Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 december 2007

Jan Bart Wilschut

Jan Bart Wilschut treedt af.

Ik heb daar een dubbel gevoel over.

Ik hecht er aan te zeggen dat ik Jan Bart enkel en alleen als verantwoordelijk bestuurder verwijten maak. En zeker niet als mens. Hij heeft een sociaal hart en is gewoon een aardige vent.

En hij is zeker niet de enige verantwoordelijke. Gedeputeerde van Haaren is als voorzitter van de stuurgroep de hoofdverantwoordelijke voor het project en dus ook voor de falende bestuurlijke controle.

Daarnaast dient ook de gemeenteraad de hand in eigen boezem te steken. Die heeft (al in 2005) verzuimd om haar controlerende verantwoordelijkheid te nemen.

Bovendien vraag ik me af hoe het zit met dat collegiale bestuur. Het college van B&W heeft altijd met kracht en voluit benadrukt dat niet een individele wethouder maar het voltallige college verantwoordelijk is voor het beleid. Logischerwijs zal dat consequenties moeten hebben. We zullen de komende tijd zien welke inhoud die woorden hebben.

Zoals gezegd maak ik Jan Bart enkel en alleen als verantwoordelijk bestuurder en niet als mens verwijten.

En ik geloof hem ten volle als hij zegt dat hij het als mens soms moeilijk had.

Ik weet dat Jan Bart een groot sociaal gevoel heeft. Hij heeft voortdurend geprobeerd om daar invulling aan te geven. Zoals bijvoorbeeld bij de huisvesting van de school de Radar in Velp. Ook mensen met sociale problemen gingen hem aan het hart. En hij probeerde daar actief oplossingen voor te vinden.

Met Hart van Dieren en Bouwen & Wonen en de "rotte kiezen" had Jan Bart met afstand de moeilijkste portefeuilles binnen het college. Jammer genoeg voor hem waren in Hart van Dieren al een aantal keuzen gemaakt vóór zijn aantreden. In feite had hij een onmogelijke taak.

In Hart van Dieren had hij niet alleen te maken met de bewoners maar ook met de Provincie en ProRrail. Die partijen hebben zich altijd verscholen achter de rug van de gemeente en voor die partijen heeft Jan Bart Wilschut altijd tegenover de inwoners van Dieren de kastanjes uit het vuur moeten halen.

Het is ook zeer in hem te waarderen dat hij niet per direct opstapt maar daar nog 'n paar maanden mee wacht. En daarmee dus ook de uitkomsten van de diverse nog lopende onderzoeken afwacht. Ik neem althans aan dat dat de achterliggende reden is.

Ook met de "rotte kiezen" stond hij eigenlijk voortdurend onder druk. In geval Beekhuizen en met de woningbouwopgave dacht ik wel eens " Waarom zeg je niet tegen de gemeenteraad: zoek het maar uit". Tenslotte is Beekhuizen een erfenis van een CDA-wethouder die al zo'n jaar of tien geleden in de fout ging. En de woningbouwopgave van 1100 woningen is eveneens een erfenis van een CDA-wethouder. En nu zal zo'n partij dan even de poten onder je stoel wegzagen.

Maar goed. Hij was er zelf bij. Het is dan ook terecht dan Jan Bart Wilschut de consequenties trekt.

Maar het zou zeer onrechtvaardig zijn als die consequenties zich beperken tot hem alleen.

Jan Bart is altijd een waardige tegenstander geweest die als een leeuw vocht voor zijn project(en). Iemand die niet voor problemen wegloopt. En hij was nooit bang om zijn nek uit te steken. Hij steekt in mijn ogen dan ook met kop en schouders boven zijn collega's uit.

Jammer genoeg stond hij in een aantal gevallen aan de, voor mij, verkeerde kant van de streep.

Wethouder Jan Bart Wilschut is een van de bestuurlijk verantwoordelijken. Maar hij is zeker niet de enige. Ik ga dan ook gewoon door met mijn kruistocht tegen de verantwoordelijken voor Hart van Dieren.

