Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 25 januari 2008

Let's twist again! (2)

T.J. Kottelaar schreef in de Regiobode onder de kop “Twistzieke tegenstanders HvD”.over Kooijmannetjes, Zijlstraatje en Ottevangertjes. Onderstaand zijn brief.
----------------------------------------------------
Twistzieke tegenstanders HVD

Wat zijn ze toch allemaal slim, de Kooijmannetjes, de Zijlstraatjes en de Ottevangertjes. Met veel plezier lees ik elke week weer hun bijdrage aan het Hart voor Dieren. Maar als simpele burger denk je toch: het is 100 miljoen of niks. Het is ja of nee. Deze twistzieke mannetjes zijn vergeten waar het om gaat. Rond het jaar 2000 bij het afblazen van de nieuw aan te leggen NOV (Noordoostelijke verbinding, kosten 3 à 4 miljard) vond de Tweede Kamer het logisch als het goederentransport over bestaand spoor zou gaan, dat er een compensatie nodig was. Feenstra (PvdA), Verbugt (VVD) en onder andere Leers (CDA) hebben zich daar met succes dik voor gemaakt. Dieren kwam op de zogenaamde MIT-lijst: een lijst van investeren op lange termijn. Dat betekende dat Dieren ten opzichte van de andere dorpen langs de lijn Elst - Hengelo een pot van 50 miljoen euro mag besteden aan het spoor.
Omdat er in Dieren zo'n bijzondere situatie is van spoor en weg, wilde men dat gezamenlijk oplossen, dus Ministerie en Provincie gezamenlijk 100 miljoen. Dat is door een intentieverklaring nog onder burgemeester Koek bekrachtigd namens de gemeente Rheden. Dus je kan hoog of laag springen. het is heel simpel, ja of nee. 100 Miljoen of niks.
En wat het tekort van 40 miljoen betreft, je kan het ook zo lezen: om in de toekomst een tekort van 40 miljoen te voorkomen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Daar zijn we zelf debet aan
Intermezzo: Het goederenverkeer over bestaand spoor geldt tot 2015. Daarna wordt er weer nagedacht over een nieuw aan te leggen NVP. Er bestaat zelfs een vereniging TAK Tijdelijke Aftakking Katastrofaal. Bijzaken moeten geen hoofdzaken worden.

T.J. Kottelaar, Dieren

----------------------------------------

Die Zijlstraatjes en de Ottevangertjes kunnen prima voor zichzelf opkomen. Ik spreek dan ook alleen voor mezelf.

De brief is niet erg leesbaar maar daar kan ie niets aan doen. Hij vindt zichzelf namelijk simpel. En dat kan ik alleen maar beamen. Uit de termen “twistziek” en “Kooijmannetjes” leid ik af dat hij het niet met me eens is.

Ik wist niet dat ik een tegenstander van Hart van Dieren was. Ik ben wel tegenstander van stuntelende, sjoemelende en konkelende bestuurders en politici die het Hart van Dieren om zeep hebben geholpen met hun luchtkastelen en hun lak aan draagvlak.

Als je geschienisles wilt geven dan graag correct en anders kun je het beter achterwege laten. CDA-er Gert Leers heeft in 2001 ook eens iets geroepen over het tunnelplan. Dat is voor Kottelaar voldoende om Leers in de categorie Feenstra-Verbugt, de echte voorvechters van het tunnelplan, te plaatsen. Ontbrak het CDA soms nog aan het rijtje PVDA-VVD-CDA? Voelt het nu wat beter? .

Verder lees ik dat het ministerie en de provincie samen 100 miljoen in het project hebben gestoken. Alweer een incorrecte weergave van de feiten. Het rijk (50 miljoen), de provincie (29,1 miljoen), de gemeente (14,3 miljoen) en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen (4,5 miljoen) dragen hier alle aan bij.

En wat wil hij nou zeggen met zijn herhaalde opmerking “Het is ja of nee. 100 miljoen of niks”? Nou en? Wat moet ìk daarmee dan? Of is ‘t soms bedoeld voor de rekenwonders van de project- en stuurgroep? Om ze te laten zien dat het toch echt geen 145 miljoen is?

Die 100 miljoen was overigens wel een van mijn zorgpunten toen ik in 2005 in de gemeenteraad meldde dat de businesscase aan alle kanten rammelde en controlemaatregelen eiste.

En van 100 miljoen kunnen we niet meer spreken. Er is al een flink bedrag door het afvoerputje gespoeld. Door bestuurders en politici die nu weigeren om enige verantwoordelijkheid voor het deblace te nemen en veel liever spreken van leerpunten, leermomenten en naar de toekomst kijken.

Kennelijk heeft Kottelaar veel vertrouwen in deze brokkenpiloten die alle stopsignalen en waarschuwingen hebben genegeerd. Die willens en wetens zijn doorgegaan op een weg waarvan ze hadden kunnen en moeten weten dat het een doodlopende was. Al in 2005!

Hoezo beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald? Het gestuntel heeft tot nu toe al zo’n 15 miljoen euro gekost. En de meter loopt nog steeds door. Het project heeft ook nog wat anders opgeleverd. Mensen die, op soms hoge leeftijd, hun huis moesten verlaten. Mensen die mochten meefröbelen aan plannen, die duizenden uren en bakken energie hebben gestoken in iets waar ze in geloofden en die vervolgens niet serieus werden genomen. De bestuurders weigerden zelfs glashard om met vertegenwoordigers van grote groepen burgers te spreken.

En de plannenmakers zijn al druk in de weer om dit fiasco weg te werken onder de volgende catastrofe: een gemeentehuis in Hart van Dieren. We zitten nu in fase 1: zich rijk rekenen en het paaien van de inwoners van Dieren.

Kennelijk vindt Kottelaar het een goed idee dat deze mensen de kans krijgen om nog meer schade aan te richten.

En wat bedoelt hij toch met zijn “intermezzo”? NVP? Wil hij de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren bij het hart betrekken? Ik adviseer Kottelaar om de volgende keer wat meer uitleg bij zijn schrijfsels te geven.

Beste Kottelaar, blaas gezellig een deuntje mee, met de hartsmuzikanten en het comité. Dan kom je misschien nog ’n tweede keer op de foto. In de volgende nieuwsbrief van Hart van Dieren.

Ik zet nog ’n plaatje op: Let’s twist again.