Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 9 januari 2010

Belangenvereniging Dieren over de BoK Traverse

Beschouwing van de Belangenvereniging Dieren e.o n.a.v de behandeling van de BOK ‘Traverse Dieren’ op 10-01-06.

Deze beschouwing is opgesteld in samenhang met de krantenberichten van:
’09-12-04: wethouder Kuiper: “tunnels onder het spoor in Wilhelminaweg en Harderwijkerweg”,
‘10-01-05: gedeputeerde van Haaren: “Noordtak Betuwelijn niet realistisch,
‘10-01-06: projectleider Traverse Dieren, Schurink: “” de spoorovergangen in Dieren zijn dan 15 tot 17 minuten gesloten”,
’10-01-06: Schurink: “Tunnel onder spoor Dieren is een optie;
die tunnel (in de Harderwijkerweg) zou onderdeel kunnen vormen van een goedkopere oplossing van de verkeersproblemen in Dieren. Met die tunnel zou het verdiept aanleggen van de Burg. de Bruinstraat, zoals in de te dure voorkeursvariant 3A staat, niet doorgaan”.

Bij bovengenoemde krantenberichten komt dat m.n. kunstwerken als tunnels onder het spoor (o.a. 5 in totaal tussen Zutphen en Arnhem) (al) geprijsd zijn door V&W t.b.v. haar te maken afweging voor een routekeuze van het goederenvervoer vanaf o.a. de Betuwelijn naar oost en noord Nederland en noord Duitsland en verder.

Deze beprijzing is m.n. gebaseerd op kunstwerken en heeft derhalve niets of weinig te maken met leefbaarheidsaspekten.

Stelling: Het vaststellen van de BOK - is niets anders dan een soort schijngevecht.

Punt is dat de Traverse in zowel de varianten 3a als 3B, een fors financieel tekort vertoont. Voor de op de traverse aan te sluiten werkzaamheden in het kader van de VKN ( Verkeersnotitie = VCP) zijn nog helemaal geen gelden gereserveerd.
De bodem van de kas van de gemeente Rheden zou daarmee in zicht komen en dat kan politiek moeilijk verkocht worden. Het standpunt van Kuiper d.d. ‘09-12-04 wordt daarmee duidelijk.

Dat de Statenfractie van het CDA een ander standpunt inneemt dan van Haaren, maakt duidelijk dat van Haaren helemaal niet wil gaan voor een nieuwe Noordtak maar blijkbaar vooral met de financiƫle provinciale zaken doende is?

De opmerkingen van Schurink in de vergadering op 10-01-06 van staten- en gemeenraadsleden maakt duidelijk dat de provincie, doende is met het ‘alternatief’ van tunnels onder het spoor.

Gegeven ook de eerdere opmerking van Kuiper op 09-12-04 heeft iemand zijn licht opgestoken en bemerkt dat er al tekeningen zijn waarop dit alternatief is uitgewerkt!

Bijzonderheid is uiteraard dat:
- Tunnels onder het spoor (a.g.v. de toename van het goederenvervoer) door het rijk worden betaald;
- Niet duidelijk is of en zo ja, in hoeverre, de subsidie voor de Traverse overeind zal blijven. In de toekenning staat immers dat deze toekenning is gebaseerd op variant 3A.

Conclusies:
1. Het vaststellen van de BOK is uitsluitend bedoeld om de subsidie binnen boord te houden alsmede dit geen item in de raadsverkiezingen te laten spelen.
2.Tunnels onder het spoor maakt de IJssellijn voor goederenvervoer impliciet mogelijk.
3. Het alsnog laten zakken van het spoor in de dorpen is daarmee onmogelijk geworden en maakt zo des te eerder duidelijk dat de leefbaarheid geweld wordt aangedaan maar zo ontstaat te meer druk om alsnog versneld een nieuwe Noordtak aan te moeten leggen.