Maar ik wil bovenstaande toch even gezegd hebben.

En ik wens Jan Bart en zijn gezin de komende moeilijke tijd heel veel sterkte!

Jan Bart Wilschut stapt op!

Martijn Leisink heeft vanmiddag de persconferentie via de radio gevolgd. Hij stuurde me een SMS-je met het bericht dat Jan Bart Wilschut per 1 maart opstapt. Hij houdt het voor gezien.

Hij kan niet achter de nieuwe plannen staan. Hij heeft jaren de 8-min variant te vuur en te zwaard verdedigd en hij zou zich ongeloofwaardig maken als hij het nieuwe plan nu aan de man zou gaan brengen.

Onderstaande is overgenomen van de website van de gemeente Rheden:

Vandaag maakte wethouder Jan Bart Wilschut tijdens een persbijeenkomst bekend dat hij per 1 maart 2008 aftreedt als wethouder Ruimtelijke Ordening.
Als eindverantwoordelijke projectwethouder van de gemeente Rheden voor het project Hart van Dieren is hij van mening dat zijn geloofwaardigheid op het spel staat bij het vervolg van dit project en daarom niet kan aanblijven.

Wethouder Wilschut legde de volgende persoonlijke verklaring af:
'Als "projectwethouder" ben ik binnen het College de eerstverantwoordelijke voor de aansturing van Hart van Dieren. In die hoedanigheid ben ik lid, tevens plaatsvervangend voorzitter van de stuurgroep Hart van Dieren.

Ik heb mij de afgelopen jaren voluit ingezet voor het welslagen van het project dat van zo´n grote betekenis is voor het dorp Dieren. Ik heb dat gedaan in de overtuiging dat er iets goeds zou groeien voor het dorp. Ik heb voluit bijgedragen aan de uitwerking van het project, daarbij veel tijd en energie besteed aan het overleg met de bevolking en steeds geprobeerd de resultaten van dat overleg de juiste plek te geven in het project.

Ik heb heel goed beseft dat ik mij daarmee kwetsbaar maakte: de voorwaarden die het rijk in het verleden aan Hart van Dieren heeft gesteld, en de uiteenlopende belangen van provincie, Prorail, gemeentebestuur en bevolking zijn niet zonder spanning in samenhang met elkaar te brengen. En de spanning is de laatste jaren heel groot geweest . Ik kan als geen ander uitleggen hoe zeer je dat raakt, als bestuurder, maar ook gewoon als mens.

Toen in augustus voor mij volkomen onverwacht het bericht kwam dat het project in deze vorm geen doorgang zou kunnen vinden vanwege een begroot tekort van ruim € 42 miljoen, heb ik mij direct gerealiseerd: Maar ik heb de opzet met treinbak en autotunnel, het stedenbouwkundig streefbeeld en de verkeerscirculatieplan wel steeds verdedigd! Ik heb tegen veel weerstand van de zijde van de bevolking in staande gehouden dat de gekozen oplossing de beste was! Ik ben binnen het College de eerstverantwoordelijke voor de onteigeningsprocedures die uitgevoerd zijn met soms veel pijn en verdriet!

Ik heb mij anders gezegd op dat moment ten volle gerealiseerd dat mijn geloofwaardigheid in het geding is. Ik ben heel blij dat het atelier Verdaas uitzicht biedt op een vervolg dat mogelijk mag rekenen op meer draagvlak binnen de bevolking, maar ik acht het ondenkbaar dat ik in dat proces als wethouder een rol kan spelen, net zo min als ik dat nog kan in de andere projecten binnen mijn portefeuille Ruimtelijke Ordening. Het gaat in die portefeuille op dit moment immers steeds om ontwikkelingen waarbij de belangen van bevolking, bestuur en eigenaar maar al te vaak op gespannen voet met elkaar staan en dus heel veel vergen van de geloofwaardigheid van de bestuurder die leiding moet geven.

