Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 21 november 2009

Trillingen IJssellijn

Door: Thea Hiemstra

Door ervaren trillingshinder hebben de gemeente Rheden en de provincie Gelderland een officieel trillingsonderzoek door Bureau Milieumetingen van de provincie Gelderland ingesteld.

De meetresultaten worden getoetst aan de richtlijn van de Stichting Bouwresearch deel B “Hinder door trillingen voor personen in gebouwen”, SBR-B voor bestaande situatie. Dit is van de 3 categorieën de categorie met de ruimste norm. Dat wil zeggen, dat aan een bestaand spoor de bewoners dubbel zoveel trillingen moeten aanvaarden, dan bewoners aan een nieuw spoor.

Uit het nog lopende onderzoek blijkt, dat aan de IJssellijn ter hoogte van De Steeg de richtlijn op dit moment in meerdere woningen wordt overschreden.
In de dagperiode van 7.00 tot 23.00 wordt de bovenste streefwaarde 0,8 voor de trillingssterkte met meer dan factor 2 overschreden. In de nachtperiode van 23.00 tot 7.00 is in een slaapkamer de bovenste streefwaarde 0,4 met een factor 3 overschreden.

Volgens de hinderkwalificatie voor weg- en railverkeer is met deze overschrijdingen sprake van de kwalificatie hinder.
De streefwaarde voor de trillingssterkte verdeeld over de gehele beoordelingsperiode wordt op meerdere dagen met factor 2 overschreden. De streefwaarde is hierbij 0,1.

In een overzicht:


Toch wil men het personenvervoer intensiveren en het aantal goederentreinen drastisch verhogen. Men neemt aan dat tot ca. 100 meter vanaf het spoor treinen voelbaar zijn qua trillingen. Hoe dichter aan het spoor, hoe beter voelbaar. Men heeft het over goederentreinen in met name de avond- en nachtperiode. Concreet betekent dit een frequent gestoorde nachtrust en negatieve gezondheidseffecten voor de mensen langs de IJssellijn.

Wat trillingen betreft is de hinder nu al zo groot, dat de leefbaarheid aangetast is. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat besteedt in de 189 bladzijden tellende tussenrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor hier geen aandacht aan.

Schade aan gebouwen door trillingen wordt op voorhand al afgewezen door Prorail, hoewel we bijna allemaal scheuren in de woningen hebben.

Werkbezoek Charlie Aptroot

Gisteren bracht Charlie Aptroot, lid van de Tweede Kamer voor de VVD, een werkbezoek aan Velp. Dhr. Aptroot kwam zich informeren over de problemen rond het spoor en het plan van minister Eurlings om in de nabije toekomst zo’n 100 goederentreinen per dag over het spoor door Rheden te jagen.

Het bezoek was een initiatief van de plaatselijke VVD. Negen belangengroepen uit Velp, Rheden, De Steeg, Dieren en Spankeren grepen het bezoek aan om hun zorgen kenbaar te maken. Niet alleen over de huidige situatie maar ook over de regeringsplannen.

Diverse bewoners langs het spoor toonden de scheuren in hun huizen die het gevolg zijn van de trillingen die door passerende treinen wordt veroorzaakt. In het appartementengebouw op de hoek van de Emmastraat en de Brugweg toonden enkele bewoners de scheuren in de muren. Dat terwijl het complex nog geen vijf jaar geleden is gebouwd. Uit hun opmerkingen bleek dat de goederentreinen vaak met zeer hoge snelheid passeren. Met snelheden tussen de 80 en 100 km per uur. Op minder dan 10 meter van het gebouw vandaan. Er werden ook ander woningen bezocht. In een huis op zo’n 100 à 150 meter van de spoorbaan vandaan werden zelfs recent ontstane scheuren geconstateerd waar je ’n vinger tussen kunt steken.
Naast de geluids- en trillingshinder kon Aptroot met eigen ogen de gevolgen van de neerslag van het slijpsel dat van de bovenleiding van het spoor komt constateren.

Na het aanschouwelijke deel werd dhr. Aptroot bijgepraat door de belangenverenigingen. Tijdens een lunchbijeenkomst bij kookenbarbecue.nl (op de Velpse Beemd) presenteerden Geen Noordtak Velp, Dorpsbelang Rheden, de Belangenvereniging Dieren e.o. en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking hun zorgen over de dreiging van de 100 goederentreinen en de gevolgen die deze absurde plannen voor de gemeente Rheden (en de hele IJssellijn) zullen hebben.
Dhr. Aptroot zal de informatie gebruiken bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die volgende week woensdag (25/11) en donderdag (26/11) zal plaatsvinden.

Er is op dit moment sprake van het aanleggen van een spoorlijn tussen Utrecht en Breda waar meer dan 1,2 miljard euro mee gemoeid is. Zijn boodschap zal zijn: zorg eerst maar eens dat de bestaande spoorlijnen en het spoormaterieel op rode zijn en aan de eisen van deze tijd voldoen op het gebied van trillings- en geluidshinder, veiligheid en oversteekbaarheid. Er zijn tevens enkele eenvoudig uit te voeren maatregelen mogelijk waarmee op korte termijn resultaat kan worden behaald zoals het verminderen van de snelheid van de treinen op gevoelige trajecten (zoals bijv. door Velp) waardoor de trillings- en geluidshinder enigszins afneemt. Voor de langere termijn moet er een goed alternatief voor het goederenvervoer komen. Niet over het bestaande spoor maar over een nieuw aan te leggen Noordtak die dichtbevolkte centra ontziet. Ook alternatieve vervoersvormen zoals over water moeten krachtig worden gestimuleerd.

De VVD had ook de andere Rhedense gemeenteraadsfracties uitgenodigd. De SP werd vertegenwoordigd door raadslid Henk Molenaar en Gemeentebelangen door fractievoorzitter Piet Wubs. Helaas schitterden de andere partijen, PvdA, CDA, Groenlinks en de ChristenUnie, door afwezigheid. Jammer!