
Door ervaren trillingshinder hebben de gemeente Rheden en de provincie Gelderland een officieel trillingsonderzoek door Bureau Milieumetingen van de provincie Gelderland ingesteld.
De meetresultaten worden getoetst aan de richtlijn van de Stichting Bouwresearch deel B “Hinder door trillingen voor personen in gebouwen”, SBR-B voor bestaande situatie. Dit is van de 3 categorieën de categorie met de ruimste norm. Dat wil zeggen, dat aan een bestaand spoor de bewoners dubbel zoveel trillingen moeten aanvaarden, dan bewoners aan een nieuw spoor.
Uit het nog lopende onderzoek blijkt, dat aan de IJssellijn ter hoogte van De Steeg de richtlijn op dit moment in meerdere woningen wordt overschreden.
In de dagperiode van 7.00 tot 23.00 wordt de bovenste streefwaarde 0,8 voor de trillingssterkte met meer dan factor 2 overschreden. In de nachtperiode van 23.00 tot 7.00 is in een slaapkamer de bovenste streefwaarde 0,4 met een factor 3 overschreden.
Volgens de hinderkwalificatie voor weg- en railverkeer is met deze overschrijdingen sprake van de kwalificatie hinder.
De streefwaarde voor de trillingssterkte verdeeld over de gehele beoordelingsperiode wordt op meerdere dagen met factor 2 overschreden. De streefwaarde is hierbij 0,1.
In een overzicht:

Toch wil men het personenvervoer intensiveren en het aantal goederentreinen drastisch verhogen. Men neemt aan dat tot ca. 100 meter vanaf het spoor treinen voelbaar zijn qua trillingen. Hoe dichter aan het spoor, hoe beter voelbaar. Men heeft het over goederentreinen in met name de avond- en nachtperiode. Concreet betekent dit een frequent gestoorde nachtrust en negatieve gezondheidseffecten voor de mensen langs de IJssellijn.
Wat trillingen betreft is de hinder nu al zo groot, dat de leefbaarheid aangetast is. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat besteedt in de 189 bladzijden tellende tussenrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoor hier geen aandacht aan.
Schade aan gebouwen door trillingen wordt op voorhand al afgewezen door Prorail, hoewel we bijna allemaal scheuren in de woningen hebben.