Dames, en heren, ik bericht u dat ik besloten heb om mijn functie als wethouder van de gemeente Rheden neer te leggen, uiterlijk met ingang van 1 maart a.s.'

Artiesten van het Atelier

Nog even wat ingezoomd op de artiesten van het Atelier.
Ik laat ze hier even de revue passeren.

Gedeputeerde Co Verdaas heeft zich na een wetenschappelijke carrière op besturen gestort. Voordat hij naar de provincie kwam was ie Tweede Kamerlid voor de PvdA.

Hij is in 1996 gepromoveerd op het proefschrift: “Plannen laten zich niet plannen” Eens kijken hoe hij dat in het Atelier heeft toegepast.

Volgens de website van de provincie is het ook een gewone man hoor. Hij heeft een vriendin en hij houdt van frietjes. Hij is weliswaar ongeduldig maar heeft ook een groot inlevingsvermogen. Dus het begrip voor de inwoners van Dieren is alvast gegarandeerd. En hij heeft een vriendin.

Co heeft een paar ware artiesten in zijn stal.

Allereerst is er Peter Kuenzli. Kuenzli was samen met zijn compaan Arie Lengkeek ook betrokken bij de wederopbouw van de wijk Roombeek in Enschede.

Daar zag Peter het licht. Hij ontdekte dat de moderne burger zich niet meer in een hokje laat stoppen. Die moet je volgens Kuenzli de ruimte geven. En niet alles van bovenaf in een blauwdruk tot op de laatste steen vastleggen.

Over Roombeek: "De nieuwe wijk moest passen bij de beelden van de terugkerende bewoners. Dan kun je er niet omheen om deze groep dan ook een centrale rol in de planontwikkeling te geven."

“Urban jazz” noemden Kuenzli en zijn compaan Lengkeek dat. Er zit dus weer "Muziek in het hart van Dieren". Dat belooft wat.

Een andere bekende uit Roombeek is Pi de Bruin. Pi is een bekende archtitect die onder andere de nieuwbouw van de Tweede Kamer heeft ontworpen.

Bij het "googelen" kwam ik ‘n leuk berichtje over Pi tegen.
Pi is een primadonna. De ware kunstenaar.

Hij heeft namelijk ook de stoelen in de Tweede kamer ontworpen. De Partij voor de Dieren had een afbeelding van zo’n stoel gebruikt op haar posters. Daarop zat een kat die kennelijk verantwoordelijk was voor de vernieling van die stoel. Dat schijnt Pi in het verkeerde keelgat te zijn geschoten. Hij claimde dan ook een vergoeding van 1000 euro voor elke keer dat zijn stoel te zien was op de posters van de Partij voor de Dieren! Volgens mij is dat niks geworden maar voor de aardigheid laat ik die poster hier nog even zien. Niet boos worden Pi! Ik mag dat soort acties wel. Die dierenvrienden moeten met hun tengels van jouw creatie afblijven.

Dan is er nog Wim Korf. Wim is meer van de "zakelijken". De man die met zijn laarzen in de modder staat. Hij was onder andere projectdirecteur bij de HSL Zuid/Oost en hij heeft veel politieke bagage. Die moet er natuurlijk voor zorgen dat de Atelieristen met beide benen op de grond blijven.

En tenslotte hebben we Hans Broekman. Hans is actief in de projectontwikkeling. Zijn bureau is betrokken bij een aantal grote infra-projecten. Onder andere bij de A4 bij Leiden. Dat liep overigens niet goed af. Dat plan werd van de zomer nog afgeschoten door de Raad van State. Maar laat ik niet flauw doen. Hij heeft zeer veel ervaring met grote projecten. Bijvoorbeeld met Sijtwende tussen Leidschendam en Voorburg. Daar is de randweg N14 gecombineerd met een tunnel voor openbaar vervoer en woningbouw pal naast de overdekte gedeeltes van de randweg.

En ik kan het toch weer niet laten. Ik vond nog 'n aardigheidje over Co Verdaas.

Co stond vorige jaar ook op de kandidatenlijst van de PvdA voor de Tweede kamer. Als nummer 39.

