Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 16 juni 2022

Kiezersbedrog

De nieuwe Rhedense coalitie bestaat uit de partijen GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, D66 en GPR Burgerbelangen. De VVD, het CDA en de Volkspartij Politiek Rheden belanden daarmee in de oppositie.

In de Regiobode van 8 juni pakt de kersverse coalitie juichend uit met een advertentie over de volle breedte van de krant.  Wij zijn iets minder enthousiast en plaatsen enkele kritische kanttekeningen bij het coalitieakkoord. Zo hebben D66 en GPR Burgerbelangen de kiezer bij de neus genomen over de Posbank.  Samen met de VVD en het CDA  kozen in februari twee van de drie D66-raadsleden en de voltallige fractie van GPR Burgerbelangen voluit en vol overtuiging voor scenario D. In scenario D wordt het doorgaande gemotoriseerd verkeer door het Nationaal Park Veluwezoom in de weekeinden en feestdagen in de maanden april tot en met oktober beperkt. Een rondje Posbank is dan bij elkaar 65 dagen per jaar niet meer mogelijk. Na twee jaar zouden de resultaten worden geëvalueerd alvorens definitieve maatregelen te treffen.

De nieuwe coalitie gaat deze periode nu uitbreiden naar alle weekenden en feestdagen, het hele jaar door, met daarbovenop een beperking van het doorgaande gemotoriseerd verkeer op alle dagen van de maanden juli en augustus. We gaan daarmee van 65 dagen afsluiting naar 175 dagen. Da’s nog eens 110 dagen erbij: een toename met 169%.  Dus bijna de helft van het jaar géén rondje Posbank. En de evaluatie na twee jaar is ook niet zo belangrijk meer want de maatregel wordt zo snel mogelijk ingevoerd. Tja, de drang naar het wethouders pluche is groot. Zo groot dat de draai van D66 en vooral van GPR Burgerbelangen amper twee maanden na de verkiezingen niet anders is uit te leggen dan kiezersbedrog. Voor 169%.

Theo Kooijmans

Volkspartij Politiek Rheden


Vragen over de Stationsomgeving bij het NS Station Rheden

Schriftelijke vragen van de Volkspartij Politiek Rheden over de Stationsomgeving bij het NS Station Rheden

 Datum vraag: 5 mei 2022

Indiener: Theo Kooijmans
Nummer: S22/134

Datum antwoord: 15 juni 2022

Aanleiding: Naar aanleiding van vragen vanuit de bevolking van de gemeente Rheden over de Park & Ride situatie bij het NS Station Rheden.

Vergeleken met de parkeermogelijkheden bij de NS Stations in de dorpen Velp en Dieren zijn de parkeermogelijkheden en met name de Park & Ride mogelijkheden in Rheden erg mager. Ook al zijn er minder stops van treinen in Rheden.

De parkeerplaatsen aan de kant van het perron richting Dieren bestaan uit twee parkeerplaatsen voor invaliden. Voor het overige is er nauwelijks mogelijkheid om dichtbij te parkeren. Er zijn verder nauwelijks Park & Ride mogelijkheden.

Komende vanaf de rotonde Arnhemsestraatweg-Groenestraat is er voor de spoorwegovergang waar het perron richting Arnhem begint is geen mogelijkheid om even te parkeren en passagiers die slecht ter been zijn en/of met koffer uit te laten stappen, laat staan te begeleiden naar het perron.

Vraag 1: Bent u het eens met bovenstaande observatie met betrekking tot de parkeermogelijkheden c.q. Park & Ride situatie bij station Rheden. Zo nee, waarom niet?

Als u het deels wel deels niet met deze observatie eens bent horen wij natuurlijk graag waar u het wel en waar u het niet met ons en waarom wel/niet.

Antwoord: De auto parkeren en verder reizen per trein (Park & Ride) kan goed plaatsvinden op de parkeerplaatsen aan het begin van Steenslag (begin nieuwe wijk Grinthuizen). Hier wordt niet actief naar verwezen, maar deze parkeerplaatsen zijn vaak vrij en voor dit doel uitermate geschikt. Daarbij is voorzien in een directe toegang naar het perron.

Het klopt dat er geen voorzieningen zijn mee ontworpen voor halen en brengen (Kiss & Ride). Het stoppen en direct laten uitstappen van passagiers kan op de rijbaan bij het perron plaatsvinden. Voor het begeleiden van passagiers tot op het perron is parkeren noodzakelijk en dit valt niet onder Kiss & Ride. De Parallelweg of de Doctor Langemeijerweg zijn geschikt voor langsparkeren. Doordat er geen aparte voorzieningen voor Kiss & Ride zijn gemaakt, is die ruimte rondom het perron ten goede gekomen aan groen en verblijfruimte voor voetgangers.

Vraag 2: Bent u bereid om de mogelijkheden voor aanleggen van voldoende parkeermogelijkheden voor korte stops (Park & Ride) voor het per auto ophalen en brengen van treinreizigers aan de zijde van het perron richting Arnhem tussen rotonde Arnhemsestraatweg-Groenestraat nader te onderzoeken?

Antwoord: Er zijn nu fietsstroken in de Groenestraat gekomen en de entree van de Groenestraat en het dorp Rheden heeft een groene en aantrekkelijk uitstraling gekregen. Auto’s die hier gaan parkeren zijn ongewenst en dit kan zelfs gevaar of hinder veroorzaken in de doorstroming van het verkeer. Straatparkeren kan op de wegen in de omgeving van het station plaatsvinden. We doen daarom geen onderzoek hiernaar. 

Vraag 3: Bent u bereid om de mogelijkheden voor het uitbreiden van de parkeermogelijkheden voor het per auto ophalen en brengen van treinreizigers aan de zuidzijde van spoorwegovergang bij het perron richting Dieren nader te onderzoeken?

Antwoord: De Doctor Langemeijerweg en de Parallelweg zijn hiervoor geschikt en deze afweging heeft in het ontwerpproces met onze stakeholders plaatsgevonden. We doen daarom geen nader onderzoek.

Vraag 4: Kunt u ook aangeven hoeveel tijd u nodig heeft een dergelijk onderzoek uit te voeren en wanneer u de resultaten kunt terugkoppelen?

Antwoord: Voor wat betreft het college is dit niet aan de orde. Zie hiervoor de antwoorden bij vraag 1 t/m 3.

Vraag 5: Wilt u naar aanleiding van bovenstaande vragen aangeven wanneer u  antwoorden kunt terugkoppelen?

Antwoord: zie met beantwoording van deze raadsvragen bij vraag 1 t/m 3 

Bijgaand enkele foto’s van de situatie aldaar.