uit 11 woonappartementen, een tandartsenpraktijk en een ooglasercentrum. De huidige situatie veroorzaakt gevoelens van onveiligheid en onrust bij de bewoners en de gebruikers van de commerciële ruimten.

Het slijpsel van de bovenleiding en de rails is er de oorzaak van dat zich in de afgelopen periode de loskomende hete koper- en ijzerdeeltjes hebben vastgezet in de houten kozijnen. Dat leidde tot de noodzaak om een extra (vervroegde) schilderbeurt van met name de spoorzijde van het gebouw te realiseren. Bij de oplevering van onze panden verzekerde ProRail ons, dat de maximum capaciteit van de spoorlijn 10 treinen per uur zou zijn en dat er geen treinen zouden rijden tussen 00.30 uur en 06.00 uur. Deze belofte wordt geregeld genegeerd, omdat er toch in die periode goederentreinen passeren. (Hoe moeten wij de beloftes van Mevrouw Netelenbos, indertijd de Minister van V&W, beoordelen? Deze moeten toch nog overeind staan? 21 goederentreinen per etmaal voor de beide sporen en geen vervoer tussen 19.00 uur en 07.00 uur in de morgen!).

Sedert 2006 ervaren wij, dat na het vernieuwen van de rails in 2006 zowel het lawaai als ook de trillingen in de loop van de tijd steeds harder en erger zijn geworden. De gevoelens van onveiligheid en onbehagen zijn bij ons sterk toegenomen.
Om de ontwikkeling en de toename van de trillingsintensiteit te leren kennen is het aan te bevelen, dat de raad zich gaat inzetten voor de plaatsing enkele vaste meetpunten voor trillingen aan ons pand en enkele andere panden binnen het trillingsgebied in de spoorbocht.

Het kostenplaatje van het geheel aan verzoeken:

Doordat indertijd de officiële Noordtak werd geschrapt is de helft van het toenmalige budget gereserveerd voor projecten aan de bestaande spoorlijn. Let wel: we spreken over projecten, die te voorspellen waren en alle projecten, die wij u hebben genoemd in deze aanvraag aan de raad behoren daartoe. Er is via de vroegere reserveringen nog geld op de plank. Ook ProRail heeft voor dergelijke projecten nog een aantal reservepotten.

Eveneens kan een beroep worden gedaan op de reserves van de extra aardgasbaten. Deze reservering bevat enkele miljarden, waaruit geput mag worden.
In principe behoeven de Provincie Gelderland en de Gemeente Rheden uit eigen middelen niets bij te dragen. Daarnaast zijn er opbrengsten uit de verkoop van de aandelen NUON. Het zou zeer nobel zijn om een deel van deze gelden te gebruiken voor de oplossingen in de spoorbocht nabij het station te Velp.

Schade aan onze woningen:

Zoals reeds eerder in deze aanvraag beschreven zijn de trillingsmetingen als éénpuntsmeting op uitdrukkelijke eis van ProRail aan onze woningen niet voldoende geweest en derhalve ook onjuist. Dit betekent, dat de verzoeken om bijstand om de schade aan onze woningen, ontstaan door het treinverkeer, alsnog te willen activeren. Dit is geheel conform de principes van onze nationale wetgeving.

Dit houdt in, dat onze schadeclaim, gedaan in 2006, alsnog door de raad in behandeling genomen kan worden en alsnog als actief kan worden beschouwd.
Wij verzoeken de raad ook die kwestie wederom ter hand te nemen en voor ons, als omwonenden van de spoorlijn tot een goed einde te willen brengen.

Om u een indruk te geven welke gemeentes resultaat hebben geboekt met processen, die zij voor hun inwoners hebben gevoerd zijn o.a. de volgende:
Twente: Gemeente Hof van Twente: snelheid van de goederentreinen gereduceerd tot 60 km per uur.
Veluwe: Gemeente Harderwijk: de spoorbocht ten westen van het station aldaar sterk verbeterd.
Veluwe: Gemeente Arnhem: na intensief contact met buurtbewoners Wijken en ProRail worden trillingswerende wanden op vier verschillende locaties naast het spoor en het emplacement aldaar aangelegd.

Namens de Belangenvereniging Spoorbocht Station Velp:
Het bestuur:
Voorzitter: Dhr. Joop de Ruiter, Kerkstraat 6, 6883 HT, Velp.
Handtekening:
Medebestuurders:
Dhr. Jacqes de Beijen, Kerkstraat 2, 6883 HT, Velp.
Handtekening:
Dhr. Jeroen Duindam, Brugweg 11, 6883 HW, Velp.
Handtekening:
Dhr. Jack. C. van der Hoeven, Emmastraat 983, 6882 MK, Velp.
Handtekening:
Dhr. Harry Huyskes, Zuider Parallelweg 1, 6882 AC, Velp.
Handtekening:
Datum: 18 augustus 2009.

Bijgevoegd:Lijst met 49 personen met handtekening, naam en adres, die dit burgerinitiatief
ondersteunen.