Hij had voor zijn kandidatuur enkele mooie oneliners bedacht. Ze zijn algemeen toepasbaar. Dus ook op Hart van Dieren:
We gaan zorgvuldig om met de ruimte: mooi en weloverwogen bouwen.
Mobiliteit is geen luxe: bereikbaarheid is een noodzakelijk recht.
Politiek draait niet om politici, maar om mensen.

En de mooiste wil ik jullie niet onthouden:
Nederland verdient het om trots te zijn op zichzelf!

Heet zijn vriendin toevallig Rita? Dan is het raadsel van de herkomst van Trots op Nederland definitief opgelost. Zo gek is dat nog niet hoor. De PvdA en de VVD ontmoeten elkaar tegenwoordig wel in vreemdere omstandigheden.

Maar alle gekheid op 'n stokje. Het is al bij al een illuster gezelschap. Dat het aan zijn stand verplicht is om met een creatieve en acceptabele oplossing te komen, à raison van maximaal 100 miljoen euro.

Beste lezer. Dat kan toch niet meer mis gaan!

Verdaas komt vandaag met resultaat

Volgens de Gelderlander worden vanmiddag om 1 uur in het gemeentehuis van Rheden de resultaten van Atelier Verdaas gepresenteerd.

Dat is blijkbaar een besloten bijeenkomst want pas aanstaande maandagavond 17 december is er een bijeenkomst in het gemeentehuis waarin de gemeenteraad en de bevolking worden geïnformeerd.

Waarom deze eerste bijeenkomst in beslotenheid moet is mij niet helemaal duidelijk. Zou er misschien eerst nog een keuze worden gemaakt uit door Verdaas aangedragen alternatieven?
Is de stuurgroep nog niet op de hoogte van de uitkomsten? Wat als de uitkomst niet bevalt? Of heeft de stuurgroep zich al bij voorbaat gecommitteerd aan de uitkomsten van deze commissie?
Is de presentatie trouwens alleen voor de leden van de stuurgroep? Uit eerder vrijgegeven verslagen leek de stuurgroepvergadering meer op een Poolse landdag die uit verschillende gedeputeerden, wethouders, adviseurs en ambtenaren bestond. En zitten er nog meer bestuurders aan? Is er pers aanwezig?

Na de presentatie heeft de stuurgroep nog ’n kleine week de tijd om zich voor te bereiden op de voorlichtingsbijeenkomst op maandag de 17e.

In een eerder bericht stond dat Verdaas ook rekening zou houden met de inbreng van bewoners en belangenorganisaties uit het verleden. Ik ben benieuwd.

Een goede en voor iedereen aanvaardbare oplossing is overigens nog maar een eerste stap. Ik ben ook benieuwd naar de manier waarop er vanaf nu met het project wordt omgegaan.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Hopelijk geldt dat speciaal in dit geval.

Is de gemeenteraad nu eindelijk zo verstandig om een betere controle op het project af te dwingen, om externe toetsing te eisen en om een contra-expertise uit te laten voeren? En laat de gemeenteraad zelf zich vanaf nu bijstaan door externe experts?

Of laat ze zich weer met een kluitje in het roet sturen en is, net als in 2005, de verzekering dat het college van B&W er bovenop zit, voldoende?

Daarnaast moet er schoon schip worden gemaakt met het verleden. Degenen die bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor het huidige echèc zullen zich daarvoor moeten verantwoorden.

Is de gemeenteraad bereid om ook de hand in eigen boezem te steken?
Ik wacht daarom maar even af wat er uit de andere lopende onderzoeken naar voren komt.

We zullen eerst maar eens zien wat er vandaag uit de hoge hoed van Co Verdaas en de zijenen komt.

En de stuurgroep lekt graag dus ik verwacht dat er ruim vóór aanstaande maandag al de nodige informatie naar buiten komt.

Ik heb ook nog 'n berichtje klaarstaan over de kunstenaars van het Atelier. Komt vandaag nog.