Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 10 augustus 2007

A12 - Zoek de samenwerking



De Stichting Duurzame A12 had voor de studie naar de overkapping van de A12 de steun verworven van overheden op alle niveaus. Verschillende ontwikkelingen in het politieke krachtenveld gooiden echter roet in het eten en de overheden trokken hun steun in.

In de studie pArk12 stelt het Gelders Genootschap dat een overkapping van de A12 de milieuhinder van de snelweg (geluid en luchtkwaliteit) kan wegnemen en de leefkwaliteit in de omgeving van de snelweg direct verbetert. Maar zij vindt de visuele impact te groot.

Daarnaast kwam Rijkswaterstaat in het voorjaar met het ontwerp tracébesluit (OTB-A12) voor de verbreding van de A12 tussen Velperbroek en Waterberg. Daarbij zegt zij binnen de normen voor luchtkwaliteit en geluidshinder te kunnen blijven.

Hiermee hadden de betrokken overheden genoeg argumenten om hun steun aan de haalbaarheidsstudie in te trekken en hun gegeven woord te breken. Dat deden zij dan ook prompt.

Echter, de wind draait gelukkig weer in een voor de Stichting Duurzame A12 en de overkapping gunstige richting.

Streep door A4
Op 25 juli haalde de Raad van State een streep door de geplande wegverbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen. Een bredere weg zorgt voor een te hoge uitstoot van stikstof en fijnstof, toename van vervuiling op de ene plek is niet op de juiste manier weggestreept tegen een verbetering een eindje verderop en de berekeningen over de luchtkwaliteit beperken zich tot het moment van oplevering terwijl ook de jaren daarna moeten worden meegenomen. Daarnaast beperkt het plan zich ten onrechte tot de directe omgeving van de A4, terwijl de verbreding ook gevolgen heeft voor de aan- en afvoerwegen.

Ik ken de inhoud van het OTB-A12 van Rijkswaterstaat niet maar berichten in de pers wijzen erop dat de uitspraak van de Raad van State ook gevolgen heeft voor de verbreding van de A12 en dat Rijkswaterstaat zijn huiswerk moet overdoen.

Het Gelders Genootschap laat de visuele aantrekkelijkheid prevaleren boven de volksgezondheid. Over smaak valt te twisten maar het visuele argument is mijns inziens niet houdbaar.

We kunnen alle visies bij elkaar brengen.
Ingenieursbureau Movares (het voormalige Holland Railconsult) heeft een glazen tunnel ontworpen die mooi oogt*, perfect in het landschap past, geluidsoverlast wegneemt en die is uitgerust met een geavanceerd systeem voor luchtzuivering.


Zo'n tunnel heeft ook economisch aantrekkelijke kanten. De glazen kap fungeert tegelijkertijd als zonnepaneel en als zonwering, De energie wordt gebruikt voor verlichting en electrische installaties of teruggeleverd aan het stroomnet. Een buizensysteem in de weg maakt gebuik van de warmtecapaciteit van het grondwater en koelt het wegdek in de zomer en verwarmt het in de winter waardoor de levensduur van het wegdek aanzienlijk wordt verlengd. De overkapping zorgt er bovendien voor dat dichter bij de snelweg kan worden gebouwd, gewoond en gewerkt.
Een mooi landschap, een visueel aantrekkelijke inpassing van de overkapping, geen last van geluid, schone lucht en meer armslag voor de ontwikkeling van projecten verdragen elkaar dus best.

* bron website Movares : www.movares.nl, artikel De Duurzame Weg

Nu de politieke wil nog!
Door de ideeën van de pArk12, een bredere A12 en de laatste technische ontwikkelingen te combineren hebben Nederland en deze regio de kans zich om zich met een internationale voortrekkersrol op de Europese kaart te plaatsen.

En onze kinderen en de tienduizenden andere mensen in de directe omgeving van de A12 lopen minder risico en hebben minder last van het voortdurende gedreun van het verkeer.

Lokale en regionale overheid: Laat deze kans niet lopen! Trek uw plan en baseer u daarbij op de belangen van de inwoners van onze gemeente en onze regio!